Akrobacie na lanech: kolik váží prázdnota?

Dvoučlenná akrobatická skupina ze Švýcarska La Compagnie des Pieds Perchés uvedla v pražském divadle Alfred ve dvoře premiéru takzvané sálové verze svého představení Le poids du vide (Váha prázdnoty). Během léta již akrobatky Stéphanie a Morgane své dílo představily na pouličním festivalu Cirk-UFF v Trutnově, a na podzim tedy nastal čas přetvořit tuto živelnou show na lanech pro divadelní prostor. Při vstupu do sálu diváci spatří scénu, jíž dominují různě rozvěšená červená lana. Ta jsou jediným scénografickým prvkem a zároveň hlavní rekvizitou, která se během vystoupení postupně proměňuje. Když akrobatky vtrhnou na scénu, lana jsou natažena horizontálně. Dívky začnou párovou akrobacií na zemi, přitom se ale každá snaží na sebe strhnout pozornost diváků, a tak se stane, že jedna druhou nemilosrdně hodí do lan, jež ji ale zase vrátí doprostřed jeviště. Poté se začnou na lana věšet záměrně, houpat se na nich, chodit po laně s oporou i bez a nakonec na něm vykonávat i náročnou párovou akrobacii, což vyvolá obdiv a spontánní potlesk v publiku. Jejich vzájemné škádlení i snaha trumfnout jedna druhou ovšem neustávají, čímž vznikají humorné situace. Ve víru řádění na lanech, kdy se akrobatky předhánějí ve svých divokých kreacích, jedna z nich „omylem“ shodí rameno konstrukce a horizontální stavba lan se zhroutí. Jejich náhlé strnutí a zděšený výraz jsou natolik přesvědčivé, že si diváci zprvu musí myslet, že to byla skutečně nechtěná nehoda a napjatě čekají, co bude dál. V tomto představení je ale vše pečlivě promyšleno a po několika rozpačitých úsměvech dívky bleskově přestaví scénu, která nyní sestává z lan vertikálně spuštěných k zemi. Hned na to rozjedou virtuózní akrobacii na lanech a jejich pohyby jsou provedeny s takovou lehkostí a sebejistotou, že vůbec není vidět, jak náročná tato disciplína ve skutečnosti je. Šplhají až ke stropu, aby se zase bezhlavě spustily dolů, přelézají z jednoho lana na druhé a hlavně jsou neustále ve vzájemné interakci, hlasitě spolu komunikují a napovídají si, jak se natočit či jaký pohyb provést příště. Jejich francouzské štěbetání i hlasitý smích dodávají produkci roztomilý šarm.
Po čísle na laně následuje komický skeč, jenž vyústí v další „chybičku“: jedno z lan je staženo k zemi, takže je pro jakoukoli další akrobacii již zcela nepoužitelné. Morgane tedy vyleze na to, co zbylo a začne se předvádět, zatímco Stéphanie bezmocně stojí na zemi. Pomsta na sebe ale nenechá dlouho čekat, a ve chvíli, kdy je Morgane nahoře a visí jen za železnou konstrukci u stropu, i její lano letí k zemi. Další zděšené pohledy, další okamžik napětí. Nyní už se diváci začnou trochu bát, jak to všechno dopadne. Morgane začne hystericky křičet a Stéphanie běhá po jevišti (i mimo ně) a snaží se vyřešit tuto prekérní situaci. To se nakonec podaří díky zásahu technika, který hodí Morgane jištění, a ona se může přehoupnout k poslednímu lanu, jež je upevněno na kladce. S pomocí své partnerky se může spustit dolů a štěstím políbit zem.
Posledním výstupem ve vzduchu je značně riskantní akrobacie na dvou koncích onoho lana na kladce: dívky se navzájem vyvažují, přelézají se, používají se vzájemně jako živá sedačka. Doplňkem je neustávající dialog a smích. A pak, po dalším „neuváženém“ pohybu, se řítí k zemi i poslední červené lano. Jakýmsi epilogem tohoto představení je pomalý duet, během něhož jako by byly interpretky pohlcovány hromadou lan ležících na zemi a stávají se jejich součástí. Dílo Le Poids du vide potvrdilo, jak variabilní a divadelní umí nový cirkus být. Zdánlivě jednoduchý nápad dokázal naplnit téměř hodinové představení, aniž by diváci byť jen na chvíli ztratili pozornost. Nechyběly mu vývoj, napětí, humor, estetický obraz, vynikající fyzické výkony ani bezprostřední herectví, jímž si akrobatky publikum naprosto získaly. Psáno z představení v divadle Alfréd ve dvoře 5. října 2013. Le poids du vide
Externí umělecký konzultant: Maxime Pythoud
Režie: La Compagnie des Pieds Perchés
Světla: Vlado Veleta