All Genius All Idiot – divoká jízda chladného severu

All Genius All Idiot – divoká jízda chladného severu

All Genius All Idiot – divoká jízda chladného severu

Příjemný vlahý večer, kdy se na opuštěném smetišti sejdou jelen, pejsek a dva medvědi, a společně rozjedou divokou travesti show… Tak by bylo možné ve zkratce představit děj představení All Genius All Idiot švédského souboru Svalbard. Návštěvníci multifunkčního uměleckého prostoru Jatka78 v pražských Holešovicích byli svědky světové premiéry, která nabídla zase trochu jiné pojetí nového cirkusu, než na jaké je většina českých diváků zvyklá. Častým leitmotivem novocirkusových show totiž často bývají hluboké, neřkuli existenciální myšlenky, které doplňují napětí z již tak nebezpečných akrobatických úkonů. Tvůrci tohoto večera však vsadili především na drsnou surrealistickou zábavu, překračování limitů i korektnosti. Čtyři aktéři se na jevišti zjevují postupně. Na plošině takřka ke stropu se tyčící čínské tyče stojí postava v dlouhém kožichu a s jeleními (či možná sobími) parohy. Na zemi se válí hromada ledabyle poházených nákupních vozíků plných pytlů a dalšího haraburdí, v pozadí je zavěšen pomačkaný billboard s reklamou na jakýsi nápoj, lákající na krásy a čistotu severské přírody. Jelen si na drnkací nástroj hraje melodii a falešně si do ní zpívá. Nevšímá si, že jej začíná osahávat za ním se skrývající holohlavý muž v kožené bundě, který se při jelenově nezájmu pomalu spouští k zemi. Pohyby drobného Santiaga Ruize Albalateho v ten moment připomínaly svou plastičností spíše přísavnou hračku plazící se po skle než živého artistu. Jelen Bena Smithe se k němu záhy přidal, svou zvířecí stylizaci doplnil „kopýtky“ – striptérskými střevíčky na vysoké platformě, které byly nápovědou pro další dění. Do dění Smith zprvu nezasahoval, na dlouhou dobu se stal zvukařem, když mixovací aparaturu objevil v jednom z nákupních vozíků. Další dva akrobaté, z lana spuštěný Tom Brand a v hromadě skrytý J. Simon Wiborn, předváděli souboj dvou medvědů.  Pozemní akrobacie působila v jejich podání lehce a přirozeně, k upoutání pozornosti a vzbuzení nadšení u diváků nebylo potřeba efektních čísel jako spíše originality, škodolibé hravosti a překonávání možností lidského těla. Husí kůži vyvolal skok na břicho (předtím v misce utopeného) kolegy – a s tímto prvkem Svalbard pracovali dále. Součást tvořila i řada dalších akrobatických úkolů, ať už se jednalo o vzdušnou akrobacii na laně či například ekvilibristiku. Vše se propojovalo takovým způsobem, že ač byla celá show primárně pásmem různých scének a gagů, byly přechody mezi jednotlivými disciplínami naprosto nerušivé. Animální stylizace fungovala jak v rozverných pasážích, tak i v melancholických či poměrně drsných. Celková atmosféra vygradovala výraznějším zapojením Bena Smithe do celého dění. Po „parohovém souboji“ spojeném s balancováním na hlavě odhodil svou jelení stylizaci a odhalil své tělo oděné do průsvitné síťoviny. S dlouhými vlasy, výrazným make-upem a striptérskými botami předváděl lascivní scénku inspirovanou kontroverzními popovými zpěvačkami. Do této chvíle byla hudba doprovodným prvkem, který humorně doplňoval dění na jevišti (zmínit lze například nezúčastněné Folsom Prison Blues či divoké rapování při souboji medvědů), teď se stala hlavním motivem. Nešlo jen o interpretování, ale o absurdní předvedení a převedení bizarnosti současné popové kultury. Jakkoli pobuřující se mohla tematika zdát, v podání artistů šlo především o na první pohled neřízenou jízdu, plnou někdy až paradoxní maskulinity. Jedním z vrcholů pak byl i Albalateho striptýz na konci čínské tyče, zakončený stržením kalhot naditých zlatými konfetami a tancem ve slipech ostře růžové barvy. Ale ani nyní se nepolevovalo v akrobatických pasážích, kdy v jedné z nejefektnějších muži přeskakovali z jednoho na druhého v těch nejkrkolomnějších pozicích – na břicho, na záda, tu na špičky ve flexi, tu na stehno. To vše s velkou razancí i dynamikou. Řetězec akrobaty znovu vrátil do zvířecí stylizace, byť již bez kostýmů, a za zvuku Figarovy svatby jako skupina lidoopů ve zrychleném tempu předváděli svůj talent, dokud nepřišel závěr v podobě lidské pyramidy. Energie, kterou čtyři absolventi švédské Dans och Cirkushögskolan dokázali přenést na publikum, byla neuvěřitelná, nervozita z premiérového večera nebyla vůbec patrná. Uvedení premiéry Svalbard Company se setkalo s velkým úspěchem – tým okolo Rosti Nováka mladšího, který soubor do Prahy pozval, tak znovu dokázal, že jeho snaha vybudovat z Prahy jedno z center nového cirkusu není v žádném případě marná.   Psáno z premiéry 24. ledna 2016, Jatka78.   All Genius All Idiot Umělecká spolupráce: Peter Jasko
Produkce: Josefin Lindberg / Follow the Rabbit
Poděkování: Flora Herberich    

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

srpen 2019

Po Út St Čt So Ne
29
30
31
1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: