Barline – hudebnětaneční skica pro klarinet, tanečnici a gatě na špagátě

Barline – hudebnětaneční skica pro klarinet, tanečnici a gatě na špagátě

Barline – hudebnětaneční skica pro klarinet, tanečnici a gatě na špagátě

Premiéra inscenace Barline se uskutečnila v brněnském, nově zbudovaném, Divadle na Orlí 27. ledna 2014. Jejími autory jsou Michal Kříž a Ema Matušová (provdaná Křížová), kteří se potkali na půdě JAMU. On studuje hru na klarinet, ona ukončila studium ateliéru Klaunské scénické a filmové tvorby. Mají spolu dvouletého syna Ondreje. Tyto informace píšu proto, že se jedná o komorní projekt, jehož název – tedy taktová čára – se odvolává na příběh ze života těchto sympatických, mladých kumštýřů. Scéna je prázdná. Je zde natažena pouze šňůra se schnoucím prádlem a jedněmi malými dětskými gatěmi – ty symbolizují nepřítomného syna. Michal Kříž využil v představení pouze živé hudby, kterou sám interpretuje, a současně se velmi akčně zapojuje do příběhu. Není jen stojícím muzikantem. S Emou hraje i „tančí“, je součástí choreografické kompozice. Využívá skladby pro sólový klarinet od 19. až po 21. století. Zazní zde hudba Igora Stravinského, Oliviera Messiaena, Štěpána Luckého, Jiřího Pauera a Petera Grahama. Z obyčejné ženy v domácnosti se Ema Křížová mění v hudebníkovu múzu či, chcete-li, je sama hudbou. Její tanec paží a těla vizualizuje hudební předlohu a dokazuje spojení s interpretem. Dokonale se vzájemně cítí. Scény tance a stylizovaného pohybu se střídají s hereckými akcemi, které jsou velmi vtipné (vzájemné setkání, hra s notovým zápisem na šňůře, přímý kontakt s divákem při prezentaci hudebníka). Ema, která je tanečnicí i choreografkou, vychází originálně ze sebe. Neoslňuje taneční technikou, v pohybu je velmi jednoduchá, ale vynalézavá, hraje si s tématy, opakuje je, nepoužívá žádná klišé. Je prostě svá. Jen jedna část vycházející z jakéhosi zvířecího pohybu mi zůstala významově skrytá. To, že je i dobrá herečka, dokazuje i se svým mužem spíše v civilnějších „hraných“ částech představení. V tanci je daleko výraznější její tělo než celkový výraz obličeje. Hlavní téma vzájemného obdivu a lásky je nadlehčeno i v závěru. On totiž neustále cvičící muzikant v rodině s malým dítětem může i dost rušit. Michal a Ema Křížovi představují dvojici mladých umělců, která má mnoho společného jak v soukromém, tak v uměleckém životě. Je to jejich samostatná prvotina a v ní obstáli. Je to dvojice, která se doplňuje a slyší na sebe. Držím palce, ať je takových setkání víc. Psáno z premiéry 27. ledna 2014, Divadlo na Orlí, Brno. Barline
Choreografie a koncept: Ema Křížová
Koncept a klarinet: Michal Kříž
Light design: Tomáš Tušer
Produkce: Magdaléna Samková Ema Křížová, absolvovala JAMU, ateliér Klaunské scénické a filmové tvorby, loni jako interpretka v Pisum Sativum (choreografie Karine Pontiesová) a v autorském představení spolu s Pavolem Serišem Inu, nevidno pevninu… Kromě toho vytvořila autorské projekty zabývající se stínovým divadlem, hudební a pohybovou klauniádou či improvizovaným divadlem. Barline je její první samostatné dílo přesahující do čistě choreografické tvorby.

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

červenec 2019

Po Út St Čt So Ne
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
1 2 3 4
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: