

Druhou novinkou je Faunovo odpoledne ve verzi Serge Lifara z roku 1935. Zatímco pohybový slovník zachovává věrnost inscenaci Václava Nižinského, je tato o dvacet let mladší varianta specifická scénografickým řešením. Je zcela oproštěna od opulentní dekorace i od charakteristického faunova kostýmu, jediným spojovatelem je stupňovitý podstavec, který představuje skálu, na níž faun odpočívá. Pokud původní Faunovo odpoledne mělo být oživlým obrazem, zde se jedná jen a pouze o pohyb sám, a místo tří uměleckých žánrů jsou tu opravdu zastoupeny jen dva, tanec a hudba. Zmizely i nymfy a jediným atributem, rekvizitou, zůstává hedvábný šál, který leží na zemi připraven pro fauna. Pozornost je tak o to více stržena na tanečníka, jenž na prázdné scéně nemá k dispozici nic než své vlastní tělo a jeho napětí. Choreografie, v níž je třeba dodržet její specifický reliéfní tvar a také vyjádřit animální podstatu postavy fauna, je tak interpretačně ještě náročnější. V podání Gaëtana Pirese působí faun více lidsky a je výrazově umírněnější, což ale bude pravděpodobně režijní záměr. Tanečník své tělo ovládá a opravdu cítí jako jeden celek.
Ke spolupráci s Bohemia Baletem se vrátila také mladá francouzská choreografka Bérangère Andreo, která převedla do pohybu 5. klavírní koncert f moll Johanna Sebastiana Bacha. Tančí v něm čtyři páry a dílo samo je zcela abstraktní oslavou radosti z tance. V programu je pohybový materiál definován poněkud obecně jako „současné pohybové prostředky“, což by mohlo mást jako odkaz na současný tanec, s nímž ale choreografka v pravém slova smyslu nepracuje. Jde o směs neoklasických vazeb a moderních pohybových principů, které dovolují tanečníkům propojovat prvky více dynamicky s využitím větších kontrastů v napětí a uvolnění, vedení pohybu švihem nebo vychylování z osy, choreografii sem tam oživí nečekaně paralelní pozice a civilní gesta. Je hravá a rychlá a mladým tanečníkům jako šitá na tělo. Možná by šlo některé pasáže ještě propilovat, aby bylo zcela jasné, kde má být kanonický nástup a kde unisono, ale drobné nejasnosti zatím odsouvá na vedlejší kolej zápal interpretů.
V druhé polovině večera se vedle členů Bohemia Baletu představili také další studenti Taneční konzervatoře, a to v kantátě Carla Orffa Carmina Burana, kterou má soubor v repertoáru od loňského října. Písně, které v Carmině Buraně zní latinsky, jsou inspirací k různým výjevům a žánrovým scénkám, jeviště zaplňuje prostý lid různého věku a profesí, žebraví mniši, hospodská chasa, chlapci a dívky se svými hrami a škádlením. Nechybí dva milostné duety představující mládí v rozkvětu, ale především všudypřítomná postava Smrtky. Ta choreografii otevírá a i uzavírá výstupem, v němž vede všechny smrtelníky jako v procesí, a vstupuje i do jejich životů a her jako stále přítomný prvek, který k životu patří, ačkoli se jej každý děsí. Její představitelka Lenka Maříková se do role dobře vžila, jen se mi stále zdá na Smrt až příliš sympatická a křehká. Choreografická verze Ivanky Kubicové vychází z moderního a lidového tance, jednoduchých pohybových kombinací a základních formací tanečníků na scéně. Ve své střídmosti je však působivá a přirozená. Náhodou, či úmyslem je Smrti stejně jako dvěma mileneckým párům určen slovník, v němž převládají moderní prvky, zatímco pro ostatní části je zásadnější inspirace folklorem, v jednoduchých párových tancích a stále se opakujícím motivu kolečka, případně hrají prim pantomimické a herecké výstupy. Toto zpracování Carminy Burany klade důraz na obsah víc než na hudební formu, kterou bezvýhradně sleduje, ale domnívám se, že i takový postup je zcela legitimní. Záleží ovšem velmi na interpretech, choreografie je zdánlivě prostá, ale právě proto potřebuje dodat život zvnitřku. Bohemia Balet je teď zřejmě v dobré formě, protože se jim podařilo Carminu rozehrát přesvědčivě.
Psáno z představení 30. října 2014, Stavovské divadlo.
Dafnis a Chloe (duet)
Hudba: Maurice Ravel
Choreografie: George Skibine
Nastudování: Cyrile Atanassoff
Asistent nastudování: Jaroslav Slavický
Kostýmy a scéna: Josef Jelínek (podle návrhů Marca Chagalla)
Nahrávka: Berlínská filharmonie, dirigent Herbert von Karajan
Premiéra: 1959
Česká premiéra: 30. 10. 2014
Faunovo odpoledne
Hudba: Claudie Debussy
Choreografie: Serge Lifar
Nastudování: Cyrile Atanassoff
Asistent nastudování: Jaroslav Slavický
Nahrávka: Boston Symphony Orchestra, dirigent Charles Munch
Premiéra: 1935
Česká premiéra: 30. 10. 2014
Klavírní koncert
Hudba: Johann Sebastian Bach
Choreografie: Bérangère Andreo
Asistentka choreografie: Sylva Nečasová
Kostýmy: Renáta Nováková
Nahrávka: Columbia Symphony Orchestra, dirigent Vladimír Goldschmann
Premiéra: 30. 10. 2014
Carmina Burana
Hudba: Carl Orff
Choreografie: Ivanka Kubicová
Asistentky choreografie: Libuše Ovsová, Magdalena Kaprasová
Kostýmy: Roman Šolc
Nahrávka: Česká filharmonie, dirigent Václav Smetáček, Český pěvecký sbor
Premiéra: 2001
Premiéra pro Bohemia Balet: 28. 10. 2013

Hudba: Maurice Ravel
Choreografie: George Skibine
Nastudování: Cyrile Atanassoff
Asistent nastudování: Jaroslav Slavický
Kostýmy a scéna: Josef Jelínek (podle návrhů Marca Chagalla)
Nahrávka: Berlínská filharmonie, dirigent Herbert von Karajan
Premiéra: 1959
Česká premiéra: 30. 10. 2014
Faunovo odpoledne
Hudba: Claudie Debussy
Choreografie: Serge Lifar
Nastudování: Cyrile Atanassoff
Asistent nastudování: Jaroslav Slavický
Nahrávka: Boston Symphony Orchestra, dirigent Charles Munch
Premiéra: 1935
Česká premiéra: 30. 10. 2014
Klavírní koncert
Hudba: Johann Sebastian Bach
Choreografie: Bérangère Andreo
Asistentka choreografie: Sylva Nečasová
Kostýmy: Renáta Nováková
Nahrávka: Columbia Symphony Orchestra, dirigent Vladimír Goldschmann
Premiéra: 30. 10. 2014
Carmina Burana
Hudba: Carl Orff
Choreografie: Ivanka Kubicová
Asistentky choreografie: Libuše Ovsová, Magdalena Kaprasová
Kostýmy: Roman Šolc
Nahrávka: Česká filharmonie, dirigent Václav Smetáček, Český pěvecký sbor
Premiéra: 2001
Premiéra pro Bohemia Balet: 28. 10. 2013
VAŠE HODNOCENÍ
A jak byste představení hodnotili vy?
Hodnoceno 0x
Josef Herman
Milé dámy,papír, net, podcast, blog a cokoli dalšího si vymyslíte, to jsou přece jen média sloužící komunikaci v té…
Přestat se zdržovat nesmysly aneb Co s kritikou v éře nových médií