Bohemia Balet tentokrát s hosty z Mnichova

Po společném představení s baletním souborem Městského divadla z německého Giessenu se na Nové scéně ND 21. 11. opět představil soubor Taneční konzervatoře Praha Bohemia Balet a to v rámci Baletu Gala. Tentokrát byli hosty sólisté Bavorského státního baletu v Mnichově Ilana Werner a Lukáš Slavický.
Večer byl rozdělen do tří částí a k vidění byly ukázky romantického baletu, neoklasiky, moderního tance i velmi současná taneční koláž, kterou si vytvořili sami členové souboru. Z klasického baletního repertoáru mělo publikum možnost shlédnout hned na začátku večera Fresky z baletu Koníček Hrbáček. Tento pozdně romantický balet s hudbou Cesare Pugniho se již samostatně na baletních scénách nevidí, o to zajímavější je ale shlédnout a poslechnout si alespoň krátké úryvky. Původní choreografii Maria Petipy nastudovala Kateřina Slavická. Variace pro čtyři tanečnice v ryze klasickém duchu zaujala zpočátku originálními balerínami v lehce orientálním stylu, živůtek byl totiž od baletní sukně oddělen a odhaloval tanečnicím vypracované břišní svaly. Jednotlivé interpretky se mohly předvést v krátkých, ale značně náročných variacích, nechyběl ani společný pas de quatre.
Nadále již program pokračoval v současnějším duchu, mezi další hosty patřila choreografka a tanečnice Bérangère Andreo, která již několikrát vytvořila pro soubor Bohemia baletu moderní choreografie. Na galavečeru vystoupila se svým sólem Primavera na hudbu J. Rodriqueze.
V závěru první části se mohli diváci pokochat nádhernou a čistou choreografií Jiřího Kyliána Un ballo, do repertoáru Bohemia baletu uvedenou loni. Tmavé kostýmy a intimní osvětlení svíčkami skvěle doplňovalo Ravelovou hudbu (skladby Le tombeau de Couperin a Pavana pro mrtvou infantku), jejíž plynutí bylo znázorněno nedějovou Kyliánovou choreografií. V roli prvního páru vynikl absolvent konzervatoře Ondřej Vinklát s partnerkou, ovšem i ostatní členové souboru podali přesvědčivé výkony v dynamicky složité taneční struktuře. Hostující pár se blýsknul ve dvou výstupech a byly to skutečně malé klenoty současného baletního umění. Nejdříve zatančili pas de deux z baletu Johna Neumeiera Illusionen wie Swanensee, což je osobitá verze Labutího jezera podle představ slavného amerického choreografa. Netypické byly jak kostýmy (splývavé šaty ke krku s dlouhými rukávy v případě tanečnice), tak náročné krokové vazby a partnerský tanec. Druhý duet byl o něco více věrný tradici klasického tance, jednalo se o Jarní hlasy v choreografii anglického choreografa Fredericka Ashtona na hudbu J. Strausse. Něžná Ilana Werner v lehkých světlých šatech doslova přilétla na jeviště na rukou Lukáše Slavického a posela scénu drobnými růžovými lístky. Po celou dobu duetu se vznášela na rozvernou Straussovu hudbu jako jarní víla, a to díky důmyslným a efektním zvedačkám. Ani tanečník zde nezůstal pozadu a kromě toho, že byl spolehlivou oporou partnerce, projevil v sólových partech skvělou techniku skoku a rotace. Na programu byla také ukázka tvorby současného českého choreografa Jana Kodeta, konkrétně krátký duet Stones pro Kateřinu Plachou a Ondřeje Vinkláta. Přes své mládí technicky i interpretačně vyspělí tanečníci učarovali v hravé choreografii na píseň mladé dánské zpěvačky Fallulah. I v moderním pohybovém slovníku vynikly skvělé dispozice tanečnice, která je vítězkou několika baletních soutěží a před sebou má jistě zajímavou taneční kariéru.
Druhým dílem Bérangère Andreo byla choreografie pro tři páry s názvem Lunedda. Název byl inspirovaný jednou z písní koláže Christiny Plouhard a stejně jako hudební doprovod byl tanec z části inspirován lidovými písněmi z raného baroka italského a francouzského. Veselé laškování mladých párů bylo zalité jemným svitem obrovského měsíce promítaného na tmavé pozadí.
Po druhé přestávce následovalo již jen jediné dílo, jehož autory byli sami členové Bohemia baletu. Štěpán Pechar a Ondřej Vinklát. Červenej čudlik byla humorná taneční fraška točící se okolo čudlíku, který plní všechna přání. Dvacetiminutová hudební a taneční koláž byla hravá, peprná, vtipná a nechybělo zde ani několik zajímavých invenčních momentů. Mladá generace zkrátka dokázala, že má také vlastní hlavu a hlavně, že si umí udělat legraci sama ze sebe. Soubor Bohemia Balet je již od začátku sezóny 2012/2013 velice aktivní, má za sebou hostování na scénách v různých koutech republiky, premiéru choreografie Hany Litterové Jdou do nebe...? či představení na počest Pavlu Šmokovi, kde uvedli jeho krátký balet Záskok. Neméně pestrý program je ovšem čeká i v druhé půli sezóny, hned v lednu bude například uvedena nová premiéra Bérangère Andreo - balet o Petru Panovi. Psáno z představení 21. listopadu 2012 na Nové scéně ND Balet Gala Fresky (z baletu Koníček Hrbáček)
Hudba: Cesare Pugni
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Kateřina Slavická