Cirkusvobody – Svoboda z manéže

Cirkusvobody. Foto: Jan Mudra.

Cirkusvobody. Foto: Jan Mudra.

Poslední večer narozeninového festivalu BE26, příznačně na 100. výročí založení republiky, proběhla derniéra inscenace Cirkusvobody od souboru Maso krůtí, ve které se tři ženy pídí po tom, co pro ně znamená svoboda.

Koláž jednotlivých činoherních, pohybových i hudebních scének je prezentována jako sled výstupů v cirkuse. Jedná se spíš o takovou mrazivou freakshow (dojde samozřejmě i na výstup se zrůdičkami), v níž všechny tři dívky (Kateřina Smržová, Eliška Soukupová a Marta Sobotková) odhalují před diváky své životní zkušenosti a na nich se snaží definovat svůj postoj ke svobodě.

Jsou to příběhy o selhání, nepochopení a utiskování. Příběhy o tom, jak společnost svými normami zadupává kreativitu a tvůrčí elán. Nejprve vidíme školačku, která místo stromu nakreslí hanlivý symbol, ale učitelce jej předloží jako požadovaný obrázek. Již zde je snaha o netradiční vnímání či o revoltu a možná i výsměch. Jedná se o pokus vystoupit z řady, ten je však učitelkou zadupán do země. Následuje scénka tří uchazeček o studium na DAMU, které se snaží dostát představám komise, ale selžou. Nakonec vidíme tři neúspěšné žadatelky o práci. Snaží se splnit nároky společnosti, ale pokaždé selžou, neboť se nemohou správně „zaškatulkovat“.

Onen cirkus, kde se vše odehrává, můžeme vlastně také připodobnit ke společnosti. Neustále nespokojený principál práská svým bičem nad hlavami dívek, které se snaží „skákat, jak on píská“, většinou však ne k jeho spokojenosti. Opět je tedy vnější síla žene dopředu, ony se snaží naplnit určité představy, ale protože jsou jiné či nejsou dost dobré, jsou jejich výkony odsouzeny k selhání.

Zapomenutelná show k nepopukání“ se snaží ukázat určitou bezradnost nad životem. Je tolik možností, jakým směrem se vydat, ale kdo ví, jaký je ten správný? Jak vlastně nalézt svobodu, když jí máme k dispozici tolik? Jaká je ta správná cesta, jak žít svůj život? Ta, kterou nám určuje společnost, nebo ta, kterou si najdeme sami? Inscenace však nepředkládá divákovi téma na stříbrném podnose, ale nechá ho hledat ve změti velmi osobních, možná autobiografických příběhů. Ty však inscenátoři dokázali složit v kompaktní tvar s velmi slušnou výpovědní hodnotou, o což jde v tomto díle především.    

Psáno z derniéry 28. října 2018, Experimentální prostor NoD, Praha.  

Cirkusvobody
Námět a scénář: kolektiv Maso krůtí
Režie: kolektiv Maso krůtí
Dramaturgie: Jana Fleglová
Hudba: Miroslav Beran, Šimon Hrábek, Kateřina Smržová
Scénografie: Eliška Budíková
Choreografie: Eliška Soukupová, Marta Sobotková
Hrají: Kateřina Smržová, Eliška Soukupová, Marta Sobotková
Premiéra: 21. 12. 2016

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Témata článku

kolektiv Maso krůtí

Divadlo NoD

Nový cirkus

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

srpen 2019

Po Út St Čt So Ne
29
30
31
1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: