Registrace

Dva nové tituly v Brně

Balet Národního divadla Brno uvedl v březnové premiéře večer složený ze dvou jednoaktových baletů. První z choreografií Six je dílem Itzika Galiliho (1961), zkušeného izraelského tanečníka a choreografa, druhá část večera patří Ptáku Ohniváku v nastudování Nataši Novotné (1977), jejíž taneční kariéra je spjata s dlouholetým angažmá v Nederlands Dans Theater.

Černobílá kombinace

„Věřím, že je možné, aby se vodorovné a svislé čáry, konstruované pečlivě, ale nikoliv vypočítavě, vedené vysokou intuicí a dovedené k harmonii a rytmu, těmto základním formám krásy, v případě potřeby doplněné dalšími čarami či křivkami, staly silným a pravdivým uměleckým dílem.“
I. Galili (program k baletu, NDB) Itzik Galili byl členem Batsheva Dance Company a v roce 1991 odešel do Amsterdamu. Zde také založil vlastní soubor a více jak jedenáct let stál v čele tanečního souboru v Groningenu. Mimo jiné byl Galili v roce 2006 za svůj přínos nizozemskému tanci oceněn královnou Beatrix Rytířským řádem dynastie Oranje-Nassau. Six je kompozicí, ve které tanec funguje jako součást abstraktního obrazu, který vykresluje svými těly pětice tanečnic. Scéně dominují mobilní panely ve tvaru čtverce. Ty jsou z rubu černé, z líce pak bílé. S nimi po celou dobu tohoto dvacetiminutového opusu manipulují tanečníci, kteří se jich důsledně drží. Bosé tanečnice v černých kalhotových sukních se oddávají rituálně zabarvenému doprovodu Steva Reicha, který svým neúprosným rytmem udává intenzitu pohybu. Tanec působí jako dobře poskládaná stavebnice, je důmyslně strukturován a podřizován souhře s pohyblivými rekvizitami. Pojízdné čtverce vytvářejí různé prostory – labyrinty, koridory , jimiž tanečnice procházejí. Jejich pohyb je proměnlivý a nesnese zklidnění. Výrazné jsou švihy, vracející se k prvotnímu pohybovému impulzu, z něhož se odvíjí další tvarování. Galiliho choreografie Six je hrou s prostorem, časem, dynamikou a tvary. Je doslova nabita proměnlivou modelací, kdy velká gesta střídají letmé dotyky či pouhé vyčnívání paží zpoza čtverců – na nich nacházejí tanečnice útočiště a na jejich rovné ploše se pak zřetelně rýsují obrysy těl v černých šatech. Dominika HarasimováIvona JeličováKristina KohoutováKateřina Nováčková a Monika Pimková byly přesné a dokázaly vystihnout všechny pohybové „výstřelky“ této choreografie. Záměrně strohý černobílý scénický design nesl s sebou zvláštní atmosféru, plnou rozmanitých nálad a vizuálně poutavých obrazů.
To samé však nelze tvrdit o následujícím titulu, který je dílem Nataši Novotné.

Inzerce

Ztracené emoce

„Obrazy času mezi začátkem a koncem, času ve vzpomínkách a ve fantazii, času v reálném prostředí a fyzickém těle. Tyto byly pro mě při práci s celým souborem baletu NDB základními prvky inspirace a zároveň limity.“
N. Novotná (program k baletu, NDB)
Pták Ohnivák (L’Oiseau du Feu) se od dob své premiéry v roce 1910 v choreografii Michaila Fokina dočkal celé řady zpracování a také nových výkladů. K úspěchu baletu přispěla hudba Igora Stravinkého, která svou jedinečnou instrumentací vystihuje příběh inspirovaný ruskými lidovými pohádkami. Tehdy osmadvacetiletý Stravinskij překvapil svou hudbou francouzské skladatele – Maurice Ravela, Florenta Schmitta, Manuela de Fallu i Clauda Debussyho. Stravinského kompozice zaujala svými neobvyklými rytmy, které jsou typické i pro jeho další díla. Děj baletu se v původním libretu odvíjel po jasné linii: carevič Ivan uloví ptáka Ohniváka v zahradě Nesmrtelného Kostěje. Pták Ohnivák prosí o svobodu a za své vysvobození nabízí jedno ze svých per. Až bude carevič v nebezpečí stačí perem zamávat a Pták Ohnivák mu přijde na pomoc. Když se pak carevič zamiluje do krásné carevny, která je v zajetí čaroděje, zavolá Ptáka Ohniváka, který pomůže Ivanovi zvítězit nad Kostějovými kouzly. Druhý obraz je oslavou osvobozených a oživlých mladíků a dívek, kteří Ivanovi děkují a oslavují milující se dvojici. Tento původní příběh skýtá řadu možných výkladů a interpretací. Také Nataša Novotná v něm hledala metafory a chtěla se na „pohádku pro dospělé“ podívat z dnešního pohledu. Pro své záměry však nenašla adekvátně sdělný scénický tvar. Ivan carevič je v její verzi Mužem, Pták Ohnivák Poznáním, Kostěj Nesmrtelný Strachem a carevna Ženou. Navíc jsou dodány tři postavy Strážců času, jež bdí nad červeným „metronemem“ (dlouhá „ručička“ visící nad středem jeviště), který dokresluje tep Stravinského partitury. V úvodu sjíždí pod jeviště sbor šedě oděných tanečníků představující zajatce Strachu. Strach je po celou dobu skrytý pod černým přehozem a jeho posouvání po scéně vypadá tajemně. Tanečníci v černých kostýmech se pohybují v černém dekoru, takže často lze stěží rozpoznat, co se na scéně děje. Výjimkou je zlatavý kostým Ptáka Ohniváka alias Poznání. I přes tento vizuální handicap je zřejmé, že Novotná tvoří kombinace bez zřetelnějšího sepětí s hudbou a její snaha dodat příběhu další významy příliš nevychází. Choreografie působí jako monolitický blok bez emocí a zjevných propojení s hudbou. Pohybová kompozice jako by žila vlastním životem – choreografka se plně soustředí na modelování těl, ale jejich sdělení zůstávají nečitelná – nevidíme dostatečně odlišené charaktery postav, jakýkoliv významotvorný pohyb či gesto. Ať se jedná o sbory, duety nebo sóla, vše se odvíjí s neměnnou dynamikou a jistou unylostí. Bez emočního dopadu zůstává také scénický design, který pracuje s černou a šedou barvou na obnažené scéně, vyvolávající dojem ponurého vězeňského dvora. Nataša Novotná se snaží ve svém nastudování nacházet nová východiska pro zobrazení známého příběhu – její intelektualizující záměry však nepřinášejí žádné čitelnější divadelní aspekty, které by vystihovaly Stravinského hudbu a ozřejmily avizované výklady. Novotné se nepodařilo vymanit z jejích doposud prezentovaných pohybových struktur, které vznikaly v rámci seskupení 420PEOPLE, jehož je dnes výkonnou ředitelkou. V Ptákovi Ohnivákovi jsou tanečníci často na místě, linie pohybu jsou převážně přímé a lyrickým pasážím schází něha a okouzlení – milostný duet careviče s princeznou začíná v postoji, kdy tanečnice se nachází v předklonu otočena zády ke svému partnerovi, což se nejeví jak nejlepší východisko pro milostné vzplanutí. Hudební místa vybízející k vzletnému pohybu a běhu jsou často řešena minimálními vstupy do prostoru. Až v závěru nastává hromadné pobíhání po scéně a s posledními tóny se všichni klanějí v popředí scény. Výkony jednotlivých představitelů jsou poznamenány možnostmi, které jim choreografie nabízí. Marek Svobodník jako Muž, Eriko Wakizono v roli Poznání a Leila Labiodová v roli Ženy dávají do svých výkonů maximum, ale nemohou zakrýt hluchá místa baletu. Jestliže Novotná (nositelka Cena Thálie 2008) ve svých dosavadních kratších opusech upoutávala pozornost svou jedinečně procítěnou interpretací v choreografiích, které odkrývaly a pracovaly s jejími autentickými prožitky, tentokrát vstoupila do nových vod. Ukázalo se, že plavat v nich však není zase tak snadné.

Psáno z představení z 31. března 2012.

Pták Ohnivák & Six
Premiéra 30. 3. 2012
Balet Národního divadla Brno

Six
Hudba: Steve Reich
Choreografie: Itzik Galili
Scéna: Janco Barneveld
Kostýmy: Natasja larsen
Světelný design: Yaron Abulafia

Pták Ohnivák
Hudba: Igor Stravinskij
Choreografie: Nataša Novotná
Scéna: Tomáš Rusín
Kostýmy: Eva Brzáková
Světelný design: Pavla Beranová.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.