Komorní projekt s železnými ambicemi
Železo je druhým nejrozšířenějším kovem na Zemi. Setkáváme se s ním v našem každodenním životě a svou nepostradatelnou přítomností přímo vybízí k hledání nových cest, jak ho využít. Myšlenkou znovuobjevování nejen kovových předmětů, ale i svých fyzických možností se inspiroval Cirkus Mlejn, který premiérově uvedl svou performanci FeRPLAY, volně navazující na předchozí pouliční představení Ironické férrum.
Tematicky sjednocujícím prvkem ovšem není pouze kov, ale především lidská hravost, jež je právě prvním impulzem, jak na věci pohlížet z úplně jiného úhlu. Tři performeři (Eliška Brtnická, Stéphanie N’Duhirahe, Josef Toman) se setkávají jako nerozluční přátelé a rozehrávají rozpustilé minietudy, které je vedou k hravému využívání prostoru a přítomných předmětů. Prskají na sebe vodu, navzájem se škádlí a dámská přesila velmi často provokuje svůj jediný mužský protějšek. Tyto výjevy jsou i hnacím mechanismem, který plynule posouvá představení od jednoho výstupu k dalšímu. Nevytrácí se však ani při akrobacii – přesto, že jsou účinkující především vzdušní akrobaté, zaměřili se v inscenaci hlavně na párovou pozemní akrobacii a hand balancing – souhra všech je tedy nezbytným komponentem představení.
Na rozdíl od pouličního představení Ironické férrum zařadili tvůrci do inscenace i prvky vzdušné akrobacie na kruhu a řetězu. Švýcarská performerka Stéphanie N’Duhirahe předvedla na řetězu velmi lehce svou akrobatickou sestavu, využívala i vizuálního a zvukového potenciálu, který kov nabízí. Eliška Brtnická navíc své číslo s kovovým kruhem obohatila o výrazovou i gestickou komiku a výstup pojala jako vystoupení přehnaně sebevědomé akrobatky, která je vzápětí na svém zavěšeném kruhu uvězněna a nezbývá jí než své kolegy bezmocně zavolat o pomoc. Josef Toman se soustředil na akrobacii s několika kovovými kbelíky, které byly nejprve volně zavěšeny v prostoru a poté spuštěny na zem a využívány k rozličnému balancování.
Největší část představení patřila párové akrobacii ve třech. Performeři se zaměřili na možnosti zvedání, rozložení síly a porušení stereotypů automaticky předurčujících muže jako „base“ toho, kdo bude nosit na sobě ostatní. Z tohoto principu vychází i samotný název inscenace, tedy objevování takových možností, aby se nošení ostatních prostřídalo a bylo jednoduše „fér“. Právě i vzezření některých „zvedaček“ vyvolávalo komický dojem a tvůrci ho ještě podpořili i vtipnými komentáři nebo znavenými povzdechy.
Celou inscenaci dotvářel také hudební podkres jasně oddělující jednotlivá čísla a udávající výstupům rytmické tempo. Kostýmní složka se podřídila především praktickému účelu, velmi výrazným a nápaditým prvkem bylo vyměňování náušnic Elišky Brtnické, které představovaly miniaturní napodobeniny právě využívaných rekvizit.
Performance FeRPLAY je hravou aktovkou o železných schopnostech performerů, která postrádá hluchých míst a je cítit, že ve své hravosti navazuje na divadelně pantomimické počátky Cirkusu Mlejn. Jednotlivé výstupy jsou kontrastně vyvážené a plynule přecházejí z jednoho čísla do druhého, i v malém obsazení přinášejí hravé a nezvyklé akrobatické prvky. Večer by se dal nazvat komponovaným, neboť bylo možné vytušit, která čísla jsou výsadní doménou jednotlivých účinkujících a která jsou pro ně experimentem, ještě nezažitým a nejistým. O to zajímavější bylo sledovat spolupráci performerů v těchto vypjatějších momentech. Přesvědčivě dokázali, že lidská hravost je nezkrotným elementem, který neustále nutí překračovat vlastní fyzické limity a neustrnout pouze v momentech, kdy jsme si jistí.
Psáno z premiéry 11. února 2015, KD Mlejn.
FeRPLAY
Námět, choreografie: Eliška Brtnická, Stéphanie N’Duhirahe a Josef Toman
Produkce: Eva Roškaňuková a Dagmar Roubalová
Světelný design: Vojtěch Brtnický a Jaromír Sluka
Herecká a pohybová spolupráce: Nguyen Minh Hieu Zvuk: Vít Neznal