Registrace

Liberecký balet si nadělil novou repertoárovou stálici. Precizně vypracovanou Sněhovou královnu

Baletní soubor libereckého Divadla F. X. Šaldy uvedl na začátku listopadu Sněhovou královnu. Výpravná, pohádková a multižánrová inscenace na motivy stejnojmenné literární předlohy H. Ch. Andersena je mistrně odvyprávěným, sebejistě zatančeným a poutavě zpracovaným dílem.

Sněhová královna. Foto: Daniel Dančevský.
Sněhová královna. Foto: Daniel Dančevský.

Prvním předpokladem kvality a dobře odvedené práce jsou už samotná jména inscenačního týmu Sněhové královny. Režii a choreografii Mariky Mikanové doplňují kostýmy a scéna Aleše Valáška a zcela novou partituru pro balet zkomponoval Aleš Březina, renomovaný skladatel, hudebník, muzikolog a autor nemálo filmových soundtracků. Jeho dynamický, výpravný a citlivý rukopis pak doplnil o elektronické efekty skladatel a zvukový inženýr Pavel Ridoško. Tato umělecká čtveřice stojí již za úspěchy baletu Mauglí (recenze zde), který Divadlo F. X. Šaldy uvádí již od sezóny 2021/2022.

Děj zimní Andersenovy pohádky je docela jednoduchý a přímočarý. Ačkoliv pracuje s klasickými pohádkovými tropy a motivy (střet dobra se zlem, nadpřirozené postavy, lineární putování ústřední hrdinky), objevuje se v něm celá plejáda postav či časových skoků, což může její pohybové odvyprávění značně komplikovat. Mikanová si vypomáhá pantomimou, mimickou hrou, mluveným slovem a zpěvem, aniž by jakkoliv alibisticky opouštěla doménu tanečního vyjadřování. Celkový obraz pohádkového vyprávění tak zvolenými postupy obohacuje.

Inzerce

 

Foto: Daniel Dančevský.

Inscenaci otevírá pantomimická a krokovaná část, v níž se seznamujeme s neurčitým severským městečkem, čemuž napovídá scénografie plná zasněžených domečků posetých vločkami i skandinávským folklorem inspirované kostýmy. Malé děti spolu dovádějí, sáňkují, staví sněhuláka či spolu poskakují v kolovém tanci. Jiné zase sedí na forbíně jeviště a do trylkové a rytmické hudby zpívají o zimních radostech. Dětský pěvecký a taneční sbor se v inscenaci ostatně objevuje hned několikrát a jednotlivé scény vždy ozvláštňuje rozličnými výstupy. V městečku, kromě mnoha dalších dětí, žijí i dětští kamarádi Gerda a Káj, kteří si jsou bližší než kdokoliv jiný.

Po uvedení do líbezného pohádkového koloritu se však odhaluje i druhá rovina inscenace – ta chladná a nepřející. Chlapcovi do oka padá mrazivý střep zlé a mocné Sněhové královny a jeho náhlá proměna dokonalost zasněženého městečka zcela nabourává. Káj je najednou odtažitý, agresivní a posmutnělý, jako by ho ledová střepina připravila o všechny pozitivní emoce.

S těmito dvěma polohami ostatně pracuje balet hned na několika úrovních. V Březinově partituře se střídají hřejivé a melodické variace s těžkými, údernými a chladně odtažitými částmi, které se vyznačují cílenou disharmonií a skřípotem vysokých tónů. Choreografie a režie pak vychází z rozdílné dynamiky charakterizující bezstarostné dětství a dospělost přinášející střípky nejistot, strachu a zla. V hudbě, tanci i scénografii se tak opakovaně střídají „dětské“ polohy s těmi temnými, „dospělými“ a příběh se jeví ve shodě s možným výkladem Andersenovy předlohy metaforou dospívání.

Foto: Daniel Dančevský.

Káj a Gerda vyrůstají, odcizují se a očarovaný mladík do pohodové atmosféry zapadá méně a méně. Ostatní se mu posmívají, mládež se páruje a v ladných vysokých skocích či četných zvedačkách demonstruje své mládí. Taneční slovník Káje (Máté Brünn) působí oproti tomu uzemněně a unyle. Elegantními, ale opatrnými a bojáclivými kroky, se straní ostatních. Gerda je zase živelnou a zapálenou dívkou a Tess Sheppard ji temperamentně vykresluje. Skáče vysoko, točí se s jistotou a úsměvy rozdává na všechny strany. Poddajného Káje nakonec královna unáší a jeho dávná kamarádka, která na něj nikdy nezanevřela, se jej vydává hledat.

Na své cestě za záchranou Káje naráží Gerda na úlisného a poskakujícího havrana (Russell Nokes), zmatenou, ale moudrou starou bylinkářku (Jaroslav Kolář) či loupežnickou bandu vedenou drsnou a usměvavou šéfkou (Anya Clarke), jejíž pohyby vycházejí ze silových gest, výkopů a svižných otoček. Ke konci putování se dívka dostává k marnivé a nafoukané princezně s chlupatým psíkem, jíž ztvárňuje Kristýna Petrášková. Její komicky laděné výstupy jsou kromě záměrně krkolomných pohybů nohou, provazů a drobných krůčků či poskoků en pointe plné pištění, křiku a udávání rozkazů. V závěru se pak férová a odvážná Gerda střetává se samotnou Sněhovou královnou a její armádou ledových soch. Chladná panovnice Nuria Cazorla García ostře a přesně vede své pohyby, její dominanci a moc zvýrazňují četné zvedačky, díky nimž se žena s ledově děsivým výrazem rychle přesouvá z místa na místo. 

Díky pečlivé dramaturgické práci nepůsobí taneční vyprávění s desítkami scén, několika scénografickými proměnami a četnými kostýmními změnami těžkopádně, banálně ani nepochopitelně. Neregistroval jsem žádná hluchá místa a publikum je tak podle mě citlivě provázeno celým příběhem. Putování zimní krajinou jsem prožíval společně s Gerdou a s ní se i radoval z vítězství dobra nad zlem.

Současná a vyzrálá choreografie Mariky Mikanové vycházející částečně z techniky klasického baletu a částečně ze současných tanečních vlivů libereckému souboru sedne a nabízí mu i prostor pro herecké a mimické ztvárnění postav. Tess Sheppard v roli Gerdy a Maté Brünn jako Káj tvoří dynamickou ústřední dvojici s tanečně rozdílným zachycením charakterů. Postavy, které je obklopují, ztvárňuje liberecký soubor sebevědomě, precizně, s citem pro náročnou hudební rytmiku, výraz, a hlavně s chutí, z níž je patrné, že Sněhová královna zde všechny baví. Sněhovou královnu vnímám jako zdařilou rodinnou podívanou, která dětské i dospělé diváky vstřícně uvádí do světa tanečního divadla a baletu.

Psáno z představení 29. prosince 2024, Divadlo F. X. Šaldy, Liberec.

Sněhová královna – Temná taneční pohádka o lásce a odvaze

Režie, choreografie: Marika Mikanová
Hudba: Aleš Březina, Pavel Ridoško
Sound design a hudební režie: Pavel Ridoško
Hudební nastudování: Chuhei Iwasaki
Námět: Hans Christian Andersen
Libreto: Marika Mikanová, Vratislav Mikan, Aleš Valášek
Dirigent: Chuhei Iwasaki
Koncertní mistr: Petr Matěják, Yuriy Horbachuk
Scéna a kostýmy: Aleš Valášek
Light design a koncepce: Pavel Hejret
Asistent choreografa: Michaela Wenzelová, Maria Gornalova, Alexey Yurakov
Asistent režie: Vlasta Vindušková
Sbormistr: Silvie Langrová

Účinkují: Balet DFXŠ, Orchestr DFXŠ, pěvecký sbor SEVERÁČEK a DOS, Baletní škola při DFXŠ, Baletní škola MALEX, Taneční oddělení ZUŠ

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.