LO.VE! – O životě v intimitě s publikem

„Z chaosu světa do intimity vztahu dvou a potom dál na věčnost. Potřebujeme se, chceme se, potkáme se?“ je motto první poprázdninové premiéry brněnského BuranTeatru spolu s koprodukční producentskou platformou MotionHub, která se zaměřuje na tanec, pohyb a fyzické divadlo. Funguje od roku 2018 v čele s Kateřinou Lukáčovou a Petrem Novákem a jejím cílem je podpora tance a pohybu v Brně a snaha o vytvoření divácké obce pro budoucí nezávislé projekty pohybového divadla a tance. Nově vzniklá inscenace LO.VE! je multižánrová a spojují se v ní tanec, hudba, film, fashion design a moderní divadelní technologie. Performery jsou partneři Tereza Lepold Vejsadová a Lukáš Lepold, kteří jsou současně autory choreografie i režijní koncepce.

LO.VE (Lukáš Lepold). Foto: Vrbaak.

LO.VE (Lukáš Lepold). Foto: Vrbaak.

První překvapení čeká diváka hned při vstupu do hlediště. Ocitáme se ve čtvercovém prostoru, jakémsi „uzavřeném akváriu“ obklopeném ze všech čtyř stran projekčními plátny. Sedadla pro diváky stojí v jedné řadě podél stěn. Některé židle však zůstávají volné. Film, který vznikal v autentických interiérech i exteriérech ve Zlíně a na Soláni v Beskydech, je promítán na všechny čtyři stěny, takže každý divák může sledovat své plátno. Do tohoto prostoru vstupují tanečníci, kteří jsou divákům velmi fyzicky blízko a využívají této intimity v přímém zapojování publika do situací. „Zamíchají“ publikem stejně jako na podlaze rozhozenými hracími kartami, které symbolizují osud, náhodu, vztah, chaos a uspořádanost. Je patrné, že někteří diváci tuto „hru“ uvítají a baví je, jiným naopak není vůbec příjemná. Performeři je vodí po prostoru s různou dynamikou, hledají pro ně nová místa, používají jejich židle v okamžiku, kdy chtějí „vstoupit“ do projekce, či dokonce s nimi sehrají „loutkový manželský konflikt“.

LO.VE! mapuje jednotlivé etapy vztahu v časové chronologii: čtyři fáze jsou východiskem pro otázky týkající se soužití dvou lidí. Setkání, okouzlení, všednodennost, odcházení. Každá z těchto fází má svou vlastní vizualitu, hudbu, náladu. Zvolené téma překračuje motiv lásky a stává se metaforou života. Dominantním scénografickým prvkem, který dokresluje atmosféru a spoluvytváří prostředí, je filmová projekce využívající industriálního a funkcionalistického Zlína včetně interiérů domu Tomáše Bati a krásných záběrů beskydské přírody z ptačí perspektivy. I na filmovém plátně prožívají své vztahy lidé. Jsou to oba performeři a jejich kopie či dvojníci? Jejich vzájemný vztah nebyl vysvětlen. Jsou jen jakýmsi odrazem hlavních protagonistů.

Choreografové a zároveň interpreti jsou v soukromém životě manželé a na jejich tanečním projevu je patrné vzájemné napojení a souznění. Pohybový materiál si nejspíš vytváří každý sám. Tereza je hranatější, úsečnější, Lukáš své pohyby spíše propojuje a zakulacuje. Mají smysl pro citlivost detailu při vzájemném prvním okouzlení. Vyvažují momenty zklidnění, kdy mizí film i hudba, a jejich napojení se děje za přítomnosti pohyblivých světélek, aby pak vzápětí ukázali svůj největší pohybově taneční vklad, který spočívá v partnerské spolupráci s neslyšnými pády a kontakty se zemí a vlastními těly. Nejsilněji na mne zapůsobily duety manipulace jednoho s druhým, které měly neosobní až nelidský ráz.

LO.VE (Tereza Lepold Vejsadová). Foto: Vrbaak.

Za autorskou hudbou stojí elektronické duo Himalayan Dalai Lama. Přináší minimalistickou repetitivní hudbu zdůrazňující hlavně rytmickou složku. Producent Petr Novák mimo jiné uvedl: „Jedním z cílů projektu bylo propojovat různá odvětví kreativních průmyslů a těžit ze svébytných spoluprací. Jednotlivé části mohou stát samostatně a budou smysluplné, nicméně až v jejich výsledném spojení se ukáže jejich celková funkce.“ A právě zde se odhalují jisté slabiny a nedotaženosti celého představení. Mohlo se najít daleko více způsobů, jak propojit film s taneční akcí. Z výsledku je patrné, že film vznikal jako první. Nese náznaky partnerských nálad, ale pohybový materiál s ním příliš nekoresponduje. Nemyslím konkrétně využívání propojení ve smyslu Laterny magiky, kdy účinkující vystupují z plátna do reálu a naopak, ale pohyb na plátně by se dal propojit s pohybem živým za použití zapamatovatelného gesta, taneční vazby apod. Také spolupráce s oděvní značkou Théo (Andrea Lojkásková) mohla být zapojena smysluplněji. Na plátně jsou všichni čtyři účinkující oblečeni do výstižných modelů. Začínají neutrálně, při vrcholu vztahu jsou použité syté odstíny modré a červené ve společenském duchu, všednost se odehrává v odstínech bílé a podzim života v přírodních tónech. Andrea Lojkásková ve spolupráci s Petrou Smejkalovou navrhly do inscenace také kostýmy pro tanečníky a oblékly je do nevzhledných unisexových béžových kombinéz, které vůbec nezrcadlily změny odehrávající se na plátně.

Inscenace LO.VE! přinesla divákům opravdu ono chtěné uklidnění a vytržení z všednodennosti. Zažili jsme mnoho zajímavých podnětů a stali jsme se svědky intimního vztahu dvou lidí kráčejících životem. Film nabídl spoustu nádherných záběrů na architekturu a přírodu a souzněl s tématem. Jen vzájemná propojenost a naslouchání si nebylo dotaženo do konce. Škoda. Ale příslib do budoucnosti dalších projektů a vzájemné spolupráce je patrný.

Psáno z premiéry 25. října 2019, BuranTeatr, Brno.

LO.VE!
Koncept: Petr Novák, Kateřina Lukáčová