
Rozsáhlá dramatická plocha je rozvržena do tří dějství . Paní von Murska žije se svými dcerami ve zchátralém venkovském domě, topí se v dluzích, a proto se rozhodne svou nejmladší Lucile vydávat za chlapce, jen aby se dostala k dědictví určenému nejmladšímu mužskému potomku. Další obraz nás zavádí o několik let později, kdy v zahradě zámožné rodiny von Murska koketuje sestra Lucile Arabela s kadetem Adamem. Lucile žije jako Lucidor nenápadným životem šestnáctiletého chlapce. Jejím nejbližším přítelem je Vladimír, který miluje její sestru. Lucidor se mu snaží pomoci překonat jeho nešťastnou lásku a píše mu milostný dopis jménem své sestry, který mu osobně předává a žádá ho o maximální diskrétnost, protože jeho láska k Arabele musí být utajena. Lucidor-Lucile si uvědomuje svou ženskost a do Vladimíra se zamiluje. Dostává se do spletitých lží, když píše další milostné psaní, pozve Vladimíra k sobě a prožívá s ním noc. Pro Vladimíra je pak nepochopitelná Arabelina chladnost,

Vàmos nabízí vždy dramaticky zabarvené obrazy, ve kterých mají své místo také sny hlavního hrdiny-hrdinky. Nejde mu o pohybový ornament, ale o pravdivý výraz. Každá z figur je pohybově trefně podchycena – nevidíte prázdné gesto, pohyb. Vàmos se s velkou vehemencí ponořil do psyché jednotlivých postav – vše, co tančí, jim věříte. Choreografie vyžaduje od tanečníků vnitřní prožitek a solidní techniku, která je vždy podbarvena dramatickým výrazem. Každá z postav má vyhraněný charakter zakódovaný v přesně nastaveném tělesném výrazu. Nepřehlédnutelná je tak i rozsahem menší role Notáře, brilantně vystavěná, vystihující poťouchlost a neupřímnost. Barvitá je scéna, kdy paní von Murska, Notář, Arabela a Adam hrají u stolu karty, postupně každý tančí svůj part, do kterého jsou přesně obtisknuty povahové rysy a rozpoložení protagonistů. Stačí jen „nenápadné“ uhlazení vlasů a Notářova úlisnost je odhalena. Silný je pak moment vyzrazení totožnosti pisatele-pisatelky milostných dopisů určených Vladimírovi. Když to Arabela zjistí, netančí žádné srdceryvné variace, zůstává stát na jedné straně scény, na opačném konci se nachází její sestra - jen se na sebe dívají, jdou pomalu k sobě a končí v obětí plném zoufalství. Vàmos vypráví příběh bez zbytečných pohybových příkras, pečlivě sleduje drama své hrdinky, která je nucena žít v přestrojení a přetvářce, jen aby neprozradila podvod své matky. První polovina je jakousi „expozicí“ pro následné dění, které graduje ve druhé půli inscenace. Balet má napětí, je podán s choreografickou a režijní jistotou. Vàmose zajímají „výjimečné stavy duše“, které zachycuje v naléhavém

Hudba: Alexander Glazunov
Choreografie, režie: Youri Vàmos
Scéna a světla: Klaus Gärditz
Kostýmy: Michael Scott
Premiéra 19. 10. 2012