Memories of Fools – Najít řešení i v nouzi

Situace v těchto dnech není jednoduchá. V rámci bezpečnostních opatření proti pandemii vláda zavřela kde co. Jakékoliv shromažďování lidí ve veřejných prostorách je zakázáno. Velmi pohotová reakce přišla od novocirkusového souboru La Putyka, který během krátké doby dokázal zorganizovat stream z představení Memories of Fools, které by se jinak muselo zrušit.

Memories of Fools. Foto: Jakub Jelen.

Memories of Fools. Foto: Jakub Jelen.

Představení v živém přenosu vysílal soubor živě na youtubovém kanálu a díky podpoře Mall.tv i na jejich stránkách. Záznam byl k dispozici do půlnoci téhož dne. Zároveň La Putyka spustila kampaň na webové stránce Darujme.cz, kde diváci mohou přispět libovolnou částkou a podpořit tak divadlo a jeho pracovníky, kteří se náhle ocitli bez práce.

Záběr na prázdné hlediště Jatek78 na začátku přenosu vyvolával velký smutek snad v každém… V úvodním proslovu nicméně principál Rostislav Novák ml. popřál divákům, aby se jim na chvilku podařilo zapomenout na zneklidňující zpravodajství a dovolili si na chvilku zrelaxovat a užít si představení.

Memories of Fools se zdá být ideální. Inscenace vznikla v roce 2019 pro berlínský kabaret Chamäleon, kde soubor odehrál během půl roku přes 150 představení. Na začátku března 2020 se uskutečnila pražská premiéra na Jatkách78, ale vzhledem k aktuálním krizovým okolnostem bylo nutné divadlo zavřít. Není v této situaci možné popisovat kolektivní divácký zážitek z divadelního sálu, nicméně mohu sdílet svůj zážitek ze sledování přímého přenosu na notebooku, u kterého se v kuchyni nakonec shromáždila celá rodina.

Memories of Fools. Foto: Jakub Jelen.

Memories of Fools sledujeme vzpomínkovou cestu malého kluka za velkým snem – stát se astronautem. Chlapec se díky své fantazii (nebo se to skutečně stalo?) vydává na cestu vesmírem a jako první Čech umísťuje na Měsíci národní vlajku. Jak je u La Putyky zvykem, inscenaci staví pomocí směsice mnoha prostředků – mluveného slova, cirkusových výstupů, projekcí a loutek. Scénografii tvoří bílé okenní rámy a jeden velký obrazový rám vytvářející samostatnou zadní scénu, ze které se zatažením opony stává plátno.

Vzpomínky na dětství se často idealizují, přibarvují a neodmyslitelně k nim patří i hračky, jež mohou během chvíle vytvořit paralelní svět. Tento aspekt je velmi výrazně přítomen v použitých loutkách (raketa, astronaut, králíček nebo figurka bez tváře). Králíček v druhé části ožívá a spolu s klíčovými osobnostmi (Mozart, Elvis, Chaplin…) překlápí dětský sen do absurdní grotesknosti na Měsíci.

V záři neonového nápisu Moon se postupně odehrají očekávané novocirkusové výstupy, které za normálních okolností vyvolávají v divadelním sále potlesk (závěsná akrobacie na strapsech, hrazdě, kruhu a laně, cry wheelu, teeterboardu nebo žonglování). Zvláště dva žonglérské výstupy (s kruhy a s napodobeninami gramofonových desek) vynikly svou precizností a nápaditostí. Filip Zahradnický v nich ukázal vysoký um a příjemný jevištní výraz. Jako host zapadl do stálého souboru s naprostou samozřejmostí týmového hráče. Hudba Jana Balcara pak byla na „nadpozemském večírku“ pomyslnou třešničkou na dortu.

I když se před prázdným sálem muselo bezesporu hrát velmi těžce, soubor se na mimořádnou situaci dokázal adaptovat nadmíru dobře. Příkladem je kabaretní výstup postav Adama a Evy, který počítal s diváckým potleskem a interakcí (a zůstal pro kamerový přenos nezměněn), do aktivit se proto musel zapojit i dobrovolník z kamerového štábu. Přenos přinesl hned několik benefitů, ať už to byla prohlídka zákulisí s Rosťou Novákem, která se uskutečnila o přestávce, nebo možnost vidět představení opravdu zblízka. Jako výjimečný stav, proč ne. Nicméně si nezbývá než přát, aby mimořádná situace co nejdříve pominula a diváci se mohli opět vrátit do hlediště a zážitek sdílet společně.

Psáno z živého přenosu 11. března 2020, Jatka78.

Memories of Fools
Koncepce a režie: Rostislav Novák ml.