Registrace

Mexický soubor zahltil diváky působivými obrazy. V překotném tempu se ale jejich významy vytrácely

Inscenace r3gla de tr3s čili pravidlo tří mexického souboru Alquimia Escénica láká diváky na surrealistický vhled do geneze jednoho milostného vztahu. Množství divadelních technik, různých atmosfér, působivých obrazů, symbolů, odkazů na dílo Reného Magritta i humoru se na jevišti ale mění tak překotným tempem, že musíte vynaložit značné úsilí, abyste s inscenací udrželi krok.

Ve víru obrazů, pohybu a slov

Autoři kombinují vskutku široký rozsah divadelních forem a technik – tanec, fyzické divadlo, mluvené slovo, objektové i stínové divadlo. V úvodu performeři mluví k publiku, Omar Carrum diváky žádá, aby na lístečky napsali situace, kdy chtěli být někým jiným. Angélica Acuña zase chodí v hledišti s miniaturním sakem v ruce a ptá se, čí je. Hned na začátku tak tušíte, že inscenace bude pokračovat v duchu hledání sebe sama a bude protkaná absurditami. Toto očekávání se opravdu naplňuje.

Hlavním tématem je milostný vztah a jeho vývoj. Po interaktivním úvodu si performeři sedají na židle a v rychlém tempu začínají vyprávět příběh jednoho dne, který změnil jejich život. Intenzivně při tom gestikulují, mluví hlasitě a současně, takže jenom občas zachytíte souvislejší myšlenku. I přesto je zřejmé, že oba vzpomínají na stejný den, kdy se seznámili. V tomto chaotickém víru občas vykřiknou jedno slovo společně, čímž naznačují i jistou harmonii ve svém vyprávění.

V inscenaci sledujeme proměnu identity jednotlivců v partnerském vztahu, balancování mezi kontrolou a odevzdáním se, mezi realitou, touhou a iluzí, kterou dvojice někdy dobrovolně přijímá a jindy ji důrazně odmítá. Tyto motivy se promítají i do tanečních výstupů, například když Angélica Acuña napodobuje sólový tanec Omara Carruma. Stojí mu při tom nervózně za zády, jako kdyby nechtěla přiznat svoji touhu být jeho druhou polovinou, zrcadlit jeho vlastní identitu a proniknout do jeho světa. Tyto, ale i další role si performeři neustále mění, jeden se stává stínem druhého a naopak.

Od humoru přes trýznivé drama až k poezii a zase zpět

r3gla de tr3s se otevřeně hlásí k inspiraci dílem belgického malíře Reného Magritta a jeho surrealistické estetice, která se promítá do magické atmosféry i do zhmotňování podvědomí v jednotlivých výstupech. V inscenaci jsou použity i konkrétní odkazy na jeho Milence, Golcondu či Syna člověka.

Inzerce

Obraz Milenci je interpretován v tanečním výstupu, kdy performeři tančí s dlouhým kusem látky, jehož konce si střídavě navlékají na hlavu. Tím si mění dominantní role – jeden drží druhého, který má právě zahalenou tvář, „na oprátce“ – a naopak. Obraz Syn člověka se zase objevuje v podobě obleku na ramínku, s buřinkou a zeleným jablkem místo obličeje. Právě tento oblek je tím třetím, jak naznačují i čísla v názvu inscenace, spolu s třetí židlí na jevišti. Je symbolem slupky člověka, která čeká na naplnění životem, příběhem a smyslem. Možná je stínem milenců, zrcadlem jejich prázdnoty, zhmotněním jejich nenaplněných snů, možná naopak tou nejskutečnější postavou, která si na nic nehraje a smířená se svým „já“ na jevišti jednoduše a klidně pobývá jako protiváha k vnitřně rozervaným performerům.

Výčet všech motivů, stylů, symbolů, forem a technik použitých v inscenaci r3gla de tr3s by vydal na celou knihu a stejně tak rozmanité jsou i nálady a atmosféry, s nimiž autoři pracují. Chvíli se diváci baví humornými výstupy na hraně grotesky, jindy jsou unášeni poetickým pohybem za zvuků jemné klavírní melodie, za chvíli se dění na jevišti mění ve vášnivý chaos v rytmu divokého mamba a v mžiku oka zase v trýznivé drama s dunivým bubnovým doprovodem.

Není pochyb o tom, že tato pestrost, či spíše zmatek je autorským záměrem, nicméně pro publikum možná na hraně únosnosti. Ani se nestihnete naladit na atmosféru či vstřebat nový obraz nebo význam a hned vás ostrý střih vrhne do zcela jiné poetiky. Impulsů k přemýšlení a prožívání je zde zkrátka přespříliš – a tak se může snadno stát, že si z inscenace odnesete paradoxně pramálo.

Psáno z uvedení 29. dubna 2025 v Divadle D21.

r3gla de tr3s 
Choreografie: Omar Carrum
Interpretace: Omar Carrum a Angélica Acuña

Témata článku

Galerie

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář