Moment Cirkopolisu

Moment Cirkopolisu

Moment Cirkopolisu

Začátkem dubna se v Praze uskutečnil projekt pod názvem CIRKOPOLIS vol.1/LE MOMENT PRÉSENT, za jehož vznikem stála produkce Cirqueonu a Paláce Akropolis.  Celý projekt se prezentoval slogany - Pouze jednou! Pouze v Evropě! Pouze v Praze! Pouze v Paláci Akropolis! Zde se taky setkali hosté ze čtyř zemí Evropy a jejich úkolem bylo vytvořit během pěti dnů se stoprocentním nasazením celovečerní představení Nového cirkusu. Dalšími hesly, která provázela připravovaný projekt bylo několik nej... A která - se nakonec uskutečnila? Na prvním místě je nutno ocenit především dramaturgii Šárky Maršíkové (Cirqueon) a Petra Boháče (Palác Akropolis). Jejich zásluhou se uskutečnilo na domácím poli ojedinělé představení, ve kterém se představilo osm profesionálů (pět zahraničních a tři domácí) v režii renomovaného francouzského režiséra Albina Warettea. Představení vycházelo ze střídání improvizovaných hereckých akcí s artistickými čísly, tak aby každý ze sólistů měl prostor pro prezentaci svého umění. Tento princip je v poslední době pro Nový cirkus typický. Silnou doménou Warettea na tomto projektu byla práce s interprety, které dovedl k nesmírné hravosti, komediálnosti a profesionálním výkonům. Vytvořil živoucí zábavný pořad plný překvapujících komických situací (např. scénka drezúry prasete), gagů a místy až geniálních nápadů. To vše v maratonu pěti dnů. Pestrost programu obohatily opravdové osobnosti oboru a jejich odlišné techniky. Niklas Blomberg, který patří k největším talentům současné skandinávské scény, se tak kromě pozemní akrobacie předvedl i na vertikálním laně. Právem si získal u publika největší ohlas a to díky své herecké bezprostřednosti. Brazilský akrobat André Rosenfeld Sznelwar excelentně propojil klaunskou komiku se silovou akrobacií techniky „hand to hand“ nebo Katalánec  Quim Giron zase fascinoval stylem své balanční techniky. Zprvu nenápadná Francouzska Laura Terrancle později překvapila výborným výkonem v technice závěsné akrobacie na laně. Stejně tak zazářily i naše akrobatky Eliška Brtnická a Kristýna Vlčková. Brtnická nikdy nezapře svůj herecký talent a progresivní vývoj ve vzdušné akrobacii, konkrétně na šálách. Vlčková se nám již představila v představení Plovárna se souborem Bra (Tři) v Tricku, ve kterém měla příhodnější možnost reprezentovat techniku na horizontálním laně. S ohledem na  programovou  strukturu současného cirkusu nechyběl ani „principál“  - klaun, kterého zde zahrál mim Tomáš Legierski, jenž svým nepochybným talentem a technikou „blanche“ pantomimy propojil a podtrhl snahu všech jmenovaných. Hlavním cílem Cirkopolisu  bylo mezinárodní setkání a prezentace nové generace pod vlivem francouzské školy (A. Warette čtrnáctým rokem vyučuje na vyhledávané cirkusové škole Le Lido v Toulouse). Tento způsob byl rozhodujícím inscenačním přístupem, který s ohledem na obsahovou stránku dal prostor pro individuální projev protagonistů ve prospěch obrazu dnešního mladého člověka. Nápaditost a dramatické  akce leckdy překonaly jejich artistické výkony. Zkrátka divák mohl vidět cirkusový kabaret plný entuziasmu. Problémem, stále ještě mladé formy umění jakou je Nový cirkus, může být divákovo déjà vu, kdy jednotlivé standardní artistické disciplíny (závěsná akrobacie, pozemní akrobacie, silová akrobacie ad.), můžeme vidět ještě v kvalitnějším provedení u jiných profesionálních skupin světového formátu. Možná by tomu šlo předejít větší tendencí tvůrců, zejména režisérů malých souborů, propracovat dramaturgickou stránku a ztvárňovat představy, alespoň v prostém příběhu. Jinak jsme jen pobaveni komikem, fascinováni akrobatem, ale bohužel jen na moment.

CIRKOPOLIS vol.1/LE MOMENT PRÉSENT
Režie: Albin Warette (FR)
Hudba: Jan Burian (ČR)