Nová generace reaguje na všudypřítomné napětí

Díky platformě Nová generace mohli diváci v divadle DISK zhlédnout performance tří českých a jedné italské choreografky. Již tradiční večer věnovaný studentským pracím se tentokrát zaměřil na téma násilí a napětí, které byly reflektovány na několika úrovních, osobních i celospolečenských. Od teroru insomnie po nekončící honbu za větším blahem koncepty zastřešoval osobitý a sebevědomý taneční slovník.

Love & Rituals. Foto: Anna Benháková.

Love & Rituals. Foto: Anna Benháková.

Rituály lásky

Únorový večer mladých talentů uvedla choreografie Love & Rituals od Claudie Bellomo. Studentka původem z Itálie se nechala inspirovat dílem Milana Kundery. V choreografii zhmotnila jednu ze scén jeho knihy Nesnesitelná lehkost bytí. Bellomo se rozhodla pohybově vyobrazit problematický vztah mezi Tomášem a Terezou. Rozpolcený Tomáš ji miluje, ale zároveň opakovaně podvádí, a Tereza tak postupně propadá šílenství.

Čtyři tanečnice představují Terezu a tři milenky, které Tereza vidí v noční můře. Na scéně se tak od začátku až do konce představení pohybuje pětice tanečníků, jejichž vztah není z počátku zcela čitelný. Tanečníci se objeví za zvuků vojenského pochodu, jejich pohyb odpovídající jeho přesnosti. Po několika minutách je zřejmé, že tato choreografie si zakládá na naraci a prvcích, které mají diváka znepokojit. Nekontrolovatelný smích a výraz obličeje navozují pocit úzkosti, který do scény přináší Terezin neklid. I když je napětí mezi všemi tanečnicemi znatelné, nevyvážená moc mezi jediným mužem a čtyřmi ženami vzbuzuje pocit, že jde o příběh tragický. Agresorem je tanečník představující Tomáše. Přesný důvod, proč se k sobě aktéři takto chovají, mi však není jasný. Bez přečtení anotace k choreografii by bylo těžké poznat, co se Bellomo snaží v díle rozvádět. Taneční prvky, které pro svou choreografii zvolila, představují agresi, které se Tomáš vůči Tereze dopouští. Pohyby vykreslují napětí mezi ženami a mužem. Například v závěru představení, kdy ženy individuálně tančí na židlích, choreografie představuje sexuální napětí, které mezi postavami Tomášovo chování vytváří. Tanečnice, které svými pohyby tanečníka svádějí, jsou jím v závěrečném momentě postupně postříleny. Jeho čin zanechává pocit zbytečného násilí.

Love & Rituals. Foto: Anna Benháková.

Bezvýchodnost situace

Anna Kroupová v následující choreografii 174 517 odkazuje na tenzi skrze otevřenou práci s hudbou a rekvizitami. Předtím, než první tanečník vkročí na scénu, si jedna z performerek, Anna Tretiagová, do rohu jeviště umístí looper, který umožňuje přehrávat zvukovou živou smyčku. Následně vyskládá knoflíky do řady na samý kraj jeviště a na stranách ponechává jejich hromádky. K čemu tyto přípravy vlastně jsou?

Tretiagová konečně zasedá k looperu a klarinetu, začne hrát a pouštět hudbu. Další tři tanečnice vcházejí na jeviště. Jedna z nich je viditelně napadána ostatními, je otrokem repetice pohybových sekvencí, pochoduje, padá a zase se zvedá. Zbytek představení se skládá z rozsypávání a sbírání knoflíků. Tanečnice v roli vězně číslo 174 517 se na knoflíky vrhá a přikládá je ke své béžové košili. Tretiagová svým postavením ukazuje moc, kterou nad vězenkyní číslo174 517 má. Pro ni je ovšem východisko z této vypjaté situace v nedohlednu. Performance končí, když ostatní tanečnice vysypají nasbírané knoflíky vězenkyni 174 517 na hlavu.

Choreografie Anny Kroupové zanechává v hledišti pocity beznadějnosti a úzkosti. Její autorka graduje napětí s použitím repetice pohybu i hudby a s vyobrazením rozdílného postavení mezi postavami, otevřenost výpovědi pak zintenzivňuje zobrazovanou naléhavost a agresi.

174 517. Foto: Anna Benháková.

Noční můra nespavosti

Další choreografie REM od Gabriely Galiové rovněž vzbuzuje nepříjemné pocity nepohody. Jeviště, na kterém jsou světlem vytvořené dva skoro se dotýkající kruhy, se se začátkem představení promění v dynamický prostor připomínající noční klub. Na geometricky osvětlenou, kontrastní scénu vstupuje čtveřice tanečníků v bílých kostýmech se zakrytými tvářemi. Když se postaví do středů kruhů, jako by na nás zíraly dvě oči. Anonymita tanečníků s sebou přináší zvláštní pocit strachu. Hudba i přesné pohyby dokreslují agresivní tón tance.

REM je fáze spánku pojmenovaná podle rychlých pohybů očí a přesně tak i choreografie funguje. Při této nejhlubší části spánku se nám zdají sny a zrychluje se dýchání. I REM působí jako noční můra, tmavý kout pokoje, ve kterém vidí nespavec mytická monstra.

Pohyby tanečníků si pohrávají s tématy důvěry, dohledu a spoutanosti. Tanečníci na sebe padají a chytají se, opírají se o sebe a pomocí svých těl formují různé tvary. Jak moc můžeme věřit našemu vyčerpanému tělu? Co je sen a co je bdění? Jakou moc nad námi mají naše noční můry? Kdo na nás z útrob noci hledí? Jak moc svazující je insomnie?

REM. Foto: Anna Benháková.

Choreografie rozebírá téma ztráty kontroly nad tělem, strach, halucinace a neschopnost se pohnout, jak popisuje Galiová. Pocity vyplývající z nemožnosti usnout nebo se dostat do stavu relaxace jsou z díla čitelné od jeho počátku. Hudební doprovod od Travise LakeaChristopha Filippiho mi v hlavě doznívá ještě celou přestávku.

O lidské zhýčkanosti

Večer Nové generace uzavírá pro mě nejsilnější dílo The End of Blaho? od Jolany Šturmové, která choreografii prezentuje s další členkou skupiny Manus.art.collective, Šárkou Říhovou.

Jedna z tanečnic čeká na jevišti, sedí v okně umístěném na scéně otočená zády k divákům. Její polonahé tělo se začne spolu s blikajícím světlem pohybovat. The End of Blaho? představuje smršť pohybů a herecké akce. Šturmová dává divákům možnost zažít fyzické divadlo plné vtipu a nápaditosti. Choreografie a scénografie mi připomněly film Sedmikrásky od Věry Chytilové. Podobně jako protagonistky tohoto filmu i tanečnice byly schopny odehrát příběh přátelství a lhostejnosti. Zhýčkané performerky si užívaly vlastní zkaženost, stejně jako zkaženost světa kolem nich.

Křečovitě prožívanou euforii, při které tanečnice běhají po pódiu, střídá prozření o lidském opojení z nadměrného množství věcí a zážitků v životě moderního člověka. Choreografie je ke konci představení více statická. V závěru duetu se Šturmová a Říhová obrací proti sobě. Přátelství vystřídá agrese a jedna z nich je zasypána hromadami oblečení. Šaty v představení fungují jako symbol nestřídmosti. Šturmová zůstává stočená v klubíčku, pohřbená pod oblečením vypadá jako opojena vírou, že blaho je nevyčerpatelné. Říhová ji nadřazeně polévá šampaňským.

The End of Blaho? Foto: Anna Benháková.

Vtipná choreografie baví od začátku až do konce, i když vybrané téma kritizuje. Choreografka používá v performanci text, v němž naráží na napětí, které možný konec blaha vytváří. Co je pro nás vlastně blaho? Nejsme blahem už tak opojeni, že ho potřebujeme víc a víc?

Večer Nové generace umožnil zamyslet se nad tím, jakou roli má v našem životě všudypřítomné napětí, které může působit až agresivně a proměnit se v násilí. Každá choreografie byla unikátním dílem s vlastní dynamikou a formou. Je vidět, že studenti HAMU umí svou choreografií reflektovat, co se děje v jejich životě i ve světě.

Psáno z představení Nové generace 18. února 2023, divadlo DISK.

Love & Rituals
Choreografie: Claudia Bellomo