Nuselské dvorky – Vzdušné zámky

Letošní celosvětově nečekané události citelně otřásly kulturní scénou a proměnily charakter mnoha akcí. Nemálo zrušených festivalů s mezinárodní účastí s nadějí vzhlíží k nadcházející sezóně a umělci sbírají přísliby pořadatelů, že se hrát bude, jen jindy… Ale kdy? Paralýza všeho „komunitně pohyblivého“ během stavu nouze vyburcovala divadla, soubory, jednotlivce ke skoku do bezkontaktních vod, včetně ponoru do rozhlasových vln. Globální kulturní stopka tak podnítila vytvořit z původně sousedského festivalu Nuselské dvorky velkolepou akci mezinárodního renomé!

Nuselské dvorky. Foto: David Konečný.

Nuselské dvorky. Foto: David Konečný.

Výtečný, rozhodně originální nápad režiséra Filipa Jeviče a pražského Centra pro nový cirkus Cirqueon zrealizovat čtvrtý ročník festivalu ve formátu živého přenosu Českého rozhlasu Vltava v rámci pořadu S mikrofonem za cirkusem prověřil míru posluchačské únosnosti, hranice recese a především fikce. Kreativní a řečovými dovednostmi skvěle vybavený tým komentátorů zprostředkoval rozhlasovému publiku, zejména cirkusovým nadšencům, opravdu neuvěřitelný zážitek plný neskutečných peripetií, zato neuvěřitelně autenticky.

Organizátoři si vysnili průvod obřích mechanických loutek, dosahujících výšky činžovních domů, věhlasného francouzského souboru Royal de Luxe. Pouť gigantických marionet nuselským hlavním tahem od Albertova detailně popisoval zkušený moderátor Justin Svoboda. Od prvních minut přenosu se mohl vnímavý divák nechat unášet fantazií a radovat z verbálních kliček, postřehů, nonsensů a absurdit komentátorů, kteří si s nadšením a neskrývaným vzrušením řetězově předávali slovo se vstupy Petra Prokopa z tzv. rozhlasového centra.

Náznaků, že jde o promyšlenou mystifikaci, zaznělo opravdu hodně – je však otázkou, zda po prožitcích vyhladovělé době se někteří opravdu nevydali do ulic přesvědčit se na vlastní oči, obzvlášť při zmínce na stažené troleje a vytrhané tramvajové koleje... V parku u Nuselské radnice (jako) vystupovali Bratři v tricku, jejich závod sledoval Bořek Joura. Poté zaměřil pozornost na hledání izraelských artistů, kteří si (údajně) připravili site-specific v párové akrobacii. Následoval pohled na komíny Nuselského pivovaru, kde brilantní výkon naší nejvýznamnější aerialistky Elišky Brtnické odborně komentoval Ondřej Cihlář. Její městské site-specific Hang out je specifické právě využíváním místní architektury.

Nuselské dvorky. Foto: David Konečný.

Rychlý sled vstupů vrcholil postřehy z vnitrobloku Mečislavova, kde se odehrával fascinující a napínavý duel světové žonglérské legendy Jaye Gilligana a české vycházející hvězdy Filipa Zahradnického. Mimochodem Gilligan byl letos hostem novocirkusového festivalu Cirkopolis. Odhodlaný Václav Neužil se zasvěceně pouštěl i do žonglérské terminologie. Tečka za adrenalinovým kolečkem vždy patřila herci Davidu Novotnému, jenž začal na dvorku Cirqueonu popisem atmosféry z představení pro batolata Momotaró Studia Damúza, které se zvrhlo v derby mezi rodiči a dětmi, a pak pokračoval na Nuselské schody zprostředkovat zážitek z vystoupení Eskalátor šestnácti japonských národních umělkyň na jednokolkách.

Rozhlasový přenos jako by, kromě vymezené stopáže jedné hodiny, neměl limity, byl vodotryskem energie, gejzírem bonmotů, fontánou všech odstínů humoru. Verbální ekvilibristika se po celou dobu držela na vysoké úrovni, zaznívaly novotvary nebo hlášky typu: „cirkusové žně“, „elektrizující atmosféra“, „Bratři draftovali diváka“, „monumentální moment“ atp. Komentátoři drželi tempo, chvílemi se nechali strhnout až k euforii. Sama festivalová dramaturgie by naživo byla nezapomenutelným zážitkem, samotná realizace by s palcovými titulky obletěla široširý mediální svět.

Historicky první živý speciál nového cirkusu na vlnách Českého rozhlasu Vltava dále zahrnoval například reportáž Veroniky Štefanové z dopoledního žonglérského workshopu, rozhovor s ředitelkou festivalu Šárkou Maršíkovou a reportérské vstupy s umělci po představení či smyšlenými návštěvníky. Promluvy redaktorek působily jako zklidnění rozbouřené hladiny, Nadstand´artní kabaret souboru Vosto5 pak jako kotva, pevný bod stvrzující hru – hru na festival.

Pouliční festival Nuselské dvorky, situovaný mezi domy a bývalé tovární haly, se poprvé konal jednu květnovou sobotu v roce 2017. Každoročně se na jeho organizaci podílí Centrum pro nový cirkus Cirqueon a vnitroblok Mečislavova. Pestrý program pro všechny generace, sestavený z mnoha divadelních žánrů a druhů zábavy, rok od roku už neláká jen patrioty, místní obyvatele, ale i „náplavy“. Nově vzniklý formát – rozhlasový přímý přenos S mikrofonem za cirkusem – by s velkou pravděpodobností mohl obstát i v dramaturgii příštího ročníku festivalu, doufejme již „živého a kontaktního“. Každopádně letos se nestal „záplatou“ na situaci, ale jedinečným řešením neobvyklého stavu.

Psáno z vysílání dne 16. května 2020 - záznam je možné si poslechnout zde.

S mikrofonem za cirkusem
Režie: Filip Jevič