Objekty a zrnka - malé propojení kultur

Na jevišti Divadla Disk se 11. února 2007 představila se svou prací Ji-Eun Lee, studentka HAMU, která v letošním roce nastoupila do magisterského studia oboru choreografie. V Jižní Korei, odkud pochází, patří mezi nejlepší mladé umělce. Představení bylo nejen školní prezentací její práce, ale i jejím evropským debutem, a to nejen choreografickým. V začátku své práce se předvedla jako velmi charismatická tanečnice ve svém sole, které působilo jako prolog. Čistý, energický tanec pokračoval i v další části jejího díla, kde se objevily čtyři tanečnice Andrea Lamešová, Naděžda Mužíková, Hana Kalousková a Martina Lacová. Mezi jejich těly se odehrával příběh o snaze vést svůj život vlastním směrem. Obsah byl v pohybech zcela jasný i bez popisnosti. Nezanedbatelná byla i scénografie, opět kombinující aspekty a asociace.Vonné tyčinky, písek, voda, oheň, čistota bílé, skvrna. Oku toto vše lahodilo. Potřebnost všech těchto prvků je ovšem záležitostí jinou. Nicméně navoněné divadlo je věc příjemná. A s příjemnou hudbou vytváří nálady, které nutí lidské duše otevřít se dalším zážitkům. Lee dokonale spojila své poznatky o naší kultuře se svou východní estetikou divadla a tance. Drobné detaily, použité k navození opravdové atmosféry, připravily prostor pro zcela výrazný tanec v osobitém stylu, který umožňuje právě kombinace těchto dvou odlišných kultur.  Nebyla to jen hra na tradice, jakou můžeme vídávat u tvůrců, dívajících se na východ z evropské postýlky, ale choreografka skutečně zkoumala naše hodnoty a snažila se jejich obtisk vložit do své práce, která staví na základech ze jejího domova. Zčeřila hladinu na malém rybníčku jménem HAMU. Záleží, jestli vítr zafouká víc.