Registrace

Od livrejí přes foťáky až po WhatsApp. Do Ústí vtrhl dobře vystavěný, ale i přeaktualizovaný a přeplácaný Dorian Gray

Baletní adaptaci kanonického románu o dekadentní a amorální anglické společnosti 19. století uvedl v premiéře baletní soubor Severočeského divadla Ústí nad Labem. Obraz Doriana Graye, jediný román provokativního a ironického Oscara Wilda, pro severočeskou metropoli nastudoval choreograf a režisér Richard Ševčík. Ten prózu s gotickými až hororovými prvky převedl do podoby celovečerní inscenace již v roce 2014 pro balet Divadla J. K. Tyla v Plzni.

Jak sám uvedl během proslovu těsně po premiéře, chtěl jít tentokrát ještě dále a z předlohy plné estetických, morálních a filosofických debat vytěžit více. Celek ale místy působí přeplácaně, přestože dramaturgicky a režijně je odvyprávěn více než zdařile. Vyznění baletu je místy rozpačité a klade nemálo otázek. Jako třeba tu, o čem má v dnešní době Wildův román z roku 1890 vypovídat a co z této výpovědi opravdu Ševčíkova eklektická adaptace zachycuje.

V útlém románu bouřlivý irský autor zachycuje životní příběh neméně vznětlivého bohémského mladíka Doriana Graye, jehož krása a jakási nenapadnutelná aura učaruje každé ženě i mužovi. Posedlý chlapcem je i nadaný londýnský malíř Basil Hallward, jenž uhrančivého aristokrata portrétuje. Do překrásného obrazu se však zjevně otiskuje Dorianova duše a plátno tak zaznamenává všechny jeho hříchy, pohnutky a temnosti. K těm jej totiž s nadšením nabádá lord Henry Wotton, který prosazuje hédonistický způsob života plný nečistého potěšení. Obraz stárne a postupně odhaluje více a více zohyzděný obličej zhýralého dandyho, zatímco jeho pravá tvář v průběhu let nezestárne ani o píď.

Ševčík pro svého druhého Doriana volí zasazení do doby připomínající snad naši současnost. Ukotvení je ale tak nejisté, že jsem o tom přesvědčen až v druhé polovině večera. Z malíře Basila je tu fotograf se zcela moderní zrcadlovkou, hlavní postavy si posílají hlasové zprávy přes WhatsApp a baletní soubor je v některých scénách oděn do oblečení jako z metalového klubu. Přesto se mezi nimi ale míhají lokajové ve viktoriánských livrejích, navzdory telefonům se postavy některé zprávy dozvídají z dobově působících novin a někdy usedají do nábytku jako vystřiženého ze starolondýnských usedlostí. Kostýmy Andrey Pavlovičové zas tu citují viktoriánské či až barokní odívání, tu módu rockových a metalových komunit a jindy jde zase o zcela minimalistické a jednoduše střižené šaty odkazující se patrně k nadčasovosti. Eklekticismus v rámci scénických komponentů sice vytváří mnohdy atraktivní zpestření mnohých inscenací, v ústeckém Dorianovi však působí bohužel místy komicky a zcela nevyváženě. Scéna Karla Devera je tvořena jednoduchými paravány, které mohou v mžiku zcela proměnit prostor a rovněž být pohyblivým scénickým objektem, v jehož popředí je fotografie Doriana Graye, jíž se dá procházet.

Prapodivný obal skrývá dobře odvyprávěný příběh

Přesto je celý balet sebevědomě držen a přesvědčivě unášen choreografií Richarda Ševčíka a jeho pečlivou režijní prací, se kterou má viditelné zkušenosti. Obraz Doriana Graye je pro taneční zpracování nelehkou předlohou – květnatě psaná próza tvořená především dlouhými a rozvitými dialogy, v nichž hlavní postavy do hloubky rozebírají složitá filosofická témata, je jistě pro převedení na baletní jazyk olbřímí výzvou.

Stejně jako pro plzeňskou inscenaci zvolil Ševčík hudební aranžmá skladatelů Johanna Sebastiana Bacha a Franze Liszta. V Ústí k nim přidal ještě skladby italského veristického skladatele Pietra Mascagniho; úplnou novinkou jsou rockové a metalové pasáže autora Adama Jakeše, které společně s hudebními motivy nejméně sto let starými vytváří překvapivě působivou zvukovou koláž. Počáteční (a snad i přirozený) šok z takové kombinace tak vystřídá určité potěšení. Oproti jiným komponentům, kde mixování stylů příliš nefunguje, dává hudební aranžmá vzniknout atraktivnímu napětí. Rockové pasáže pak navíc zdařile podtrhávají temné a chaoticky nestálé stavy Dorianovy duše.

Ty pak zcela vhodně pro potřeby taneční tvorby podpořil ještě Ševčík přidáním postavy Duše Doriana Graye, která jím různě manipuluje a objevuje se v dramatických chvílích coby mrtvolný přízrak připomínající hnilobný rozklad mladíkovy duše. Zde je pak kostýmní volba více než šťastná – zprvu liliově bílé jednoduché šaty přízraku se postupně špiní černou barvou.

Inscenace využívá i voiceovery (zmíněné hlasové zprávy na telefonech postav), které celkem složitý děj předlohy posouvají šikovně vpřed a zcela balet zbavují nutnosti zbytečné pantomimy. Předloha je v inscenaci účinně a šetrně osekána či pozměněna, aby byla prizmatem baletní tvorby více stravitelná. Z malíře Basila je fotograf, z herečky Sibyl, první lásky Doriana Graye, je tanečnice a z jejího bratra Jamese, v předloze námořníka, je rockový hudebník. Vynechány jsou filosofující pasáže o vztahu morálky, etiky a umění, neb ty jsou ve Wildově románě předávány prostřednictvím esejovitých úvah, které se navíc mnohdy odehrávají pouze v myšlenkách postav.

Pohybovou texturu vytváří Ševčík v souladu s estetikou celé inscenace rovněž ve stylu eklektického míchání a kombinovaní. Choreografie, kterou místní soubor zvládá přesvědčivě a zdařile, vychází především z organické souhry techniky klasického tance, která v různých obměnách a modulacích směrem k současným stylům dílu sluší. Taneční slovník ústeckého Doriana je místy doplňován i o prvky hip hopu či choreografických vsuvek ve znamení contemporary dance. Společně s hudebním aranžmá je taková pohybová mixáž atraktivním pojetím a zpracováním literární předlohy.

Inzerce

Domnívám se, že takovou prací vytváří Ševčík punc nadčasovosti, s níž může lehce podtrhnout jednu z hlavních zápletek celého děje – Dorian Gray zůstává po dekády mladý, zatímco jeho okolí neutěšeně ohlodává zub času. Stejně jako se v průběhu let mění móda, etiketa a názory, proměňují se i podoby tance , kterými je tíživý příběh vyprávěn. Pohybový slovník ústřední postavy se tak například drží ve stylu klasického tance, v němž se nese i první část inscenace. Později se však do choreografie vměšují i novodobější vlivy a taneční soubor, coby společnost, s níž si Dorian méně a méně rozumí, přechází do contemporary až hiphopu. Kromě rytmických prvků, jako jsou bounce, rock, roll či criss cross, je Ševčíkova choreografie naplněna různými výpady těla, švihy a kruhovými pohyby. Pro ústeckou inscenaci jsou příznačné i výkyvy torza, vlny různými částmi těla či vynalézavá až akrobatická partneřina, která ještě posiluje rozličnou povahokresbu postav a jejich vztahů.

Doriana Graye ztvárňuje Francesco Rossi s graciézní klasickou technikou, která se projevuje v rozsahu, měkkých skocích a sebejistém točení. To, co skvěle zachycuje tělem a dispozicemi, však bohužel zcela absentuje ve hře obličeje. Zprvu kamenný výraz nejdřív nabádá, že Doriana možná buduje coby zaraženého a domýšlivého muže. Po chvíli je ale zřejmé, že Rossi na mimickou hru zcela zanevřel, což je v kontrastu se zbytkem souboru, který ve výrazu hraje přesvědčivě a neúnavně. Sibyl Vaneovou zosobňuje Céline Pianelli jemnou mimickou hrou, opatrnými gesty a herecky váhavou povahou. Jako jediná je na špičkách, což podporuje její postavu přepsanou na tanečnici a zároveň éterickou jemnost nevinné dívky. Na jevišti působí příjemně, lehce a sympaticky, i přes menší nedostatky ve vytočení nohou, kterou klasická technika přísně vyžaduje. Manaf Ferkh umělce Basila zachycuje zase jemnými a táhlými pohyby inspirovanými spíše styly contemporary dance a mimikou plnou utrápených výrazů, kterými dává najevo starosti o osud jeho milovaného Doriana Graye.

Flavie Mauduit-Goubier vytváří přízrak Duše Doriana Graye dynamickým a dramatickým odstíněním jak ve tváři, tak v těle. Ostrými sekanými pohyby, přísnými pohledy a nelidským klácením těla dává vzniknout mrtvolně nadpřirozenému démonovi či nebožtíkovi, jehož přítomnost nevěstí nic dobrého. Za zmínku rozhodně stojí ještě dekadentní, úlisný a temný Lord Henry Robertse Skujeniekse, energická a ladná Hetty, druhá Dorianova láska, Ikonije Pelemiš či agresivně rázný James Vane Michala Lennera. Soubor baletu pak podává energický a přesvědčivý výkon, v němž kombinuje snad desítky kostýmových změn, několik tanečních stylů a celou plejádu emocí a situací.

Inscenace čerpá především z dramatické a gotické mystiky původní předlohy a Ševčík balet rámuje prostřednictvím stavů mysli, zhýralosti a bohémského života, a nikoliv skrze intelektuální úvahy o vztahu umění a společnosti či morálky a hříchu. Stačí mu jen dramatické napětí, základní obrysy příběhu Doriana Graye a sebevědomé režijní vedení společně s atraktivně proměnlivou choreografií, a dává vzniknout pevně drženému tanečnímu celku, v jehož ději by bylo jen těžké se ztratit.

Richard Ševčík vytvořil dobře vystavěný balet, zdařile převedl komplikovanou předlohu do světa tance a jasně si vymezil témata, která sdělí. Přesto je ale předkládaný celek místy roztříštěn eklektickým shlukem scénických prvků, který mnohdy příjemné a pozitivní dojmy z inscenace nabourává. Tím, že z předlohy čerpá prakticky jen dramatické situace a základní příběhový obrys, postavu Doriana Graye ochuzuje o velkou část jeho poetiky a uměleckého odkazu. Tedy o úvahy nad morálkou a etikou umění. I přesto se domnívám, že ústeckému publiku nabízí atraktivní, svižný a lehce stravitelný kus, který potěší odlišným přístupem k literární látce a rozmanitým a proměnlivým děním na jevišti.

Psáno z premiéry 14. března 2025, Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem.

Obraz Doriana Graye

Libreto: Kateřina Ševčíková
Hudba: Franz Liszt, Johann Sebastian Bach, Pietro Mascagni, Adam Jakeš
Choreografie a režie:Richard Ševčík
Asistent choreografa: Michal Lenner
Scéna: Karel Dever
Kostýmy: Andrea Pavlovičová
Designer obrazu:Jakub Mašek
Texty: Kateřina Ševčíková
Mluvené texty: Zdeněk Rolíček, Martin Stránský
Asistentka choreografa: Natalia Vasina

Galerie

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář