Václav Jelínek a Adam Jarchovskýtvoří od roku 2009 umělecké duo Bratři v tricku. V rámci souboru pouličního divadla V.O.S.A. Theatre potkali akrobatku Kristýnu Vlčkovou. Dnes tato trojice vystupuje pod názvem (bra)Tři v tricku a jako společný debut vytvořili pod vedením režisérky Veroniky Reidlbauchové představení Plovárna, inspirované novelou Rozmarné léto.
Kdo by čekal Vančuru, určitě by se nedočkal, ale pocítil by alespoň poezii Rozmarného léta a nechal by se příjemně pobavit cirkusovou formou, podobně jako to dělali Anna a Arnoštek v lázeňském městečku v Krokových Varech.
Hlavním námětem inscenace je pouhý motiv převzatý z Vančury, kdy Anna svou krásou poblouzní všechny pány v městečku - v Plovárně se to týká pouze dvou mužů. Téma je zpracováno standardním dramaturgickým způsobem a převedeno do jevištní struktury Nového cirkusu. Opakované střídání herecké akce s artistickými čísly tvořilo strukturu projektu. Režisérce Veronice Reidlbauchové se podařilo jednotlivé artistické výstupy začlenit do jednoduchého konzistentního příběhu, v němž akrobatická nebo žonglérská čísla působí dramaticky a přirozeně. Divák nemá pocit, že pozoruje koláž cirkusových dovedností, nýbrž si užívá humorné a snové situace tvořící jednu srozumitelnou dějovou linii. Pomohla tomu i práce režisérky s herci, kteří udrželi charakter a herecké jednání i během náročných akrobatických úkolů. Výrazným talentem je Kristýna Vlčková, na které je vidět vliv francouzské cirkusové školy v Bordeaux, kde studovala. Její specializací je horizontální lano a je očividné, že si tuto náročnou techniku velmi dobře osvojila. Provedení Vlčkové zaujme především jejím lehkým stylem, precizností pohybu, jistým balancem a křehkým hereckým výrazem. Václav Jelínek a Adam Jarchovský zase prokázali, že jejich žonglérský talent nemá zatím u nás konkurenci, především v passingu (dialogové žonglování) a jeho inovaci.
Jediné, co vzbuzuje pochybnosti, je odlišný způsob herectví a pohybového projevu jednotlivých interpretů, což může vyvolat otázku – jedná se o pantomimu, pohybové divadlo nebo „němou činohru“?
Divadelní umění, ve kterém jsou předváděny cirkusové disciplíny v kombinaci s pohybovým divadlem, reprezentuje dnes Nový cirkus jako formu umění, jehož cílem je být divadlem, nikoliv populární show. Z tohoto aspektu mohu říct, že jsem v Plovárně viděl na české scéně skutečně dramatický Nový cirkus. Ryze domácí provenience. Konečně.
Psáno z premiéry 15. února 2013.
Koncepce a režie: Veronika Riedlbauchová Scénografie: Marianna Stránská Světelný design: Šimon Kočí Premiéra 15. února 2013, Divadlo Ponec, Praha
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva