Soul Chain – Extatický zážitok bez ozdôb

Dvadsiaty piaty ročník etablovaného medzinárodného festivalu súčasného tanca Bratislava v pohybe priniesol očakávanú „bombu“, na ktorú si fanúšikovia museli kvôli pandémii rok počkať. Dlhé čakanie na odložené predstavenie sa vyplatilo a diváci v Sále činohry novej budovy SND mohli vzhliadnuť súbor Tanzmainz v choreografii Soul Chain autorky Sharon Eyal.

Soul Chain (Tanzmainz). Foto: Ctibor Bachratý.

Festival Bratislava v pohybe bezpochyby patrí k highlightom tanečného života v hlavnom meste Slovenska. Počas uplynulých 24 rokov na ňom vystúpilo 225 súborov a umelcov z 28 krajín sveta, organizátori ponúkli množstvo sprievodných podujatí ako výstavy, workshopy, prednášky a premietania. Očakávania od jubilejného 25. ročníku boli preto prirodzene vysoké. Hneď prvý večer potvrdil ambíciu organizátorov nepodliezať vysoko nastavenú latku a dostal publikum do euforického tranzu.

Choreografia Soul Chain, ocenená nemeckou divadelnou cenou Faust (2008), je o emócii, ktorá pramení z jedinečnosti každej individuality. Disciplinovaný a freneticky sa opakujúci pohyb vytvára priestor na zvýraznenie originálnych odlišností, ktorými choreografka vyzdvihla rôzne emocionálne polohy. Emócia nie je v príbehu, ale v tele, v sústredení, v únave. Takmer hodinový synchrón krokov na vysokom relevé s techno hudbou vytvára extatický zážitok, ktorý interpretov i divákov privádza do istej formy tranzu. Fascinujúcim aspektom je kontrast medzi minimalizmom a pohybovou farbou. Na jednej strane pohybového spektra stojí krok – základný prvok kompozície, na strane druhej neuveriteľné množstvo detailov zakódovaných do pohľadov očí, pohybov hlavy, práce trupu a horných končatín.

Izraelská choreografka o Soul Chain hovorí: „Nachádzame v sebe hlbokú samotu, konfrontovanú s láskou k životu, túto obrovskú vášeň, ktorá nie je vždy prítomná v našich pocitoch. Túto samotu nás všetkých musíme akceptovať. Každý z nás žije vlastný život a končí ho sám. V našich telách sú veľké emócie. Myslím, že netreba príbeh, ďaleko viac emóciu vyjadrí skutočný výraz tiel a svalov. Soul Chain je dielo o túžbe. Vidíte bolesť, pot, ako sa vnútorná bytosť snaží dostať von.“ Nadväzujúc na konfrontáciu protipólov by sme ich spektrum mohli rozšíriť o kontrast medzi absolútnou disciplínou, ktorá sa odráža v rytmickom kráčaní viažucom sa na rytmus hudobnej predlohy, a slobodou, ktorá v pohybe kopíruje melódiu a charakter hudby.

Telá tanečníkov sa stávajú akousi techno partitúrou, kde spodná časť tela hrá basy a od pol pása hore je to o elektronickom úlete. Pomyslenou duševnou reťazou je na prvý pohľad rytmus, no práve podčiarknutie individualít prináša na scénu skupinový naratív, ktorý abstraktnou formou približuje fungovanie ľudského spoločenstva. Soul Chain je absolútne aktuálnym pohľadom na človeka v dnešnej spoločnosti, o presadzovaní vlastnej identity. Filozofická rovina na javisku plynie ruka v ruke s tou fyzickou. Fyzično je v optike inscenacie kľúčové.

Takmer nahé telá, vyčerpané pohybom, sú dynamickým i lyrickým elementom, v rukách autorky sú nástrojom gendrovej rovnocennosti, fyzickej túžby, módnym fetišom. Zdanlivo nikdy nekončiaca monotónnosť techna navodzuje už spomínaný extatický zážitok, ktorý je umocnený svetelným dizajnom a dizajnom samotnej skupiny interpretov. Celkový dojem z 3D javiskového obrazu je obdobný tomu, aký máme z tanca dervišov – základný pohybový motív je len prostriedkom k navodeniu stavu extázy. Metaforicky by sme mohli Soul Chain prirovnať k dobrej whiskey, ktorá v ústach odkrýva svoje kvality postupne vo viacerých vlnách. Uvedomujúc si náročnosť choreografického textu dozrieva zážitok z choreografie v človeku tiež postupne a zahrieva vnútro ešte dlho po prehltnutí, v prípade Soul Chain rezonuje ešte niekoľko dní po predstavení. Za bratislavským úspechom nestojí len samotná choreografia, ale aj výborne pripravený interpretačný tím, ktorý viedla bývalá sólistka Baletu SND Andrea Kozelnická Svobodová.

Úvodné predstavenie 25. ročníka festivalu Bratislava v pohybe doslova zdvihlo publikum zo stoličiek. Slovenské premiérové uvedenie Soul Chain v Bratislave bolo jednoducho hypnotizujúce a ostáva dúfať, že sa v budúcnosti podarí priniesť na Slovensko aj ďalšie dielo s rukopisom žiadanej choreografky.

Písané z predstavenia 4. októbra 2021 v SND.

Soul Chain
Choreografia: Sharon Eyal
Spoluautor: Gai Behar
Kompozícia: Ori Lichtik
Kostýmy: Rebecca Hytting
Scéna a svetlá: Alon Cohen
Asistenti choreografie: Rebecca Hytting, Tom Weinberger
Vedúca skúšok: Andrea Kozelnická Svobodová
Účinkovali: Cristel de Frankrijker, Madeline Harms, Daria Hlinkina, Bojana Mitrović, Nora Monsecour, Amber Pansters, Maasa Sakano, Marija Slavec, Milena Wiese, Zachary Chant, Finn Lakeberg, Frederico Longo, Cornelius Mickel, Matti Tauru, Alberto Terribile, Louis Thuriot, John Wannehag

Gai BeharSharon EyalSoul Chain

Tanzmainz

Bratislava v pohybe