Strašidelná pohádka Karla Vaňka

Strašidelná pohádka Karla Vaňka

Strašidelná pohádka Karla Vaňka

Autor
Karel Vaněk není českému publiku zcela neznámý, ačkoli je již řadu let jeho působištěm německý Bonn. Duo Černá a Vaněk se totiž pravidelně vracelo představovat svou tvorbu i do své rodné země. Karel Vaněk v této tradici pokračuje i po smrti své partnerky Evy Černé, která v roce 2008 podlehla těžkému boji s rakovinou. S přijetím tohoto smutného faktu se Vaněk vyrovnává dál. Je to znát i na jeho díle Fearytale, které uvedl v české premiéře poslední říjnový den ve Studiu Alt@. Jak slovní hříčka se slovem fairytale (=pohádka) naznačuje, bude se jednat spíše o strašidelné vyprávění. Ačkoli v podstatě každá pohádka obsahuje hrůzostrašné momenty, je nasnadě, že tady jich bude podstatně víc. Představení se odehrává ve dvou liniích. Tou první, dějotvornou, je vyprávění o malém chlapci, který se ocitl v ledovém království, kde měl za úkol složit z ledových střípků slovo VĚČNOST, chtěl-li dosáhnout vlastní svobody a nezávislosti. Jeho sisyfovské úsilí bylo prolomeno až pláčem dívky, která ho marně hledala, a když se jí to podařilo, zjistila, že její milý emočně naprosto ochladl. Pláč v něm znovu probudil lidskost a věčnosti bylo dosaženo. Příběh inspirovaný pohádkou Hanse Christiana Andersena má nakonec svůj happy end, avšak pocit marnosti, zoufalství a ve svém smyslu i strachu, zůstává díky dramatickému přednesu Guida Preusse, který svá slova doplňuje ustavičným loupáním cibule. Jednotlivé úryvky příběhu jsou převedeny do tanečního vyjádření, které tvoří druhou linii. Avšak přímé analogie mezi příběhem a děním na scéně je možné sledovat pouze se zapojením fantazie. Slyšené neodpovídá přímo viděnému. Už jen proto, že se na scéně vyskytují tři muži (Olaf Reinecke, Eric Trottier a Karel Vaněk) v obměňujících se formacích. Jakoby to byl příběh každého z nich. Nejpůsobivější je pasáž evokující zjevení chlapce v ledovém království. Spoře osvětlený Karel Vaněk vyvolává dojem ustrašeného zvířátka, odraz v zrcadle na zemi účinek ještě zesiluje. Tanečně zajímavým partem byl kánonický duet Olafa Reineckeho a Erica Trottiera, který přinášel kromě uměleckého zážitku i chvilkový pocit uvolnění napjaté atmosféry. Pro diváky bylo nejsrozumitelněji zpracováno usilovné skládání ledových střípků. Taneční slovník však působil lehce zastarale, jakoby uvízl v devadesátých letech. Patrné to bylo hlavně ve skocích, kterých naštěstí nebylo mnoho. V pohybu hrály dominantní part paže. Trochu násilně působily i civilní příchody a odchody, které byly přerušeny salvou tance, avšak bez zjevné motivace a příčiny. A to je škoda. Dílo však upozornilo na onu nepopsatelnou podobu strachu, kterou máme každý v sobě. Není to strach z něčeho konkrétního, hmatatelného, ale existenciální obava z nejisté budoucnosti. Karel Vaněk nám tento strach připomenul… Recenze je psána z představení ze dne 31. října 2011, Studio Alt@.