Štyri (+ 2) dni tanca pre Vás: rozhovor s ředitelkou festivalu Zuzanou Hájkovou
Štyri (+ 2) dni tanca pre Vás: rozhovor s ředitelkou festivalu Zuzanou Hájkovou
Sólo Milana Tomášika, tanečníka, choreografa a pedagoga působícího ve Slovinsku a Belgii, které přišlo na řadu za necelou hodinu bylo zcela jiné: hudebním podkladem, stylem, dramaturgií. Pro svou kreaci s názvem Off-Beat si vybral kontrastní spojení raně barokní taneční suity (Janez Krstnik Dolar) a současného tance, jejichž vzájemný vztah zkoumá, nechybí v něm ale ani humorné prvky. Jádrem je výzkum, jak funguje propojení hudby a tance z dvou rozdílných dob, zda se mění principy natolik, aby se sobě odcizily a vytvořily hradbu v čase. Autor nás však přesvědčí, že tomu tak není a že stará hudba dává mnoho prostoru pro využití a pro aplikaci principů moderního tanečního výrazu, práce s dechem i rytmem. V hudební složce se s barokními tanci střídají i současné pasáže (Sašo Kalan), ale tak, že jednolitý tok představení není výrazně narušen. Vlastní barokní tanec neuvidíme, přinejmenším ne jako citaci, jedná se o inspiraci principem, kterým je určité držení těla nebo pozice paží nebo radost z tance, kterou znázorňuje poslední scéna. Jde zde především o dialog tance s hudbou, například v pasáži s vydupávaným rytmem, který vede vlastně sám se sebou. Tanečník během performance využívá obuv pro historický tanec, tančí však i naboso. Scéně dominují čtyři duše z velkých pneumatik a nad ně spuštěné velké balony či měchy, které jakoby upomínaly na pompéznost baroka, jednou z asociací je i možné souvislost s původem pojmu baroko, pak by byly obřími perlami. Ty bohužel zastiňují často pohled na performera, ale jak sám uvedl v diskusi po představení, ne vždy musí diváci vidět vše. Pneumatiky nezůstávají dekorací, ale jsou funkčními rekvizitami, které tanečník využívá, staví na sebe, pohybuje se v nich a jeho usilovné počínání budí u diváků smích. Svůj úkol mají i papírové doplňky kostýmu, který se tak zdá být živým, přispívajícím i po zvukové stránce k dynamice díla. Choreografie má pevnou strukturu, ale jak se obecenstvo dozvědělo z diskuse, forma jednotlivých tanečních prvků není zcela fixovaná. Díky své odlehčenosti byla pro diváky přístupnější než úvodní kus, ale reakce publika byla pozitivní v obou případech.
Součástí programu festivalu jsou moderované diskuse s tvůrci představení – „Nočná múra s Arnoštom Krysaříkom“. Diváci mají možnost proniknout do koncepce jednotlivých představení, sdílet s autory své dojmy, asociace a názory na zhlédnuté kusy. Je to jeden z bonusů, které Divadlo Štúdio tanca svým návštěvníkům nabízí kromě dalších doprovodných akcí. Prostředí foyer nové divadelní budovy dokresluje také aktuální fotografická výstava (Banská Štiavnica objektivem německého dokumentaristy Michaela Niemeiera) a videoartová performance tzv. Visual Jamming.
Štyri (+ 2) dni tanca pre Vás: rozhovor s ředitelkou festivalu Zuzanou Hájkovou
Pokračovat ve čtení zdarma.