Registrace

Tanec jako prostředek truchlení i nespoutaná party. Palác Akropolis přinesl unikátní večer

Uskupení Temporary Collective uvedlo ve spolupráci s Palácem Akropolis neobvyklý složený večer, jehož pojící linkou je taneční elektronická hudba. Tereza Ondrová se ve svém sólu Last Dance zamýšlí nad tancem jako prostředkem, který člověka provází fázemi truchlení. Její nizozemský kolega Connor Schumacher v ARK Rave Session posouvá přemýšlení o transcendentálním potenciálu tance ještě dál; využívá jej jako zdroj silného kolektivního i individuálního spontánního prožitku.

Tereza Ondrová. Foto: Vojtěch Brtnický.
Tereza Ondrová. Foto: Vojtěch Brtnický.
Inzerce

Na začátku byla covidová pandemie. Tereza Ondrová tehdy začala spolupracovat s italskou tanečnicí Francescou Foscarini na společném díle. Jelikož se ale kvůli uzavření hranic nemohly dále stýkat osobně, přesunula se jejich spolupráce do online prostoru. V této neuspokojivé situaci to nakonec Italka vzdala. Torza díla se ale chopila sama Ondrová a vytvořila performanci Call Alice, jejímž leitmotivem se stalo právě to, že měly být dvě, ale zůstala sama. Mohl by to být konec příběhu, ale Ondrová s tímto materiálem o tři roky později pracuje dál. Volí metodu v současné divadelní produkci stále ještě neobvyklou – bere si tento starší materiál a uvádí jej do nového kontextu. Tentokrát se v projektu Last Dance soustředí na téma ztráty. Je na divákově interpretaci, zda se jedná o ztrátu člověka, motivace nebo třeba iluzí. S každou z těchto ztrát je potřeba se vyrovnat, projít si fázemi truchlení, rozložit se a znovu se poskládat do nové podoby.

Ondrová a Temporary Collective se tímto postupem přímo vymezují vůči výkonnostnímu charakteru současného uměleckého světa i společnosti jako takové a snaží se do své práce implementovat prvky stagnace. Nerůstová teorie zpochybňuje společenské paradigma, že co je dobré, to roste, a bere ohledy na omezené zdroje – lidské, časové, energetické nebo v neposlední řadě planetární. Téma rezonuje v uměleckém světě stále více. Před pár lety implementovalo nerůstové principy do svého programu třeba brněnské HaDivadlo. Potřebu přicházet neustále s novými a novými koncepty ale zpochybňoval také Václav Kuneš, šéf souboru 420PEOPLE, když oznamoval, že si bere půlroční pauzu. Last Dance otevírá kupříkladu i otázku, zda je růstové skutečně jen to, co je nové. Není naopak hodnotnější dále rozvíjet svou vlastní práci a myšlenky, prohlubovat je a dávat do nových kontextů?

Chumacher C. foto: Vojtěch Brtnický.

Rituál truchlení

Performerka volí minimalistickou scénografii i práci se světelným designem. Hlavní sál Paláce Akropolis, který je uspořádán tak, jak běžně bývá při koncertech, lemují pouze velké stuhy s nápisy. Vzhledem, fontem písma i dvoubarevným provedením připomínají obrovské maturitní stužky. Jsou na nich vyvedené otázky, které si tanečnice během tvůrčího procesu pokládala: Jak překonat ztrátu? Může nás něčí absence přivést zpátky k sobě?

Stejně jako scéna je i kostým Ondrové snad ten nejcivilnější možný – tričko, džíny a tenisky. Celou dobu se dívá jakoby za řadu diváků, kteří její taneční prostor obklopují ze tří stran. Setting působí tak, jako by performerka byla sama na tanečním sále a oddávala se svobodné improvizaci s cílem dobrat se podstaty a významu svého truchlení. Její kontemplaci od začátku provází rytmická taneční hudba, k níž se později přidávají i výrazné vokály. Většina publika si po celou dobu asi dvacetiminutového sóla podupává nohama a pokyvuje hlavou do chytlavého rytmu. Je to v přímém rozporu s tím, jak pomalu, rozvážně a jakoby nezúčastněně se Ondrová po celou dobu pohybuje. Hojně pracuje s otevíráním a zavíráním rukou, paží, boků. Tělo ovládá s velkým napětím a kontrolou, jako by komunikovala s jednotlivými diagonálami v prostoru a očekávala z těchto míst odpovědi na své existenciální otázky.

Zatímco tempo hudby zůstává pořád stejně svižné, Ondrová se mu začne přibližovat teprve zhruba v polovině sóla. Přechází do krouživého poklusu, pak klesá na zem a krátce se pohybuje i na zemi. V poslední třetině performance se tempo opět zklidňuje a tanečnice rychle těká jen v horní polovině těla. Rukama svižně a plynule přechází do různých gest, jako je zdvižený palec, celá dlaň nebo ukazovák a prostředníček. S každým z nich mění i polohu trupu a hlavy, jako by byla profesionální modelkou a téměř bezmyšlenkovitě střídala pózy před okem fotoaparátu.

Dílo Ondrové je více než choreograficky zajímavé svým nerůstovým konceptem i tím, že pojímá tanec jako svého druhu rituál, který může pomoci se ztrátou. Nabízí se také propojení s některými kulturami, kde tanec sloužil nebo slouží jako prostředek truchlení. Pohybová technika tanečnice je precizní, zpracování scény tolik ne. Umístění stuh po obvodu scény působí spíše nahodile a alibisticky tak, aby bylo zřejmé, o čem sólové vystoupení je, než že by se stalo integrální součástí inscenace a jejího konceptu.

Meditace za doprovodu dunivých rytmů

Po krátké přestávce přichází Američan žijící v Nizozemsku Connor Schumacher se svým projektem ARK Rave Session, který se pohybuje na hranici tance, sociálního experimentu a rave neboli taneční party s elektronickou hudbou a stroboskopovým osvětlením. Schumacher hned na začátku vysvětluje, že se v hlavním sále Akropole pokusí vytvořit simulaci, nikoliv skutečnou party. Sám sobě pro tento experiment vyměřil 40 minut.

Dostat publikum, v němž je až nezvykle mnoho lidí ve věku pod 20 let, do uvolněné taneční nálady, se mu daří překvapivě rychle. Za dunění strojové hudby v potemnělém sále promlouvá k několika desítkám lidí z vyvýšeného pódia, odkud obvykle hrávají kapely. Za ním běží pestrobarevná projekce, která podporuje některá umělcova sdělení. Nejprve navádí účastníky, aby si zvědoměli a rozhýbali jednotlivé části těla. Možná právě díky uspořádání prostoru, které více než divadlo připomíná koncert, a díky hávu tmy se naprostá většina sálu ochotně připojuje – rozhýbává své dlaně, kolena, boky.

Akropole se postupně oddává svobodnému tanci, Schumacher už jen před projekcí, na níž se promítají záběry vesmíru nebo sopek, tu a tam do sálu něco vzkáže. Naráží třeba na současné genderové a queer teorie, když říká, že v těle neexistují „žádné binární nesmysly“ a že heterosexualita je pouze koncept, za což si vyslouží nadšené ovace. Slouží de facto jako průvodce, který napomáhá uvolnit se a dosáhnout extatického stavu bez alkoholu nebo návykových látek, jež bývají s rave parties často spojovány. Je to svým způsobem vedená meditace, jen do dunivých elektronických rytmů místo uklidňující ezoterické hudby.

Složený večer je povedený zejména dramaturgicky; obě díla jako by na sebe ideově navazovala. Po kontemplaci o ztrátě přichází extáze a uvolnění, podobně jako když po smutečním obřadu následuje hostina, na níž si již truchlící často dovolí čelit ztrátě pospolitostí a veselím. Schumacher zároveň nabízí jiný pohled na rave, který se někdy může jevit jen jako subkultura pro mladé, i na tanec jako takový. Pojal jej jako prožitek, kolektivní terapii, prostředek, jak se spojit se svým tělem a zapomenout na to ostatní.

Takto přístupná forma seznámení se s tancem jako konceptem je velmi cenná, zvláště v kontextu debat o tom, jak taneční umění přiblížit širšímu okruhu lidí. Neobvyklý složený večer je z toho pohledu skvělým počinem. Pokud je rave party způsob, jak dostat tanec k více lidem, jsem pro.

Psáno z premiéry 19. listopadu 2024 v Paláci Akropolis.

 

Last Dance
Koncept: Tereza Ondrová, Petra Tejnorová
Choreografie a performance: Tereza Ondrová
Hudba: Jiří Konvalinka
Světelný design: Katarína Ďuricová
Zvuk: Jan Sedláček
Produkce: Temporary Collective
Prostorová grafika: Von Saten

ARK Rave Session
Koncept: Connor Schumacher

Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář