The Dante Project aneb Pekelná McGregorova show

Nový balet inspirovaný Dantovou Božskou komedií je v záznamu ke zhlédnutí na streamovací platformě Royal Opera House až do 19. ledna 2022 v přepočtu za necelých pět set korun. Výhodou také je, že si The Dante Project mohou diváci pustit opakovaně a lze také doporučit jevištní zkoušky, včetně diskuse o připravovaném baletu s jeho tvůrčím týmem (zde).

The Dante Project (Edward Watson, Sarah Lamb). Foto: Andrej Uspenski.

Rezidenční choreograf The Royal Ballet Wayne McGregor zaujal výběrem obtížných témat, která zpracovává pomocí nejmodernějších technologií. Jeho díla zahrnovala například létající robotické instalace (+/-Human) a problematiku klonování zohlednil EDEN, jenž je na repertoáru Baletu Národního divadla v Praze jako součást složeného večera Forsythe / Clug / McGregor (premiéra 2021). I celovečerní představení Woolf Works (tedy jeho záznam) měli diváci možnost vidět v rámci festivalu Zlatá Praha. Abstraktní triptych inspirovaný romány Virginie Woolfové byl při své premiéře v roce 2015 pozitivně přijat kritikou i obecenstvem. Nyní se spojil McGregor se skladatelem Thomasem Adèsem a se světově uznávanou výtvarnicí Tacitou Dean a rozhodli se přetvořit Dantovu Božskou komedii, v níž provádí diváky peklem, očistcem a samozřejmě rájem. A je to pekelná show.

Během necelých dvou hodin představuje McGregor tři akty výrazně se lišící vizuálním pojetím, zvukovým provedením a choreografickou strukturou. První, a zároveň nejdelší dějství „Inferno“ (premiérované samostatně v USA v roce 2019), se odehrává ve stínu světa. Samotné peklo není tvořeno ohněm a sírou, nýbrž ledem a žulou. Působivou scénu tvoří obrácené hory načrtnuté šedou křídou na kulisách.

Dantemu, v podání Edwarda Watsona, s nímž McGregor spolupracuje již dvě dekády, pomáhá projít peklem básník Virgil, tančený Gary Avisem, který cestou narazí na hříšníky. Ty ztělesňují tanečníci v černých kostýmech, na nichž jsou křídou nakresleny různé části těla. Mezi hříšníky v pekle se vyskytují například sobci, zloději, či básníci. Přičemž vyniká vinou sužovaný erotický duet cizoložných milenců Francescy a Paola, ztvárněných Francescou Hayward a Matthew Ballem. Ďábel, v podání Fumi Kaneko, vizáží připomínající více anděla, je spíše esencí vášně než hrozbou. V poslední části Inferna zaplní scénu virtuózní mužský sbor. Tanečníci v černých kočičích oblecích excelují v efektních číslech plných vynikajících skoků a piruet.

The Dante Project. Foto: Tristram Kenton/The Guardian.

Druhé dějství Purgatorio vyvádí z temnoty do světla a představuje kajícníky přemítající o svých minulých životech pod kvetoucím stromem; ve třetím dějství Paradiso, Danteho provádí Beatrice, velká láska jeho mládí. Celý akt je znázorněn jako vesmír, kde tanečníci připomínají nebeská tělesa, která se závratně rychle pohybují v nekonečnu. Nad jevištěm se po celou dobu třetí části promítá neustále se měnící barevný kruh. Představením se vine Adèsova lyrická partitura připomínající chvílemi symfonie Franze Liszta. Součástí skladby jsou i syrské modlitební písně tvořící kontrast s dramatickou orchestrální hudbou v první části baletu.

McGregor je znám tím, že si vybírá silný tvůrčí tým a The Dante Project znovu potvrzuje, že kvalitní obsazení je základem úspěchu. Během celého večera exceluje první sólista Edward Watson, který se s rolí Danteho ve svých 45 letech rozloučil s taneční kariérou. Watson zúročuje v hlavním partu svoje přednosti, mimořádnou muzikálnost a jevištní vystupování, neuvěřitelnou plasticitu těla, čímž dodává Dantově zmučené duši zvláštní váhu. Po odtančení posledního něžného duetu s Beatrice (éterická Sarah Lamb) zůstává Watson na jevišti sám, zatímco pronikavé světlo oslní publikum a Dante je najednou pryč. Opona padá a hrobově ticho ukončí až potlesk publika.

The Dante Project je nejen vizuální a hudební podívaná, ale především kvalitní taneční dílo, jemuž dávají jedinečné vyznění vynikající interpreti The Royal Ballet.

Psáno ze záznamu představení dostupného zde: https://stream.roh.org.uk/packages/the-dante-project/videos/the-dante-project.

The Dante Project