Visual Vibrations – Znakový jazyk jako prostředek pro pohybovou báseň

Tanec a neslyšící možná ještě do nedávna znělo jako oxymóron, ale za posledních pár let se neslyšící i znakový jazyk do kontextu tance dostává. Není zde totiž žádný důvod, aby neslyšící nemohli být umělci a tvořit. Před dvěma lety, v době uhasínající koronavirové pandemie, vzniklo představení dvou německých performerek: Kassandry Wedel (neslyšící) a Rosalie Wanky (slyšící).

Visual Vibrations. Foto: Anežka Medová.

Visual Vibrations. Foto: Anežka Medová.

Duet nazvaný Visual Vibrations zahrály již na různých místech. Má velmi jednoduchou koncepci, není náročný na rekvizity ani kostýmy. Dá se hrát venku i uvnitř. Tentokrát byl zasazen do nově připraveného divadelního sálu v právě otevřeném Studiu ALTA v Libeňském pivovaru.

Představení je postaveno na několika izolovaných znacích z německého znakového jazyka. Každý znak běžné komunikace neslyšících lze rozdělit na tři části. Tak jako se např. slova dělí na hlásky, znaky se dělí na parametry: každý znak je tvořen konkrétním tvarem ruky, je umístěn na konkrétním místě před tělem znakujícího a má konkrétní pohyb. Pokud je jeden z parametrů pozměněn, znak ztratí význam nebo se jeho význam může pozměnit, případně se z něj může stát určitý divadelní prostředek, který rozpohybuje tělo. A přesně tento experiment – hra se znaky a změnou jejich umístění – byl hlavním motivem rytmizované, rozpohybované básně těchto dvou mnichovských performerek. Znak se stal východiskem pro dramaturgickou linii jejich představení.

Visual Vibrations. Foto: Anežka Medová.

Znaky s významem PTÁT SE, VĚDĚT, NEVĚDĚT, PRACOVAT, DŮLEŽITÝ, DOMA, KORONAVIRUS, BOJ, OVLIVNĚNÍ, SÍLA aj. začínají se správnou artikulací všech parametrů, aby byly zpočátku srozumitelné a zasvěceným daly konkrétní význam. Obě umělkyně stojí na vyvýšeném minipódiu – stupínku, jsou oblečeny do plesových, blyštivých šatů a mají na nohách boty s vysokým podpatkem. Po celou dobu performance víceméně stojí na jednom místě a jejich tělo je často rozvlněné. Postupně performerky znaky přemisťují v prostoru, některé umisťují přímo na tělo, jiné rozpohybují do většího pohybu a vzdálenějšího prostoru. Repetice jednotlivých znaků a hra se změnou alespoň některé z jejich částí vytváří velmi rytmickou báseň, která místy přechází až do hiphopového stylu. Rytmizaci a zajímavému vizuálnímu vjemu napomáhá i to, že interpretky jsou dvě a vytvářejí simultánní výpovědi se stejnou koncepcí, s určitými shodnými pasážemi, ale s osobitým zpracováním ve volnějších částech. Celá báseň je tak mnohovrstevnatá a uzavřená v pomyslném prostoru.

Pro diváky nepolíbené znakovým jazykem bylo k dispozici čtecí zařízení, na kterém běhaly v němčině titulky k jednotlivým znakům. To pomohlo alespoň částečně se orientovat ve spleti pohybů a tvarů ruky. Aniž by to asi bylo jakýmkoliv záměrem, performerky tímto dvacetiminutovým výstupem velmi přirozeně integrují neslyšící svět pomocí vizuálního a pohybového umu do světa slyšících, dokumentují uměleckou formu znakového jazyka, poukazují na jeho tvárnost a možnost využití na jevišti a tím formují jeho uměleckou variantu, která se velmi dobře přátelí se současným tancem.

Psáno z představení 6. června 2023, Studio ALTA.

Visual Vibrations
Námět/koncept: Rosalie Wanka