Výbušný Kabaret Dynamit a rozpitý Kaleidoscope na olomouckom Cirkuskuse

Cirkuskus je názov festivalu, ktorý pre svojich divákov pripravilo Divadlo na cucky. Dva večery na javisku letného kina Olomouc patrili aj Cirku La Putyka, ktorý v rámci festivalu predstavil inscenácie Kabaret Dynamit a Kaleidoscope.

Kabaret Dynamit. Foto: Kristýna Sigmundová.

Namiesto divadelných prázdnin cirkusový festival – aj takýmto spôsobom sa olomoucké Divadlo na cucky v letných mesiacoch snaží dobehnúť vynútenú pandemickú prestávku a udržať tak kontinuitu nielen svojej činnosti ale aj ponuky živej kultúry v meste. Publiku počas letných dní prinieslo nádielku novocirkusových predstavení (súbory Losers Cirque Company a Bratři v tricku), workshopov, sprievodných akcií a koncertov. Súbor Cirk La Putyka v rámci festivalového programu predstavil inscenácie, ktoré vznikali už v sťažených pandemických podmienkach.

Po pomyselnom prológu v podobe premietania filmu Cirkus Rwanda, ktorý sleduje spoluprácu pražského súboru s rwandským zoskupením Future Vision Acrobat, divadlo uviedlo svoju najnovšiu inscenáciu Kabaret Dynamit, ktorá mala premiéru v júni tohto roku.

Vybalansovaná zábava

Ako naznačuje samotný názov, Kabaret Dynamit je koncipovaný ako sled kabaretno-cirkusových čísel. Večer rámcujú a program štrukturujú výstupy principála – mužíka v bielom kostýme odkazujúcom na pompu v štýle Elvisa Presleyho. Maskovaný v klobúku a slnečných okuliaroch predstavuje artistov a artistky, glosuje ich výkony a svoje vstupy pretkáva humorom na hrane trápnosti (na ktorej sa však väčšinou zdarne udržiava – za všetky spomeňme jeho výrok „Deti a ženské legíny nikdy neklamú“).

Jeho ansámbel je zložený z výborných umelcov, ktorí sa predstavujú v rôznych disciplínach. Autor konceptu a režisér inscenácie Ethan Law spolu s dramaturgičkou Janou Stárkovou dokázali program večera vyskladať pomerne organicky, výstupy extrémnych fyzicko-akrobatických výkonov striedajú hravejšie časti, ktorým však rovnako nechýba vysoká úroveň prevedenia. Asi najpôsobivejšia je časť, v ktorej napäto sledujeme dvojicu akrobatov – muž na hlave balansuje dlhou tyčou, na ktorú sa jeho partnerka vyšplhá a vytvára gymnastické figúry, v čom cítiť jemnú nostalgiu cirkusovej manéže. V inscenácii nechýba ani vzdušná akrobacia na šáloch či kruhu, zapamätateľný je aj výstup muža s cyrovým kolesom v zrýchľujúcom sa tempe, ktoré skvele dopĺňa a podporuje dvojica muzikantov sprevádzajúca celý program. Žonglérske výstupy boli zasa vždy ozvláštnené – napríklad využitím vínových pohárov položených na podstavci, ktorý artista držal v ústach.

Dynamiku inscenácie zaisťovalo aj duo bratov – akrobatov, ktorí vo svojich výstupoch predviedli nielen bezchybnú vzdušnú a párovú akrobaciu, ale zároveň aj výborne zvládnutú klauniádu so zmyslom pre situačnú komiku. Odľahčujúco pôsobil aj výstup artistky, ktorá prepája tanec s prácou a žonglovaním s pingpongovou loptičkou – tá miestami pôsobí, akoby žila vlastným životom.

Kabaret Dynamit, tak ako mnoho ďalších inscenácií Cirku La Putyka, stojí na synergii cirkusových disciplín, humoru a živej hudby. V tomto prípade ide najmä o zábavnú a atraktívnu inscenáciu, ktorá v sebe vyváženie spája telesnú virtuozitu s vtipom.

Rozpíjajúce sa obrazy

Zatiaľ čo Kabaret Dynamit mal jasnú štruktúru, predstavenie druhého večera, Kaleidoscope, bolo omnoho voľnejšie a rozvláčnejšie, no zároveň aj bez jasnejšieho smerovania.

Dominantnou časťou scény aj inscenácie sú veľká trampolína a objekt vytvorený z niekoľkých kovových tyčí a ružového obalu pripomínajúci slona na vysokých nohách. Práve využitím trampolíny súbor vytvára veľmi efektnú a podmanivú úvodnú scénu – všetkých osem účinkujúcich pomaly kráča po jej obvode a postupne jeden po druhom padajú do jej siete a vyšvihujú sa späť. Na pozadí pomalej ambientnej hudby a popri vysokom slonovi má scéna hypnotizujúcu, až meditatívnu atmosféru.

Charakter produkcie je však verný svojmu názvu – ďalšie výstupy sú pestrofarebné a menia sa rýchlo ako obrázky v kaleidoskope. Počas predstavenia sa artistická skupina hmýri na scéne v rozmanitých scénach a predvádza škálu rôznych cirkusových disciplín. Režisér Maksim Komaro (ktorý s Cirkom La Putyka spolupracoval už napr. na inscenáciách Isole, Batacchio Slapstick Sonata) v anotácii zdôrazňuje, že v inscenácii ide hlavne o „krásu formy, dynamiku a kúzlo okamihu“. To platí najmä pri fyzicky náročných a vypätých výstupoch na trampolíne (najmä keď Naim Ashhab skáče pomerne vysoko a s ľahkosťou robí vo vzduchu kotrmelce, premety a vrty) či v sekvencii, počas ktorej niekoľko účinkujúcich plynulo skáče na veľkom teeterboarde. Priestor medzi jednotlivými akrobatickými výstupmi je často vypĺňaný rôznymi tanečnými choreografiami, ktoré však pôsobia samoúčelne – len ako prostriedok na zaplnenie prázdna.

Kaleidoscope. Foto: Adam Mráček.

Kaleidoscope takisto súbor pracuje s humorom, hoci oproti Kabaretu Dynamit o čosi nekonzistentnejšie. Sledujeme napríklad paródiu boxerského zápasu, v ktorom proti sebe stoja účinkujúci s obrovskými (hračkárskymi) nafukovacími boxerskými rukavicami, ktorý však trvá pridlho a pôsobí rozpačito. O čosi vydarenejšia je scéna, v ktorej artista predvádza tanečno-akrobatickú performanciu s gumou na skákanie. Problém inscenácie je však v jej nesúrodosti. Až poeticky ladené časti striedajú štandardnejšie novocirkusové výstupy a tiež scény využívajúce absurdný či bizarný humor, každá z nich je však „z iného cesta“. Počas večera vidíme niekoľko veľmi pôsobivých artistických výkonov (napr. párová a skupinová akrobacia, balansovanie na veľkej guli či na rola bola, vzdušná akrobacia na kruhu) no okrem nich ostane v pamäti len málo momentov.

Písané z predstavení v rámci festivalu Divadla na cucky Cirkuskus – Kabaret Dynamit 14. 7. 2021 a Kaleidoscope 15. 7. 2021.

Kabaret Dynamit
Koncept, režie: Ethan Law
Hudba: Jan Balcar, David Hlaváč
Scénografie: Michaela Semotánová
Dramaturgie: Jana Stárková
Kostýmy: Kristina Záveská
Technická spolupráce: Matěj Pohorský, Šimon Bareš
Choreografie: Mandi Orozco
Světelný design: Jiří (Zewll) Maleňák
Zvukový design: Jan Mikšátko
Hrají: Jan Balcar, David Hlaváč, Jan Kletenský, Ethan Law, Alexandr Volný, Šárka Fülep Bočková, Vojtěch Fülep, Jiří Kohout, Filip Zahradnický, Tomáš Brt, David Wolf, Richard Wolf, Pavlína Podzimková, Michaela Stará

Kaleidoscope
Režie: Maksim Komaro
Asistent režie: Daniel Komarov