Wabi Sabi – Jak důležité je být v centru

Wabi Sabi. Foto: Sandra Schuck.

Wabi Sabi. Foto: Sandra Schuck.

Jatka78 pozvala do svých prostor Circus Sonnenstich s inscenací Wabi Sabi. A pozvánka to nebyla náhodná. Circus Sonnenstich vystupuje v berlínském divadle Chamäleon, které je partnerským divadlem Jatek a zároveň má s Cirkem La Putyka mnoho společného. Jatka78 jsou chápána jako alternativní prostor, který se podařilo zrekonstruovat a otevřít díky obrovskému zápalu lidí okolo Cirku La Putyka. Odhodlání je zřejmé také u všech členů německého uskupení včetně jeho zakladatelů Anny-Kathariny Andrees a jejího muže Michaela Pigl-Andreese, kteří pracují i s hendikepovanými herci. Oba subjekty pak spojuje i odvaha, nebo možná jen základní potřeba představovat různorodost, jinakost a škálu možností zobrazování tancem, pohybem, hudbou. A v neposlední řadě je to láska k novému cirkusu.

Wabi Sabi je novocirkusové představení, ve kterém hrají hlavní roli lidé s mentálním postižením, zejména s Downovým syndromem. Zřejmě proto, že je i takto prezentováno, vidíme v hledišti diváky s různým typem znevýhodnění v mnohem větší míře než obvykle. Je škoda, že na jiné kusy tito lidé tak často nechodí. Taneční umění i nový cirkus jsou univerzální v tom smyslu, že každý je vnímá skrze svou osobnost, skrze své pocity, skrze svou intuici. Pro jejich percepci není v zásadě potřeba nic dalšího, proto by možná bylo příjemné obohacení pro obě strany tento stav změnit.

Ale zpět k Wabi Sabi. Název je dle informací k představení odvozen od japonské estetické koncepce wabi-sabiWabi znamená čistý způsob smýšlení, které je nadřazeno honbě po hmotném vlastnictví. Představuje praktické uvažování a koncepci, holistický životní styl. Sabi autoři připodobňují k zašlé patině, která naznačuje zralost a tichou důstojnost věcí z druhé ruky. Sabi vychází také z univerzálního toku zrození i odchodu z tohoto světa.

Na jednoduché scéně je po pravé straně umístěný malý hudební ostrůvek, jemuž vévodí Dorothy Bird, zpěvačka a skladatelka. Muzikanti doprovázejí jednotlivá čísla živou hudbou téměř po celou dobu. Hudba je příjemná, bez velkých výkyvů do extrémních poloh nebo přílišných experimentů. Evokuje náladu jam session či jazzového koncertu. Komornější výstupy sólistů či dvojic střídají okamžiky, kdy je jeviště zcela zaplněné, kromě herců s postižením je tu i několik profesionálních herců. Ti ale působí jako partneři a v některých chvílích možná jako průvodci nebo podpora. Jejich vztah v žádném případě není v nerovnováze, nevytváří v divácích dojem silnějšího a slabšího, lepšího a horšího. Citlivé uchopení v současné době tak často skloňované inkluze, která nejednou sklouzává k jasnému rozdělení rolí a hierarchii.

Wabi sabi. Foto: Sandra Schuck.

Herci a akrobaté předvádějí výstupy balancování na velkých míčích, na hrazdách, pozemní akrobacii i žonglování. Silné jsou skupinové scény s diabolem, kdy diváci potleskem odměňují každý trik a úspěch, ale i spadnutí, které herci berou, alespoň jak to vypadá navenek, s naprostým nadhledem a klidem. U všech čísel funguje souhra a spolupráce, soubor působí jako soudržné těleso. Každý z interpretů dostává svůj prostor, kdy může ukázat své umění. Tím se délka inscenace dostává na 120 minut s přestávkou, menší zkrácení by záměru nijak neuškodilo a sílu dojmu neumenšilo.

Circus Sonnenstich založil v roce 2011 organizaci Zentrum für bewegte Kunst e.V. (Centrum pro pohybové umění). Jak bylo zmíněno v prologu představení jedním ze zakladatelů Circusu Michaelem Pigl-Andreesem, právě slovo „centrum“ má velký význam. Každý by měl být v centru, z pohledu vnějšího, ale i v centru svého těla. Tuto myšlenku se lidem při realizaci Wabi Sabi podařilo beze zbytku naplnit.

Psáno z představení 6. dubna 2019, Jatka78.

Wabi Sabi
Hrají: Felix Brünig, Anja-Maria Fischer, Jannic Golm, Hagen Häsler, Florian Klotz, Mario Kraft, Anne-Sophie Mosch, Sascha Perthel, Soledad Rein-Saunders, Friederike Ronacher, Ragna Ronacher, Oskar Schenck, Sarah Walther, Felix Häckell, Roman Škadra, Estrella Urban, Johannes Dudek, Daniel Baum
Hudba: Julia Fiebelkorn alias Dorothy Bird
Režie, kostýmy, produkce: Anna-Katharina Andrees
Choreografie: Michael Pigl-Andrees