Yag – The movie – Skutečně milovat tanec

Ohad Naharin se jako autorita současné světové choreografie těší velké divácké přízni. Taneční díla, která vytváří především pro svůj soubor Batsheva Dance Company, označují diváci napříč generacemi i sociálními skupinami jako legendární zážitek. Stvrzenkou choreografického umění Ohada Naharina jsou především ta díla, která kladou důraz na přirozené využití tance jako obsahu performance. A takový je právě i Yag, který vznikl už v roce 1996 a aktuálně, tedy během současného covidového lockdownu, byl souborem i autorem přetaven do filmové adaptace nazvané Yag – The movie. Mezinárodní premiéra tohoto tanečního filmu byla streamována z Tel Avivu v aktuálním čase 21. listopadu 2020 do celého světa.

Yag – The movie. Foto z videa.

Yag – The movie. Foto z videa.

Izraelské pojetí současného tance, za jehož představitele je Batsheva Dance Company i její zakladatel označován, je neoddělitelně ovlivněno svým existenčním prostředím. Význam Izraele v kulturním i spirituálním aspektu světa generuje důsledky v podobě neustálé hrozby vojenských útoků. V taneční tvorbě souboru se to odráží specifickou poetikou, plnou syrovosti lidské emocionality vyjadřované s nepopisným a snad i trochu rafinovaným tvůrčím přístupem ukotveným v pohybovém vyjádření osobitého, respektive Naharinem vyvinutého tanečního stylu Gaga. Skvělé podmínky v existenčním zázemí souboru dovolují, aby jevištní podoba využila všech technických i uměleckých možností, které zážitek publika umocňují. Pro české prostředí je navíc Naharinův tvůrčí přístup velmi blízký, neboť jeho inscenační jazyk v sobě nese vlivy Jiřího Kyliána, u něhož Naharin tančil i tvořil.

Yag je jakýmsi komorním choreografickým zpracováním rodinných vztahů podle skutečného příběhu. Nevyužívá ovšem chronologické dění, ale atmosférickou dynamiku tance zobrazující vztahy, emoce, obrysy situací, jež jsou jak součástí rodinné intimity, tak typizací individualit osobních charakterů. Ačkoliv anotace představení zdůrazňuje propojení řeči a pohybu, slova jsou jen přemostěním k jednotlivým postavám (jejich jménům a energii) a vztahům – vztahům v rodině, která opravdu „ale opravdu a opravdu“ milovala tanec.

Symbolika této lásky je metaforou štěstí a radosti ve společném životě bez ohrožení, bez předčasné smrti, bez strachu a starostí. Plynutí děje i tance je kompaktně propojeno v jednom nekonečně se měnícím obraze, kde mezi nezapomenutelné zážitky patří především skupinové taneční sekvence, které svou variabilitou neustále znovu a znovu vtahují diváka do děje a nechávají mu možnost nalézat stále nové vztahy mezi pohybem a hudbou, doteky mezi tancem a osobitostí člověka a propojení mezi formou vyjádřených emocí a jejich primárních spouštěčů. Vlastně je to, jako když vytáhnete fotografii z rodinného alba…

Yag – The movie. Foto z videa.

Yag – The movie vychází z přirozenosti původního díla a bylo natočeno v jeho původním prostředí, tj. na jevišti (ovšem ve filmu je to jen nedefinovaný prostor), a s velkým důrazem na zachycení celistvosti tanečního vyjádření s minimálním použitím střihu, zato s maximální citlivostí kamery. Detail neznamená v tomto případě zaměření na gesto, ale uchopení komplexnosti konkrétního obrazu, ať už se jedná o skupinu, nebo jednotlivce. Kreativně pojaté grafické zpracování anglických titulků dokáže přirozeně rozptýlit jazykovou bariéru a zdůraznit podstatu principů předkládané osobní roviny tohoto díla: lásku k tanci a místo v rodině.

Izrael patří mezi země, kde boj s pandemií dostal téměř vojenský přístup. Tvrdý lockdown zasáhl stejně jako jinde všechny druhy činností, kulturu a umění nevyjímaje. Ohad Naharin však soubor neuzavřel do izolace, ale rozhodl se využít potenciálu, který mu tato situace nabídla, k získání nových zkušeností. Samozřejmě se to neobešlo bez technických komplikací s internetovým připojením během živého streamu, ale po zhlédnutí záznamu, který byl pro zaregistrované diváky exklusivně k dispozici ještě další tři dny, bylo vše odpuštěno.

Získaný zážitek nejenže pomohl poznat další významné dílo Ohada Naharina a představil i jeho aktuální tvůrčí uvažování o tanečním umění a jeho budoucnosti, ale stal se i důkazem, že přirozenost k umění patří a umělecké vidění ji musí adekvátně respektovat.

Yag – The movie nakonec během tří dnů vidělo asi 6000 platících diváků z celého světa a vzhledem k prodloužení přístupnosti filmu vznikl prostor i pro následné zveřejnění skoro hodinového záznamu videorozhovoru s Ohadem Naharinem, kde mimo jiné odpovídal také na divácké dotazy ohledně přípravy původní choreografie i její filmové adaptace. Je snad zbytečné zdůrazňovat výjimečnost této možnosti, která se milovníkům současného tance jen tak nenaskytne.

 

Yag – The movie
Choreografie: Ohad Naharin
Kamera: Roee Shalti
Režijní zpracování: Roee Shalti a Ohad Naharin
Kostýmy: Eri Nakamura
Světelný design: Avi Yona Bueno (Bambi)
Hudba: John Zorn, Gaetano Donizetti, John Taverner, Ennio Morricone, Ran Slavin
Text: Ohad Naharin, Dan Timor z Me and My Little Sister
Tanečníci pro sezónu 2020/2021:

Yael Ben Ezer, Sean Howe, Londiwe Khoza, Igor Ptashenchuk, Yoni (Yonatan) Simon, Hani Sirkis
Mezinárodní premiéra: live stream 21. 11. 2020


 

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 0x


Fotogalerie

Yag – The movie. Foto z videa.

Yag – The movie. Foto z videa.

Yag – The movie. Foto z videa.

Yag – The movie. Foto z videa.

Yag – The movie. Foto z videa.

Yag – The movie. Foto z videa.

Témata článku

Ohad NaharinYAG

Batsheva Dance Company

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: