Adventní potěšení v ulicích Prahy

Letní festival Za dveřmi je etablovanou nabídkou kvalitního světového pouličního umění v Praze. Letošní ročník proběhl v okleštěné verzi, jelikož do metropole kvůli kovidovým restrikcím nedorazili žádní zahraniční umělci. Na kvalitě festivalu to ale rozhodně neubralo. Organizátoři festivalu se rozhodli po tomto úspěchu a po jaru a podzimu v izolaci rozveselit Pražany drobnými pouličními glosami také v předvánočním čase, a tak vznikla zimní edice festivalu Za dveřmi.

Andělé v ulicích. Foto: Viktor Šorma.

Andělé v ulicích. Foto: Viktor Šorma.

Tento projekt však musel respektovat nařízení vlády a vytvořit program tak, aby se při něm neshlukovalo víc lidí, než je dovoleno. Harmonogram festivalu zůstával až do poslední chvíle v utajení a jednotlivé pouliční skeče byly koncipovány jako takové jednohubky, marginálie všedního provozu.

Program se skládal ze tří typů aktivit. Každou adventní neděli se na několika místech v Praze procházeli andělé na chůdách a zdravili kolemjdoucí v okolí Vyšehradu, náměstí Míru, Staroměstského náměstí a Ládví. První adventní neděli tato nebeská zjevení doprovázela obrovská loutka anděla tažená na pojízdném podvozku. Poslední adventní neděli andělé na Vyšehradu dokonce hráli na housle a nabízeli kolemjdoucím, aby si s nimi zazpívali vánoční koledy. Tento typ umělecké aktivity starému vyšehradskému purkrabství opravdu moc slušel.

Dalším blokem byly Ostrůvky živého umění, kdy od 7. do 11. prosince na zastávkách městské dopravy a frekventovanějších náměstích předvedli svá kompozičně uzpůsobená díla artisté, tanečníci, herci i vypravěči. Na tramvajových zastávkách na Smíchovském nádraží, Staroměstské, Hradčanské, Strossmayerově náměstí a Florenci četli, zachumlaní do svých šál, známé i méně známé herecké osobnosti nebo promlouvali vypravěči ze Storytellingu.

Přecházení. Foto: Viktor Šorma.

Později odpoledne pak samotné centrum ožívalo drobnými skeči nejlepších pouličních umělců. Kolemjdoucí na Staroměstském náměstí, Malém náměstí a přilehlých ulicích pobavilo divadlo G.N.A.T. s adaptovaným dílem Smetáček a syn: úklidová firma se dvěma hlavními protagonisty ve výrazných maskách, oranžových vestách, na upraveném čtyřkole a s kbelíky v ruce. Během svého pobývání v ulicích kolem Staroměstského náměstí se stihli zapojit do oficiálního úklidu a popovézt se od jednoho odpadkového koše ke druhému v autě pražských úklidových služeb, svézt několik osob na čtyřkole, zamést ulice i kouknout na orloj. Smích a radost se vrátily do lidských tváří.

Na tyto dva artisty vzápětí navázala Squadra Sua a do ulic přišla s nejnovějším dílem nazvaným Přecházení, které mělo premiéru loni v létě. Jedná se o surreálnou klaunskou grotesku, která je založená na přecházení z bodu A do bodu B a případně i bodu C. Pět mužů v padnoucích šedivých oblecích s kovovým kýblem v ruce přecházelo po ulicích a oslňovalo kolemjdoucí drobnými klaunérskými kousky. Nejdéle se artisté zdrželi na Staroměstském náměstí, kde se zastavilo i několik kolemjdoucích a sledovalo, jak se tito pohlední chlápci popasují s balancováním s kbelíky.

Z Václavského náměstí až k vánočnímu stromečku na Staroměstském náměstí prošlo duo Bratři v tricku ve vyšlapané stopě na běžkách, a potěšilo tak průchozí obyvatele Prahy úryvky ze své světoznámé a geniální Běžkařské odysey. Pan Václav Jelínek tentokrát vyběhl bez brýlí, které jsou spolu se zakrouceným knírem rozpoznávacím znamením uskupení. Jejich příspěvek byl jako vždy odzbrojující. Nechybělo žonglování s hůlkami a balancování s běžkami na bradě. V ulicích historického centra se také objevila Spitfire Company a studenti z konzervatoře Duncan Centre.

Běžkařská Odyssea. Foto: Viktor Šorma.

Třetí část festivalu představovala Venkovní divadelní galerie v Pražské tržnici, která po čtyři dny (10.–13. 12.) nabídla výstavu osvětlených velkých loutek a strojů objevujících se na různých světových akcích. Jednalo se o různé akrobatické stroje, kyvadla, kola, konstrukce. Většinu z nich si příchozí diváci mohli osahat, vlézt do nich a na chvíli se na vlastní kůži vžít do role akrobata. Každý den se na místě pohybovali jiní artisté. Někteří diváci tak viděli světelnou instalaci rozpohybovaných medúz, jiní zase žongléry s ohněm, nebo artisty na obrovské kovové konstrukci. Návštěvníci mohli přicházet kdykoliv mezi čtvrtou a osmou a nadechnout se trošky umění v těchto nelehkých časech.

Zimní edice se stala soft verzí známého festivalu Za dveřmi a kvůli vládním opatřením tak trošku i bojovkou. Program nebyl dlouho dopředu znám, a pokud ano, stejně nebylo zcela jasné, kde artisty potkat. Když už je ale člověk potkal, odměnili se mu dávkou radosti a veselí. Rozhodně šlo o milé zpestření v předvánočním čase.

Festival měl původně ukončit velký průvod na Staroměstském náměstí s obrovskou loutkou bělozlatého anděla. Vzhledem k současné situaci ho nakonec uzavřeli tři andělé na chůdách vyhrávající vánoční písně a přející lidem pokoj a klid do nadcházejících svátků.

 

Psáno ze zimní edice festivalu Za dveřmi 29. 11. – 20. 12. 2020 v Praze.

 


Fotogalerie

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Za dveřmi. Foto: Viktor Šorma.

Témata článku

Nonverbální divadloNový cirkus

Za Dveřmi

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: