Amore – Baletní show s hvězdou

Amore. Foto: Alain Hanel.

Amore. Foto: Alain Hanel.

Ruská primabalerína světového renomé Světlana Zacharova vystoupila v Kongresovém centru v Praze spolu se sólisty a baletními umělci Velkého divadla v Moskvě a Mariinského divadla v Petrohradu. Do svého představení si pozvala vynikající umělce z Bolšoj baletu, například Michaila Lobuchina, Denise Rodkina nebo Denise Savina. Rodkin však kvůli úrazu nemohl vystoupit. Proto se musela změnit celá první část programu a jednoaktový balet Francesca da Rimini od choreografa Jurije Posohova nahradilo baletní gala.

 

Elegance, lehkost, jistota

Pestrý program se skládal z čísel klasických i moderních baletů. Jako první zatančili Světlana Zacharova s Michailem Lobuchinem pas de deux z Korzára. Zahajovat program není nikdy jednoduché. Tato skutečnost však suverénní výkon ruské primabaleríny a jejího partnera vůbec neohrozila. Medora v provedení proslulé primabaleríny působila elegantně a lehce, Lobuchin jí byl skvělou oporou a jeho herecký i technický projev vyzněl přesvědčivě.

Následující duet z Parting od choreografa Yuriho Smekalova (název lze přeložit jako rozloučení) zahrnoval vášnivé tango, jež svou dramatičností evokovalo rozchod. Výkon Eleny Evseevy a Alexandra Sergejeva z Mariinského divadla byl technicky dokonalý a těžké moderní prvky zvládali oba s bravurou.

Ukázku z baletu Caravaggio, který vytvořil Bruno Moretti, zatančili Světlana Zacharova a první sólista z Bolšoj baletu Jacopo Tissi. V lyrickém duetu tanečnice vynikala jak svým vyzrálým výrazem, tak svou éteričností, když se jako víla vznášela nad jevištěm, jako by se ho ani nedotýkala. Také v této choreografii, šité Zacharové jako na míru, vynikaly její jedinečné kvality – nekonečné rozsahy a graciézní port de bras.

Další dramatické sólo Vse ne tak s hudbou Vladimíra Vysockého v choreografii Morihira Iwata opět přesvědčivě zatančil Lobuchin. Připomínalo představení Sólo pro tři Petra Zusky, kde zaznívá i stejná píseň. Na diváky hluboce zapůsobil i duet s názvem Underwood v podání tanečníků – jednovaječných dvojčat – Alexeje a Antona Gainutdinovových. Tato choreografie umožnila vyniknout nekonečným pohybovým možnostem obou interpretů a také souhře, která díky jejich identickému vzhledu byla ještě patrnější.

První část večera pokračovala variací Satanela z Benátského karnevalu. Těžkou choreografii perfektně zvládli Elena Evseeva a Alexandr Sergejev. Sólistka Mariinského divadla vyjádřila strhujícím tancem své kvality a její partner vynikal po taneční i výrazové stránce. Publikum je za jejich výkon odměnilo velkým potleskem.

Posledním číslem baletního gala se stala Umírající labuť  Michaila Fokina, kterou zatančila hvězda večera Světlana Zacharova. Její podání bylo naprosto dokonalé, díky její emocionalitě a přirozenosti hereckého ztvárnění byl tento dramatický part lehce uvěřitelný.

 

Hold bravurním výkonům

Po přestávce následovala již slíbená část programu – choreografie s názvem Před deštěm, kterou Zacharova tančila s Patrickem de Bana a Denisem Savinem. Hudební doprovod tvořila elektronicky upravená barokní hudba J. S. Bacha. Hlavní protagonista Patrick de Bana byl současně i autorem choreografie, která se zabývala milostným trojúhelníkem. Abstraktní dílo ponechávalo prostor pro fantazii, kdy si každý mohl vytvořit vlastní verzi příběhu. Jednalo se o elegantní a jemnou partneřinu Zacharové a de Bana. Denis Savin zůstal po celou dobu stranou, tančil v rohu jeviště a občas působil nadbytečně.

Poslední číslo večera Štrychy podle not spojuje mistrovské umění baletu s Mozartovou Symfonií č. 40 g moll. Humorný kus vytvořila irská choreografka Marguerita Donlon, která pracuje v Německu. Večer uzavřela bezstarostná radost spojená s technicky náročným tancem, do něhož pronikal inteligentní a hravý humor. Hlavní roli perfektně ztvárnila opět Zacharova, jejími rovnocennými partnery byli Michail Lobuchin, Denis Savin, Vladislav Kozlov, Alexej a Anton Gainutdinovovi. Tanečníci opakovaně roztleskali a rozesmáli publikum, zvláště když se převlékali do dámských baletních sukní.

Obecenstvo (převážně ruské) během celého představení spontánně reagovalo. V Rusku je běžné dávat baletním sólistům najevo uznání, u nás je to spíše rarita. Když Zacharova poprvé vstoupila na scénu, vítali ji diváci velkým aplausem. Večer pak zakončily nadšené ovace ve stoje. Zacharova dostala mnoho květin, které však byly jen malou odměnou za její taneční mistrovství, jež v Kongresovém centru předvedla.

 

Psáno z představení 10. ledna 2019, Kongresové centrum, Praha.

 

Amore

Korzár – pas de deux
Choreografie: Marius Petipa
Hudba: Adolph Adam

Parting
Choreografie: Yuri Smekalov
Hudba: Robert Powell

Caravaggio
Choreografie: Mauro Bigonzetti
Hudba: Bruno Moretti

Vse ne tak
Choreografie: Morihiro Iwata
Hudba: Vladimir Vysockij

Underwood
Choreografie: Ivan Vasiliev
Hudba: Max Rixter

Satanela – Benátský karneval
Choreografie: Marius Petipa
Hudba: Cesare Pugni

Umírající labuť
Choreografie: Michail Fokin
Hudba: Camille Saint-Saëns

Před deštěm
Scénář: Jean Francois Vazelle
Choreografie a režie: Patrick de Bana
Hudba: Johann Sebastian Bach
Kostýmy: Stephanie Boyerli

Štrychy podle not
Choreografie a režie: Marguerite Donlon
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Kostýmy: Igor Čapurin

 


Fotogalerie

Před deštěm. Foto: Roberto Ricci.

Před deštěm. Foto: Roberto Ricci.

Štrychy podle not. Foto: Roberto Ricci.

Štrychy podle not. Foto: Roberto Ricci.

Štrychy podle not. Foto: Roberto Ricci.

Štrychy podle not. Foto: Roberto Ricci.

Témata článku

Denis RodkinDenis SavinMichail LobuchinSvětlana Zacharova

Kongresové centrum

Tanec