Registrace

Cirkus na azurovém pobřeží. Festival BIAC přitáhnul pozornost stovek novocirkusových profesionálů i tisíců fanoušků

Víc než šest desítek cirkusových inscenací, dvě stovky představení a mezi nimi i několik premiér. Takto ve stručnosti lze charakterizovat měsíc trvající festival Biennale Internationale des Arts du Cirque, kterému už málokdo řekne jinak než ve zkratce BIAC. Každé dva roky láká do Marseille a jejího širokého okolí více než 100 000 diváků – běžných fanoušků nového cirkusu i profesionálů. Co může takto rozmáchlá akce přinést právě profesionálům z oboru? A jak se orientovat v programu, když na celý festival máte pouhé čtyři dny?

Festival BIAC. Foto: M. Colin
Festival BIAC. Foto: M. Colin

Proč na BIAC?

BIAC je mezinárodně uznávaným a profesionály i profesionálkami z oboru vyhledávaným festivalem právě proto, že jedním z jeho poslání je sdružovat lidi z oboru nového cirkusu a poskytnout jim prostor pro takzvané „síťování“: vytváří celodenní program, který umožňuje hledat nové projekty, vzájemnou výměnu informací, udržování kontaktů, představení nových tvůrčích projektů, existujících i vznikajících atd.

Festival sdružuje několik stovek profesionálů z oblasti scénických umění na takzvaném Mezinárodním odborném fóru, které se v rámci šestého bienále konalo třetí lednový týden. Během něho BIAC nabídl osmnáct představení, z toho osm nových produkcí a tři premiéry. Program zahrnoval prezentace nových projektů a diskuse na různá témata: např. obnova repertoáru, cirkus v bývalé Jugoslávii, udržitelná distribuce představení, status umělce a další.  Akce se účastnila víc než desítka českých profesionálů – ředitel festivalu Letní Letná Jiří Turek se svým týmem, koordinátorka Asociace nového cirkusu Anna Vondráčková, nebo zástupci souborů Cirk La Putyka i Losers Cirque Company.

Festival BIAC funguje pod hlavičkou Archaos, což je soubor, který v 90. letech minulého století patřil k průkopníkům nového cirkusu. V současné době funguje jako francouzské národní centrum pro cirkusové umění, které od roku 2001 sídlí v Marseille a podporuje tvorbu a distribuci cirkusového umění. Biennale Internationale des Arts du Cirque (BIAC) se koná v lednu a únoru a nabízí společný program s přibližně 50 kulturními organizacemi po celém jihu Francie. U festivalů takového formátu nelze očekávat striktně vymezenou dramaturgii, kterou by určovalo téma nebo snad forma – experimentální, komorní nebo orientovaná na masové publikum. Na BIAC najdete v podstatě všechno z výše zmíněného, dokonce i tvorbu pro publikum, které tvoří rodiny s dětmi. Letos se festivalová dramaturgie pokusila alespoň o něco více akcentovat téma ženy v cirkuse, a to i explicitně tím, že speciální pozornost věnoval tvorbě Raphaëlle Boitel (*1984), francouzské cirkusové umělkyni, kontorsionistce, akrobatce, herečce, divadelní režisérce a choreografce. Svoji kariéru zahájila jako dětská pouliční kontorsionistka a později vystupovala v mezinárodně uznávaných inscenacích. V roce 2012 založila vlastní soubor Cie L'Oublié(e).

Některé sobory, které na BIAC hostovaly, se objevily už několikrát i na pražském festivalu Letní Letná, například Cirque Leroux s inscenací Entre chies et louves  nebo velšský NoFit State Circus s inscenací Sabotage.

Entre chies et louves. Foto: Francesca Todde.

Inzerce

Kam za festivalem?

Tím asi nejatraktivnějším místem, a tedy jakýmsi symbolem festivalu, je cirkusová vesnička, která vyroste pokaždé znovu na – v létě extrémně vytížené a v zimně zcela osiřelé – pláži Prado, vzdálené asi 9 km od centra Marseille. Je to malebné místo, které ale musí občas čelit nepřízni počasí, zvláště větru. Toto místo je v něčem okouzlující – svou polohou na břehu azurových vod – a v něčem zase úsměvné, zvláště večer po setmění, když se rozsvítí všechny nápisy a šnůry světel, dotvářející romantizující kýčovitý obraz zašlé slávy cirkusového světa.

BIAC zasahuje více než jen město Marseille, rozprostírá se do měst v rámci Metropole Aix-Marseille-Provence. Pokud jedete na festival poprvé, nesmíte počítat s tím, že najdete vše, co vás zajímá, na jednom místě, nebo snad v jednom městě. Jak tedy uchopit tak rozsáhlou akci a utvořit si z ní komplexní dojem za pouhé čtyři dny?

Pokud hledáte a chcete objevovat, musíte počítat s tím, že se hodně najezdíte. Festivalové autobusy jedoucí do jednotlivých měst regionu vyjížděly z Marseille každý večer kolem páté hodiny večerní a vracely se před půlnocí. Já kvůli představením (obvykle dvě v rámci jednoho večera) zavítala například do Aix-en-Provence nebo Martigue.  Jelikož osazenstvo autobusů bylo vždy mezinárodní a skládalo se převážně z profesionálů a profesionálek z oboru, kteří do Marseille na BIAC zavítali, staly se tak pojízdnými platformami „networkingu“: ideálním místem pro upevňování mezinárodních kontaktů, sdílení novinek v kontextu mezinárodní novocirkusové sítě nebo pro vytváření nových kontaktů či promýšlení mezinárodních projektů. Někdy jsou takové výlety za novým cirkusem hazard a nevíte, na co narazíte a zda to bude náraz opojný anebo se budete muset dvojnásobně v rámci jednoho večera popasovat se zklamáním.

Festival BIAC. Foto: Paulin Jeremy.

Geografická rozkošatělost festivalu trochu komplikuje možnost vidět více než dvě představení denně. Pokud už se rozhodnete vyjet do jednoho místa, není možnost v daný večer vidět nic jiného než představení určená pro danou divadelní scénu. Tak jsem alespoň měla možnost navštívit různé divadelní budovy jihofrancouzského regionu; více či méně klasické divadelní stánky, s výjimkou jedno unikátního místa, kterým je Théâtre du Centaure na předměstí Marseille. 

Le Théâtre du Centaure je místo, kde koně a lidé žijí a tvoří cirkusová představení společně. Soubor patří k průkopníkům nového cirkusu ve Francii. Vznikl na konci 80. let minulého století. Od roku 1995 sídlí na jižním okraji Marseille, v oblasti Hauts de Mazargues, s výhledem na masiv Calanques a moře. Slouží jako místo pro život, práci souboru, prostor pro každodenní trénink koní i tvůrčí dílnu pro umělecké projekty. Svůj novátorský přístup ke koňské drezuře potvrdil v roce 2001 výstavbou šapitó navrženého speciálně pro koně a jejich akrobaty ve spolupráci s Patrickem Bouchainem. Tato stavba je unikátní, protože jde o první putovní šapitó navržené architektem. Jeho tvar je inspirován koňským kopytem. Mírně nakloněná kopule je průhledná a kruhové hlediště s úhlem 280 stupňů zahrnuje jak arénu, tak uličku umožňující průchod koní přímo mezi diváky. Návštěva tohoto místa je zážitkem sama o sobě. Škoda jen, že dojem z místa opět předčil samotné představení, novinku Entre chiens et loups v režii zakladatelů a uměleckých vedoucích souboru Camille et Manolo. Lyrická scénická báseň v obrazech pro čtyři koně a dva artisty za živého doprovodu piana ukazuje možnosti vztahu mezi zvířetem a člověkem. Toto téma je zobrazováno prostřednictvím citlivé a choreograficky precizně provedené drezury, v níž kůň není podřizován člověku. Nicméně téma jako takové se vyčerpá záhy a pak už nezbývá než sledovat půvabné pohyby v šeru osvícených mohutných koňských těl nebo poslouchat lyrické skladby Agathe Di Piro a Waleada Ben Selima dynamicky provedené hrou na klavír.

Další z novinek uvedených na festivalu byla inscenace every-body belgického performera Alexandera Vantournhouta, který už třikrát hostoval v Praze na festivalu Cirkopolis a pokaždé překvapivě narušil naše představy o tom, jakým způsobem je možné pracovat s cirkusovým tělem. Pro jeho tvůrčí přístup je příznačný podrobný výzkum těla, které vnímá na jednu stranu jako objekt, ale zároveň osobitou entitu. V rámci výzkumu pohybu si všímá detailu, který pak následně rozpracovává, dekonstruujete a rekonstruujete. V případě sólové inscenace Aneckxander to byla například disproporčnost jeho vlastního těla, v Through the Grapevine se pro změnu zabýval kinestetikou a biomechanikou dvou těl ve vzájemné interakci.

V kontextu jeho novinky every-body se jednalo o výzkum pohybů o něco méně extrémnějších. Východiskem se stalo potřesení rukou a chůze, v podstatě každodenní pohyby nás všech. Společně s performerkou Emmi Väisänen Alexander Vantournhout (oba v inscenaci vystupují) zkoumali dynamiku i strukturu takových pohybů, aby vytvořili propracovanou choreografii zahrnující paže, lokty i ramena. Výsledkem je pohybová mozaika, která dokáže i z těch nejjemnějších pohybů udělat něco výjimečného, něco hraničícího s cirkusem i tancem. Bylo fascinující sledovat, kolik možných variací lze vytvořit z banálního gesta, jako je potřesení rukou, a kolik částí těla lze do jeho průběhu zapojit.

Every-body. Charlotte a Chia-Hung. Foto: Bart Grietens.

Součástí scénografie je i běžecký pás, po kterém artisté spíše chodí, než běhají, protože i chůze stála na počátku jejich uměleckého výzkumu. Chůze je výsostně individuální pohyb, který dokáže identifikovat každého člověka, a právě různá specifika chůze se stala pohybovými motivy, která Väisänen a Vantournhout variují – na pohybujícím se pásu například kladou chodidlo vedle chodidla tak, že si nohy oba proplétají, což vyžaduje dokonalou koordinaci. Omezený prostor pásu skýtá řadu úskalí. Tématem této pohybové sekvence je proto i rovnováha a její hledání v rámci různých pohybových mini variací.

Módní návrhář a scénograf Tom Van der Borght navrhl kostýmy a surrealistické prostředí, ve kterém se every-body odehrává. V kontextu Vantournhoutovy tvorby je to nový prvek, neb dosud jsme byli zvyklí spíše na výtvarný minimalismus.

Kostým v inscenaci every-body na sebe strhává více pozornosti. Dalo by se říci, že upozaďuje tělo. Je objektem sám o sobě a tělesný pohyb v podstatě prodlužuje. A to i díky své barevnosti a struktuře, textilu reflexní barvy žlutých, růžových i oranžových odstínů doplněný o krátké provázky zakončené korálky.

Představení every-body a Entre chiens et loups tvoří zhruba čtvrtinu z toho, co jsem mohla za čtyři večery na festivalu zhlédnout. A na co stojí i poukázat. Na začátku festivalové zkušenosti, jako je BIAC, je nutné smířit se s tím, že všechno prostě neuvidíte. Můžete ale nasbírat střípky diváckých zážitků a z nich poskládat malý úsek festivalové reality.

Psáno z festivalu BIAC, 9. 1. – 9. 2. 2025, Marseille.

 

Théâtre du Centaure

Entre chiens et loups

Účinkují: koně Sombre, Hélios, Indra, Sahadeva; performeři Camille and Manolo); klavír: Agathe Di Piro

Režie a choreografie: Camille and Manolo

Hudba: Agathe Di Piro a Walead Ben Selim

 

Not Standing – Alexander Vantournhout

every_body

Koncept: Alexander Vantournhout

Choreografie: Emmi Väisänen & Alexander Vantournhout 

Účinkují: Emmi Väisänen & Alexander Vantournhout 

Kostýmy a scénografie: Tom Van der Borght

Hudba: Geoffrey Burton 

Festival BIAC 2025

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář