Registrace

Festival Arena roztáčel káči a ze šapitó zněly i varhany. Letošní edice se povedla!

Osmý ročník pražského novocirkusového festivalu v pořadatelství Divadla bratří Formanů představil premiéru inscenace Cirkus Los Animales Fantásticos, ale také francouzský Cirque Trottola, belgický Circus Ronaldo nebo španělského mága s káčami Guillema Vizcaína. Domácí i zahraniční hosté vystupovali v dočasném městečku, které vyrostlo v prostoru sportoviště u haly Erpet na pražském Smíchově a na Lodi Tajemství.

Cirkus Los Animales: Fantasticos Arena.
Cirkus Los Animales: Fantasticos Arena.

Mistr „káčer“
Představení POI se odehrávalo v dřevěné přístavbě. V prostoru se tyčil strom, na jehož holých větvích ležela vyplétaná plochá hnízda. Opodál se nacházel kulatý stůl a hromada slámy. Ta se ostatně válela i na zemi, stejně jako spousta dřevěných objektů ve tvaru kuželu. Tradiční káči pohledem z dálky evokovaly brambory a kýble obdařené zvonci navozovaly dojem horských luk či okolí pastevecké salaše.

S příchodem performera bylo během chvíle zřejmé, že ač se jednalo o sólo, nebude vlastně nikdy úplně sám. Diváci vždy ochotně podrželi tu vědro, nato odtočili lano, později podepřeli žlábky nebo pohlídali náčiní. Při jakémkoli činění mu napomáhali svou přející pozorností. Vizcaínova autenticky motivovaná komunikace s publikem byla v podstatě rytmickou páteří představení. Působil bezprostředně – nenuceně, když postupoval od jednoho úkolu k dalšímu.

A právě dramaturgie či struktura inscenace byla obdivuhodně jednoduchá ve smyslu nápaditých provazování jednotlivých akcí, a přitom umně promyšlená odvíjením se od vztahu člověka a zvoleného předmětu. Ten také nastoloval pohybový slovník. Artista například vyhodil do vzduchu ve směru místa určení káču omotanou provázkem, aby se s jeho rozmotáním na vyhlédnutém bodě roztočila a kroužila na své špičce. Hra s balancováním se přenášela z pevných povrchů (podlaha, stůl, kýbl aj.) na samotný provázek, kdy se káča chovala také jako cirkusové diabolo a jezdila po něm různými směry, anebo jako klasické jojo.

Inzerce
Circus Ronaldo. Swing.

Vizcaíno oslňoval zdvihem káči zdola ze země do dlaně, nadhozením a jejím pohybem po provázku jako po mostě a dalšími triky, některými dokonce roztáčenými poslepu s kýblem na hlavě. Odedávna, od dětství je obecně prokazatelná fascinace rotací, hypnotizující energií samohybu, a zde tomu nebylo jinak. Hlavní hrdina byl zosobněním mistra v roztáčení káč různé velikosti, čímž navazoval i na tradici her z Baleárských ostrovů. Odkaz své domoviny Mallorcy připomněl i folklórním tancem. V POI se spojovala cirkusová vytrvalost, hluboké zanícení dotknout se doslova nadpřirozeného skrze souznění s materiálem.

Šli, až si uvědomili nesmyslnost války
Cirque Trottola je bez pochyby za více než dvacet let své existence legendou mezi novocirkusovými jmény. I v České republice hostoval opakovaně. A inscenací Strano opět neztrácí nic ze své poetiky a artistického umu. Dvojice Titoune a Bonaventure Gacon zazářila jako obvykle a spolu s nimi všichni jejich blízcí kolegové. Představení vrhlo diváka do napjatého světa válek, kde si bouře klestila cestu nebem a zdrchaní vojáčci hledali útočiště na nekonečné cestě zkázy. Nekonala se však scénicky ponurá sonda do ohniska ozbrojených konfliktů, ale díky mnoha symbolikou skrytým odkazům a přiznanému klaunství se odhalovala perspektiva až tragikomická – v neštěstí, ale lidské houževnatosti se rodil výsměch všem diktátorům, odmítavý postoj vůči zlu.

V šapitó se postupně ocitly čtyři postavičky v otrhaných cárech i náznacích uniformy a s výrazným líčením. První vběhla zvenku, druhá se probudila na vyvýšené plošině a iniciovala „zjevení“ varhanních píšťal a tím i varhanistky, čtvrtá se jakoby náhle ocitla uprostřed tohoto podivuhodného dění. Triptych artistů se za klasického, svým způsobem monumentálního hudebního doprovodu Barbary Cornet vydal na cestu a manéž pak jejich konáním představovala krajinu s lesy i příkopy...

V první části se strasti a výzvy „válečného tažení“ promítly do akrobacie hand to hand. Souhra partnerů i při velmi náročných akrobatických prvcích nechávala vzniknout obrazům s nostalgií v podtextu a nádechem adrenalinu v závěsu. Lehkost provedení v dialogu s hutným varhanním a později klavírním „koncertem“ se prolínala celým představením. Zatímco Titoune Gacon excelovala coby flyer a aerialistka, Bonaventure Gacon si pro svou pouť vybral i chůzi v meziprostoru, a to na kovových stupačkách, které s každým krokem kotvil háky na jejich vrchním konci za opěrný systém stanu. Proměna úhlů pohledů, metaforicky i doslova, se bohatě variovala. Do arény například vstoupil gigantický voják, ztvárněný dvojstojem akrobatů zahalených do ohromného pláště, z něhož vykukovala pouze drobná hlava Titoune Gacon.

A později to byla právě Titoune, která před sebou tlačila klavírek a na zádech nesla židličku namísto batohu, kdo vnesl do prostoru miniatury, jež kontrastovaly všemu masivnímu, a to i klavírnímu křídlu, na němž pro změnu do centra dění sklouzl Bonaventure Gacon. Každý detail zde hrál důležitou roli. Vše do sebe zapadalo jako dokonale sestavený stroj k plynulé jízdě s rytmickými akcenty v podobě triků, ale i funkčních přechodů mezi scénami včetně technických příprav.

Vzdušná akrobacie na dvou pohyblivých hrazdách patřila spolu s rotujícím žebříkem k nejnáročnějším a nejobdivuhodnějším, byť u Trottoly to platí i u „maličkostí“ typu netradičně stavěné trojstoje a výdrže v něm bez držení partnerových nohou, nebo dvojstoj nejen na ramenou, ale i na hlavě...

Výsostná podívaná prodchla šapitó nejen virtuozitou fyzického výraziva, ale především autentickým lidstvím.

Ostatně, pozoruhodná byla i pečlivost při zavěšování kabátků na háčky. Klesající a stoupající trapézy, jež byly ovládány i jištěny kolegy, dovolovaly akrobatce přehmatávat mezi nimi, přeskakovat, sklápět se, protáčet, zachytávat se rukama i nohama, viset hlavou dolů i na nich stát. Působila neskutečně křehce, i přestože vynakládala velké úsilí. Společné finále akrobaté situovali na otočný žebřík. Naskakovali na objekt, jenž adekvátně reagoval na váhovou zátěž a protáčel se kolem své osy či balancováním na něm se pozastavoval. Šlo o cirkusově i vizuálně impozantní završení příběhu klaunů, kteří seznali, jak zbytečná jsou strastiplná putování, vedou-li je mocenské pohnutky. Výsostná podívaná prodchla šapitó nejen virtuozitou fyzického výraziva, ale především autentickým lidstvím.

Panoptika
Cirkus Los Animales Fantásticos, cyklus pěti bajek, byl situován na Loď Tajemství. Pásmo humorných výstupů v opravdu velkorysé výpravě dle návrhu scény a loutek Matěje Formana a Jitky Barnetové vzniklo ve spolupráci Divadla bratří Formanů a Loutek bez hranic. Hlavní slovo patřilo liščímu principálovi (Lukáš Bouzek), kterému skvěle nahrávala jak Dora Bouzková, tak hudebníci Kieren Alexander a Jaroslav Čermín Noga coby tučňák, králík nebo tři slepičí kolegyně a další zvířecí hrdinové. Ti vznikali vrstvením kostýmů a hlavovými maskami, v nichž performeři dokázali zkušeně manipulovat i s loutkami. Živá hudba a dobře vypointované gagy dovolovaly růst nepředvídatelným událostem v duchu slovutného pohádkového cirkusu, a především tak bavit dětské publikum.

Belgický Cirkus Ronaldo svým varietním programem Swing také vytvořil divácky vřelé prostředí. Komorní cirkus v rytmu swingu ctil tradiční programové řazení artistických výstupů, jako například žonglování s kužely, kouzelnické triky, provazochodectví či hrazdu nebo klasické roztáčení talířů. Poutavější pasáže vznikaly při komických mezihrách, které obvykle patřily snaživému platonicky zamilovanému pikolíkovi s duší Harlekýna a roztržité slečně, jež zas pokoušela kdejakou příležitost zachránit uvadající program a blýsknout se. Devizou programu byl neustálý kontakt s divákem, prolínání akrobatických kousků s živým zpěvem a magií. Byl to zábavný večer plný třpytek, rozbitých talířů, hořících bot, rychlých převleků i pohotových performerů.  

Dramaturgie Areny letos umně vyvážila tradičnější podobu cirkusu s jeho současnou tváří. Vsadila na renomovaná jména a jistou kvalitu, a přesto dokázala zohlednit různorodý divácký vkus i zavděčit se náročnější festivalové komunitě. Pozváním Guillema Vizcaína s jeho představením POI a Cirque Trottola se svým pátým titulem Strano se dokonce dotkla pomyslné „povinně doporučené cirkusové četby“, onoho hovorově s anglicismem řečeno – aspoň jednou „must see“.

Psáno z festivalu Arena, který se konal od 5. do 19.6.2025 v prostoru bývalého fotbalového hřiště Erpet na pražském Smíchově a na Lodi Tajemství.

POI
Autor, režie a perfromance: Guillem Vizcaíno
Externí spolupráce: Tomeu Amer, Biel Jorda a Roberto Magro
Světelný design: Jaume Miralles
Zvuk a osvětlení: Jaume Miralles
Scénografie a výroba káč: Guillem Vizcaíno
Spolupráce na konstrukci: Andy Hughes and Gregorio Vizcaíno
Hudba: Jaume Compte
Kostýmy: Artesanias Greca
Fotografie: Mai Ibargüen, M. Eugenia Canyelles, Pau Caracuel
Video: Pau Caracuel
Produkce: Cintia de Luis, Cia D’es Tro

Strano
Titoune a Bonaventure Gacon: Tato umělecká dvojice stojí za vznikem Cirkusu Trottola. Jsou nejen tvůrci, ale také zkušení umělci a režiséři, kteří vdechují představení život.
Barbara Cornet: Talentovaná hudebnice, jejíž originální hudební doprovod vytváří nezapomenutelnou atmosféru celého představení.
Samuel Legal, Jean-Sébastien Bach, César Franck, Mauricio Kagel, Charles-Marie Widor: Tvůrci jedinečného hudebního světa.
Pierre Le Gouallec, Baptiste Heintz a Sébastien Brun: Zkušený technický tým, který zajišťuje bezchybný průběh představení od světelných efektů přes zvuk až po scénografii.
Fotografie: Fanchon Bilbille
Produkce: Cirque Trottola

Cirkus Los Animales Fantásticos
Scéna a loutky: Matěj Forman, Jitka Barnetová 
Hudba: Kieren Alexander, Jaroslav Čermín Noga
Vymysleli, hrají a zpívají: Dora Bouzková, Lukáš Bouzek, Kieren Alexander, Jaroslav Čermín Noga

Swing
Vystupující: Nanosh Ronaldo, Corneel Didier, Laure Osselin, Kimi Hartmann, Rozálie Havelková
Technická podpora: Nanosh Ronaldo, Niko Herremans
Trenéři/Koučové: Danny Ronaldo, Jo De Rijck
Produkce: Annelies Mylemans
Hudební design: Tony Decap
Hudební aranžmá: Floris De Smet
Kostýmy: Dotje Demuynck
Produkční podpora: Erik Van den Broeke, Carmine and Diede, Karel Creemers, Flor Huybens,
Lize Blauw, David Ronaldo, Ben De Ceuster, Abc Construct, Brecht Martens, Nele Paelinck, Seppe Verbist

 

Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Zajímá vás celý článek?

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.