Registrace

Liptovský Mikuláš 2015 – Z festivalového zápisníku

Již 22. ročník pantomimického festivalu v Liptově výrazně poznamenala – letos více než v minulých letech – účast studentů, absolventů a pedagogů katedry pantomimy HAMU. Festival probíhal během pěti dní a jeho specifikou byla především snaha získat a vychovávat pro pohybové divadlo všech forem mladou slovenskou generaci. Odtud poměrně vysoký počet dílen, na nichž se podíleli představitelé pražské školy, pedagogové ze Slovenska, Polska a Německa. Vyučovali zhruba 360 přihlášených účastníků a své nezanedbatelné místo zde měly také umělecké soutěže mladých slovenských amatérů. Až na výjimky zajistili pražští hosté nejen počet, ale hlavně kvalitu večerních pořadů svými představeními Robo erectus, Mime Boom a závěrečného galaprogramu. Jejich zařazení – ať už šlo o profesionály, nebo studenty – měla být příkladnou ukázkou práce v oboru. Odměněni byli frenetickým potleskem diváků, kteří naplnili až po poslední sedadla dvě divadelní scény liptovského Domu kultury. 

Festival PAN Liptovský Mikuláš. Foto: Redpoint.sk.
Festival PAN Liptovský Mikuláš. Foto: Redpoint.sk.
Inzerce

Festival měl oproti pražským podnikům výhodu v soustředění v prostoru a čase a rovněž v jednoznačné orientaci mladých diváků – většinou frekventantů uměleckých škol. Pantomimou se zde ale myslí téměř všechny možné pohybové disciplíny. A protože šlo o repertoárový pel-mel, tím spíše vynikly talenty a osobnosti. Zastavím se proto u nejinspirativnějších výkonů.

Kdyby se na festivalu udělovala vyznamenání, první by si zasloužil nepochybně autorský pořad Robo erectus Lukáše Šimona (čerstvého tajemníka katedry) a jeho kolegy, mima Antona Eliáše. Na pohled nezávazná hříčka představující roboty, kteří jsou schopni, podobně jako ve filmu Číslo 5 žije, základních projevů lidského myšlení a pocitů, překvapila originální „mechanistickou“ stylizací, sevřeným tvarem a dokonalou souhrou obou mimů. Představení sleduje de facto proces probouzející se inteligence v myslích obou strojů, který počíná sebetvořením do podoby blízké člověku (postavy si nasazují ruce a další údy), navzájem se poznávají a soutěží v pohybových akcích, objeví zapomenuté hračky a s nimi princip hry (jako základní lidský atribut), který přejde do soutěžení a nemilosrdného boje se špatným koncem.  

Tato hyperbola pozitivních i rozkladných znaků chování primitivního člověka má v jejich podání vysokou technickou kvalitu a uměleckou účinnost, také díky jejich úsporné režii sázející vše na pohybový výkon a osobitému scénografickému řešení díla včetně líčení. Oba mimové hrají s velkou lehkostí, takže vzniká dojem, že i oni se dobře baví, vše se ale děje v mimořádném svalovém napětí, v rychlém tempu bez hluchých míst nebo zbytečných motivací, protože je jejich hra vybudována ze vzájemného porozumění. Představení je naladěno do humorné grotesky, ve které však nechybí poezie stylizovaného pohybu a cenné morální poselství. Je to možná i tím, že si oba zodpovědní autoři, usilující o co nejdokonalejší tvar, přizvali k supervizi nezaujaté kolegy – Vojtu Svobodu a Štefana Capka.

Miroslav Kasprzyk. Foto: Redpoint.sk.

Úvodem pořadu Mime Boom, nesoucím svou sestavou rukopis Adama Halaše a Štefana Capka, vystoupilo trio studentek Karolina Křížková, Anna Vanacká a Eva Stará. Zahájily divadelně pojednanou cirkusovou scénou PINOMATIK (režie a kostýmy Števo Capko), jíž dalo ženské provedení v akrobatických sestavách i individuálních výstupech půvab dívčí roztomilosti. Žánrově variabilní představení mísilo hru tří typově diferencovaných klaunek obohacenou o prvky akčního mimického herectví s nejprve jednoduchými základními akrobatickými prvky. Ty posléze vyústily do pěkných sestav, komponovaných na principu vzájemné spolupráce. Jiným výrazným příspěvkem do programu večera bylo vystoupení Elišky a Tomáše Kasprzykových. Ti vytvořili etudu nově parafrázující motivy známého libreta baletu Coppélie s půvabem, který se opíral především o precizní a výrazná loutkovitá gesta a postoje partnerky Tomáše Kasprzyka, který jí sekundoval jemnou a uměřenou mimickou hrou. Výkon dokonale sladěného (manželského) páru vyzařoval čistotu a něžný poetický půvab. Vynikající ukázku herecky rozpracované etudy pod názvem Hasič předvedl Anton Eliáš. Jeho sólo bylo plné dynamiky i napětí a pohybově na vysoké technické úrovni. Svému hasiči podložil dramatický příběh, jehož děj ztvárnil s velkým citem pro životní realitu a okořenil nadsazenou komickou stylizací. Podobně, ale s menší dávkou napětí, než je u něj obvyklé, pojal Tomáš Kasprzyk svého Pošťáka. Ve svém celku demonstrovaly příspěvky jako na fotbalovém zápase vyvolávaného titulu Mime Boom dobrou práci a talenty pražské školy.

V závěrečném Gala večeru pak diváci i zasvěcenci s překvapením sledovali pravděpodobně ještě úplně čerstvý příspěvek Romana Horáka. S překvapením proto, že se mim, proslulý svou tvorbou v souboru Farma v jeskyni, kde právě jako tanečník a skvělý hudebník hodně přidával na lesku a teatralitě představení (např. Sclavi nebo The Theatre), mnoho věnoval v posledních letech propracování svého pedagogického systému, jakož i poslání nemocničního klauna, aby posléze založil vlastní soubor Squadra Sua. V jeho představeních se Horák prezentuje především jako neodolatelný komik, a proto se také touto polohou rychle prosadil v pražském kulturním milieu. Ale jeho sólová etuda nazvaná Jedna vlaštovka nedělá jaro uvedená v Liptovském Mikuláši je příkladem vysoce náročné umělecké práce, jejíž osobitá poetika kombinuje hru na (až dvě) flétny s mimickým gestickým projevem. Jako by tu ožily učebnicové sekvence z dějin antické pantomimy, ovšem s tím, že Horák obsáhne najednou obě polohy – hudebníka a mima. Krásný, v pravém slova smyslu múzický projev se pohybuje v žánru mimické básně, který už téměř vymizel z našeho jeviště. Jedna vlaštovka sice nedělá jaro, ale Horákova invence a strhující výraz poukazují na další možný růst jeho výjimečného talentu a na obohacení domácí pantomimické scény.

 Gala večer. Foto: Redpoint.sk.

XXII. ročník festivalu PAN Liptovský Mikuláš, 24.–28. listopadu 2015

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Roman Horák
Komentář
Dobrý den, děkuji za krásný článek. Prosím o opravu krestniho jména. Musí to být Roman Horák... Nikoli Kamil, Dekuji, Roman Horák

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.