Nulová gravitace plná hostů

Nulová gravitace plná hostů

Nulová gravitace plná hostů

Říjnovým představením Nulová gravitace ve Stavovském divadle vyvrcholily oslavy k 50. výročí vzniku Vysokoškolského uměleckého souboru, jehož členové posléze stáli u zrodu konzervatoře Taneční Centrum Praha. V tento slavnostní večer se představili nejen žáci  TCP tančící ve školních souborech Balet Praha Junior a Baby Balet Praha, ale také mnoho vzácných hostů. Z Českých Budějovic zavítal Jihočeský balet s choreografií svého uměleckého ředitele Attily Egerháziho a ze sousedního Slovenska přijely hned dva soubory: Bralen Bratislava a nově vzniklé těleso pod vedením Mária Radačovského Balet Bratislava.
Jako první se vyřítil na scénu Balet Praha Junior v choreografii Belgičana Samuela Delvaux Chasin´. Po úvodním úderném tanci v řadě na forbíně se rozvinula dynamická choreografie střídající sólové a sborové výstupy. V podobném duchu byl i druhý moderní kus BPJ od téhož choreografa s názvem Underground, tentokrát za doprovodu rytmické hudby srbského skladatele Gorana Bregoviče. Tento soubor nakonec uzavřel večer s choreografií Attily Egerháziho Cutain up, krátkou hříčkou na hudbu Charlese Gounoda představující divadlo na divadle.
Nejmladší tanečníci z Baby Baletu Praha zahráli na komickou notu a zatančili známé Ebony Concerto od Pavla Šmoka na hudbu Igora Stravinského.
Pestrý a zajímavý program nabídli hostující umělci a soubory. Slovenský Bralen Bratislava, soubor moderního tance působící již 37. sezónu, zastupovala Hana Vašková v choreografii amerického umělce Joea Alegada, působícího stále více v České republice. Jeho Exil byl amalgámem moderního tance a indiánských zvyků.
Jan Kodet zatančil krátké sólo Constant Moment - poctu paní profesorce Ivance Kubicové, slavící letos významné životní jubileum. Monolog namířený k prázdné židli shrnuje jeho vztah k tanečnici, choreografce a pedagožce, která jej provázela po celou jeho uměleckou kariéru. Je zde inspirace, obdiv i boj, ale především velká úcta, vyjádřena závěrečnou hlubokou úklonou.
Jen několik měsíců staré nezávislé baletní těleso Balet Bratislava, teprve chystající svou první premiéru, přijel představit jeho zakladatel Mário Radačovský. Spolu s Katarínou Košíkovou zatančil svou vlastní choreografií Stretnutie s labuťou (choreografii v Praze představil už před čtyřmi lety při hostování se Slovenským národním divadlem). Inspirace tím nejklasičtějším z baletů na originální hudbu P.I.Čajkovského se nesla v neoklasickém duchu. Labuť měla sice špičky, ale její černý trikot a nezvyklé taneční kombinace nás přenesly do současnosti. Virtuozitou si ovšem tento moderní kus s klasikou v ničem nezadal a Balet Bratislava se tak v Praze uvedl ve velmi pozitivním světle.
Posledním hostem večera byl Jihočeský balet, který si podmanil pražské publikum novou choreografií Attily Egerháziho na Ravelovo Bolero. Tři ženy a tři muži v dokonalé souhře naplnili Ravelovou hudbu dusnou erotickou atmosférou. Té odpovídaly korzetové poloprůsvitné kostýmy, pohybové prvky (roztažené nohy v různých pozicích) a barevné ladění do černo-červena. Přestože to mohlo působit někdy až příliš explicitně, nepřesáhlo to takříkajíc meze slušnosti a kvalitní taneční provedení naplnilo adekvátně úchvatnou Ravelovu skladbu. Z představení 26. října 2011 ve Stavovském divadle.

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: