Ohlédnutí za vystoupením Státního mužského baletu ze Sankt Petěrburgu
V první polovině května navštívil poprvé Českou republiku Státní mužský balet Valerije Michajlovského ze Sankt Petěrburgu. Vystoupení se konala ve velkých městech po celé republice: v Pardubicích, v Ostravě, v Brně, v Plzni. Závěrečné představení se uskutečnilo 16. května v Kongresovém centru Praha.
Reklama na Státní mužský balet byla pompézní. Lákala plakáty a upoutávkami na jedinečnou podívanou, ve které tančí muži atletických postav v mušelínových sukénkách a na špičkách. Soubor měl předvést dokonalou taneční techniku a okouzlující styl. Opak byl pravdou. Sólisté nebyli atletických postav a neměli kromě dvou tanečníků ani slibovanou výšku 180 cm.
První část představení nesla název „Muž...“ v choreografii Andreje Ivanova z USA. Choreografie byla futuristicky pojatá a velice abstraktní. Jednotlivé ukázky měly představit muže, jaký vlastně je, jeho pozitivní i negativní vlastnosti. Ukázky se skládaly z různých rytmů a stylů od tanga až po breakdance. Již v první části představení se ukázaly různé technické nedokonalosti souboru. Skoky tanečníků nebyly ani lehké, ani vysoké, piruety byly nedotočené s nečistým zakončením.
Největší pozornost upoutala ukázka disco stylu; bylo to však spíše efektním zpracováním než tanečními výkony. Jeviště bylo nasvícené ultrafilovým světlem, ve kterém vynikaly bílé kostýmy tanečníků. Chvílemi blikal stroboskop, kterým jsme byli oslněni a nebylo prakticky nic vidět.
Druhá část byla složena z ukázek klasických světových baletů a nesla název „A všechna ta mistrovská díla...“:
- Krein, variace Laurencie z baletu “Laurencie” v Ciebukianově choreografii
- Dáma a chuligán od Šostakoviče v choreografii Bojarského
- Pas de deux z Pugniho baletu Esmeralda v choreografii Petipy
- Minkusovo pas de deux z Dona Quijota v choreografii Gorského
- Umírající labuť od Saint-Saënse ve Fokinově choreografii.