Prague Ballet Gala 2008
reportáže
Klasické pas de deux z baletu Giselle předvedli hongkongští sólisté Faye Leung a Yao Zhang, zvlášť éterická tanečnice tančila s velkým půvabem. Stejný pár tančil neoklasické pas de deux na jednu z árií Pucciniho Turandot (choreografie Natalie Weir). V choreografii zdůrazňující především emoce se objevilo několik zajímavých zvedaček, které tanečníci suverénně zvládali, některé její části však působily příliš popisně a protagonisté ve výrazu sklouzávali na hranu přehrávání.
Velkého pas de deux z Dona Quijota se zhostil pár Marianela Nuñez a Thiago Soares z Royal Ballet. Podali precizní výkon, tanečnici nechyběla verva a tanečníkovi lehkost skoků, ale nedosahovali té úrovně, jakou jsme viděli na loňském česko-ruském gala v podání sólistů z Mariinského divadla. V první polovině večera tančili Nuñez a Soares ještě duet v rytmu tanga s příznačným názvem A Buenos Aires (na hudbu Astor Piazzola vytvořil Gustavo Mollajoli). Na jevišti byli sehraným párem, ale samotná choreografie se nezdála být příliš původní.
Největším úspěchem večera byla vystoupení dvou sólových tanečníků. Jednak to byl český krajan Zdeněk Konvalina působící v Montrealu, který zatančil choreografii Maurice Béjarta Řecké tance. U publika měl velký úspěch navzdory několika zaváháním ve skocích. Živá choreografie, čerpající stylem a dynamikou z lidových řeckých tanců, právě tak jako její hudební doprovod, působila na diváky nesmírně osvěžujícím dojmem, narozdíl od některých jiných ukázek. Zdaleka nejvíce však publikum ocenilo výstup amerického tanečníka Desmonda Richardsona. Urostlý Afroameričan zapůsobil fyzicky náročným výstupem v současné choreografii Lament, kterou vytvořil Dwight Roden na hudbu Charlese Veala a Caroline Worthingtonové, nesmírně sugestivní až zlověstné, vyžadující absolutní koncentraci tanečníka, z něhož téměř hmatatelně čišela energie. Pozornost zasloužil light design, který využíval jednoduché, ale působivé nasvícení scény. Dominující fialová barva korespondovala s celkovou atmosférou. Jednalo se pravděpodobně o nejlepší kus večera, který ovšem do celkové skladby nezapadal.
Tím se dostáváme k největší slabině večera. Pomineme-li nedostatek entuziasmu ze strany většiny účinkujících, pak v něm ze všeho nejméně fungovala dramaturgie. Představení působilo nesourodě, nahodile, nevyváženě. Jistě lze uvést dohromady klasický i současný tanec, ale v určitých proporcích, a revuální výstup v rytmu argentinského tanga do galavečera už vůbec nepatří. I výběr klasických čísel je pochybný: proč ukazovat stále stejné variace, které každý jen trochu obeznámený divák viděl již mnohokrát? Tanečníci podávali dobré výkony a diváci neodešli zklamáni, nicméně pokud se Prague Ballet Gala prezentuje jako výjimečná a reprezentativní událost, je to prozatím nedosažená meta.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?