Celostátní přehlídka scénického tance Tanec, tanec… 2014, která proběhla od 24. do 27. října 2014 v Jablonci nad Nisou, byla letos specifická několika novými částmi doprovodného programu, který ji trochu víc než v minulých ročnících propojil s prostředím profesionálního tance. Jednou z nich byl společný seminář studentů taneční vědy (Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění) a divadelní vědy (Filozofická fakulta Univerzity Karlovy), kteří přijeli do Jablonce pro inspiraci a ke vzájemné diskusi. Malý kroužek studentů vedli pedagogové těchto oborů a dále se, podle svých možností, mohli účastnit i další členové odborné poroty. Taneční vědu reprezentovala prof. Mgr. Dorota Gremlicová, Ph.D., a divadelní vědu vedoucí katedry divadelní vědy na FF UK Mgr. Petr Christov, Ph.D. Seminář probíhal trochu živelně a přinesl očekávané i neočekávané výsledky.
Specifika tance
Profesorka Gremlicová na začátku shrnula některé poznatky ohledně specifik tanečního výzkumu. Tanec lze rozdělit do dvou nezávislých kategorií, tanec pro podívanou a tanec jako participační činnost. Tanec není – a nemůže být – výlučně jen divadlem, a to ani na jevišti, umělecký tanec má právo být „pohybem sám o sobě“. Proto se na něj díváme z širšího úhlu pohledu než jen jako na divadelní představení a máme i větší pole působnosti, což je někdy výhoda, jindy nevýhoda.
Druhou charakteristikou tance v euroamerickém kulturním prostředí je způsob, jakým se tvoří jeho obsah nebo význam. Tanec významu nabývá v konkrétním čase a prostoru, tj. nečteme jej jednotně podle společně sdíleného kódu. Význam je v tanci hledán, objevován a do tance vkládán zvenčí, individuálně, při velké volnosti interpretace. Samozřejmě je nutné počítat s výjimkami, například s baletní pantomimou, kde určitá gesta skutečně znamenají totéž co věty, ale i tam je často potřeba odborného výkladu k pochopení. Nejedná se většinou o prosté napodobení jako u pantomimy, která se vyděluje jako samostatný žánr.
Rejstříky pohybů používaných v choreografii, tedy taneční techniky, jsou spíš méně než více kodifikované systémy, které mají dvojí funkci: choreograf je užívá jako výrazové prostředky a současně je jejich pomocí vychováván tanečník. Tanec má jistou nevýhodou v tom, že drtivá většina pohybového materiálu se přenáší doslova z těla na tělo, z pedagoga na žáka. S tím úzce souvisí další problém, a to mizivé rozšíření grafického zápisu tance. Ačkoli existuje velmi propracovaná taneční notace Rudolfa Labana, je pro svou obtížnost používána zřídka. Většinou jsme odkázáni pouze na vizuální záznam a s tím je spojen zásadní rozdíl od dramatu či hudby: nejsou zde text hry ani notová partitura, hranice mezi předlohou a interpretací se stírá. S tím souvisí i určitá absence historické paměti tanečního umění. Daleko více v něm hrozí zapomnění a neplodné opakování již jednou objevených a využitých postupů, které pouze zůstaly nezaznamenány. Poslední charakteristika se blíží již teoretickému pohledu: poukazuje na to, že se taneční věda opírá jako o hlavní zdroje především o antropologii a etnochoreologii, klade důraz na vnitřní pohled aktérů.
Celostátní přehlídka scénického tance Tanec, tanec… 2014, která proběhla od 24. do 27. října 2014 v Jablonci nad Nisou, byla letos specifická několika novými částmi doprovodného programu, který ji trochu víc než v minulých ročnících propojil s prostředím profesionálního tance. Jednou z nich byl společný seminář studentů taneční vědy (Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění) a divadelní vědy (Filozofická fakulta Univerzity Karlovy), kteří přijeli do Jablonce pro inspiraci a ke vzájemné diskusi. Malý kroužek studentů vedli pedagogové těchto oborů a dále se, podle svých možností, mohli účastnit i další členové odborné poroty. Taneční vědu reprezentovala prof. Mgr. Dorota Gremlicová, Ph.D., a divadelní vědu vedoucí katedry divadelní vědy na FF UK Mgr. Petr Christov, Ph.D. Seminář probíhal trochu živelně a přinesl očekávané i neočekávané výsledky.
Specifika tance
Profesorka Gremlicová na začátku shrnula některé poznatky ohledně specifik tanečního výzkumu. Tanec lze rozdělit do dvou nezávislých kategorií, tanec pro podívanou a tanec jako participační činnost. Tanec není – a nemůže být – výlučně jen divadlem, a to ani na jevišti, umělecký tanec má právo být „pohybem sám o sobě“. Proto se na něj díváme z širšího úhlu pohledu než jen jako na divadelní představení a máme i větší pole působnosti, což je někdy výhoda, jindy nevýhoda.
Druhou charakteristikou tance v euroamerickém kulturním prostředí je způsob, jakým se tvoří jeho obsah nebo význam. Tanec významu nabývá v konkrétním čase a prostoru, tj. nečteme jej jednotně podle společně sdíleného kódu. Význam je v tanci hledán, objevován a do tance vkládán zvenčí, individuálně, při velké volnosti interpretace. Samozřejmě je nutné počítat s výjimkami, například s baletní pantomimou, kde určitá gesta skutečně znamenají totéž co věty, ale i tam je často potřeba odborného výkladu k pochopení. Nejedná se většinou o prosté napodobení jako u pantomimy, která se vyděluje jako samostatný žánr.
Rejstříky pohybů používaných v choreografii, tedy taneční techniky, jsou spíš méně než více kodifikované systémy, které mají dvojí funkci: choreograf je užívá jako výrazové prostředky a současně je jejich pomocí vychováván tanečník. Tanec má jistou nevýhodou v tom, že drtivá většina pohybového materiálu se přenáší doslova z těla na tělo, z pedagoga na žáka. S tím úzce souvisí další problém, a to mizivé rozšíření grafického zápisu tance. Ačkoli existuje velmi propracovaná taneční notace Rudolfa Labana, je pro svou obtížnost používána zřídka. Většinou jsme odkázáni pouze na vizuální záznam a s tím je spojen zásadní rozdíl od dramatu či hudby: nejsou zde text hry ani notová partitura, hranice mezi předlohou a interpretací se stírá. S tím souvisí i určitá absence historické paměti tanečního umění. Daleko více v něm hrozí zapomnění a neplodné opakování již jednou objevených a využitých postupů, které pouze zůstaly nezaznamenány. Poslední charakteristika se blíží již teoretickému pohledu: poukazuje na to, že se taneční věda opírá jako o hlavní zdroje především o antropologii a etnochoreologii, klade důraz na vnitřní pohled aktérů.
Zajímá vás celý článek?
Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.
Pokračovat ve čtení zdarma.