Registrace

Taneční filmy jen o lásce a přírodě? Ani náhodou, vzkazuje Festival tanečních filmů

„Tanec a film jsou si souzeni,“ prohlašuje s jiskrou, nadšením a snad i dojetím v hlase Jana Návratová a vítá první publikum letošního devátého Festivalu tanečních filmů v Modrém sále pražského kina Atlas. Jako umělecká ředitelka malého, avšak perfektně zprodukovaného a vedeného festivalu se stává i jakousi průvodkyní, která umožňuje plynulý, klidný a poučený průlet světem, v němž se střetává umění filmové s tím tanečním. Slovo průlet sedí – v průběhu dvou dnů, které jsem na komorně laděném a příjemně nevelkém festiválku mohl strávit, jsem zhlédl přesně 24 tanečních snímků. Snímků krátkometrážních, celovečerních, čistě choreografických bez konkrétní narace i filmů s poselstvími a příběhy vetkanými do pohybů, záběrů a střihů tak zjevně, až z toho místy mrazilo. Snímků veselých, hravých i smutných, děsivých, tíživých i okouzlujících. Snímků, které dokazují sílu a atraktivitu propojení choreografie a tance s řemeslem filmového umu.

Takovým kombinacím se jediný obdobný festival v Česku věnuje od roku 2009 a po světě i v tuzemsku sbírá nejlepší a nejpoutavější filmy žánru dance for camera. Ty pak v podobě květnového bienále uvede každý druhý rok českému publiku. Od roku 2019 se festival etabluje jako mezinárodní a uděluje za pomoci mezinárodní poroty hlavní cenu za nejlepší titul. Návštěvníkům pak umožňuje rozhodnout obdobně v kategorii divácké ceny.

Nedívat se na tanec jen prismatem divadla – taneční filmy jsou osvobozující

Podle Jany Návratové se festival snaží o vystupování z čistě divadelního a scénického pohledu na tanec. Poetikou festivalu, jak zmiňuje jeho umělecká ředitelka na zahajovacím večeru ve Velkém sále karlínského kina, je tak symbiotická fúze dvou zdánlivě dosti odlišných přístupů. Možnosti střihu, různorodé práce s kamerou, bohatších časových dotací i postprodukčních procesů, tedy devízy filmového média, umožňují tanci a pohybu vyniknout ve zcela novém světle.

Kromě toho navíc nabízejí tvůrcům a tvůrkyním detailní a pečlivé zvolení a přenášení diváckého fokusu, který má být v daných dílech markantní tehdy a pak zase jindy. Ve zkratce – film jim možná mnohdy dovoluje více, než by umožnilo jeviště. Festival to ale neoznačuje jako slabinu tance, právě naopak usiluje o dočasnou změnu úhlu pohledu, který úspěšně a s atraktivní odlišností zviditelňuje taneční a pohybové umění. Nebere tanec na divadle jako nedostatečný, nebo snad neuspokojivý, jen obchází ono pověstné divadelní „tady a teď“, což je bezpochyby jeho neotřesitelnou předností.

Díky takovému obcházení však dance for camera snímky mají zcela novou přednost – možnost detailního pohledu, možnost bohaté zvukové a hudební postprodukce, a tedy i možnost zcela nového a jiného uměleckého sdělení. Pohyb lidského těla orámovaného prostorem pro hraní (jeviště) už zde není výlučným materiálem – je jím i filmová řeč, její formy a postupy.

Zajímá vás celý článek?

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.