
Snad jen málokdo v tanečním světě nezná jméno
Evy Kröschlové, tanečnice, choreografky, pedagožky a publicistky, která jako odbornice pokračovala nejen ve stopách své matky Jarmily, významné české průkopnice výrazového tance, ale zároveň si i našla svou cestu na poli lidového a historického tanečního umění. Její tvorba pro známé i méně známé folklorní soubory, spolupráce na divadelních a televizních a filmových pořadech, pedagogické působení na DAMU (výuka Jevištního pohybu) a především její vedení souboru
Chorea Historica zanechaly nesmazatelný otisk v českém tanci stejně jako její odborné články a knihy, jejichž výčet opravdu není malý. Neméně významné je i její působení v Etnochoreologické skupině mezinárodní společnosti ICTM (International Council for Traditional Music).
Svou gratulaci ve spolupráci s NIPOS-ARTAMA umístilo
Sdružení pro dětskou taneční tvořivost a
Soubor písní a tanců Josefa Vycpálka do Divadla u Hasičů 26. listopadu v předvečer 1. adventní neděle a tak naladilo všechny gratulanty příjemnou „vánoční“ náladou. Ovšem nebyl to cíleně „vánoční pořad“. V režii Daniely Stavěl

ové a za dramaturgické a organizační spolupráce Kateřiny Doležalové, Kateřiny Černíčkové, Pavlíny Čermákové a Josefa Herverta se podařilo připravit program, který již známé choreografie v podání souboru
Chorea Historica a Vycpálkovců, podal velmi svěže a v jasných kontextech. Zvláště povedená byla 1. část programu, která spojila oba soubory do jednoho kusu nazvaného
Sedlák šlechticem aneb v zámku a podzámčí. Název věrně vystihuje obraz, který se na jevišti rozehrál. Krásné renesanční tance (
Intrada, Pavane et gaillarde, Turdion, La Battaile, Balleto, Courante) s plným výrazem všech tanečníků pozorované „nižším stavem“, který se je následně jal napodobovat v
Mumrajích a maškarádách (
Alia non illepide, Allia I, Allia phantasia, Zweitritt, Valachica, Bonrepovský smrtní tanec). Při následných
Selských slavnostech (
Tanec z Čáslavska, Menuet, Tanec z Klatovska, Tanec z Plzeňska) už se lze jen domnívat, kdo byl v tehdejších dobách komu inspirací. Najednou jako by se otevřela kniha, a před očima diváků ožila pohádková přednáška dějin tance a vývoje jednotlivých tanců se ukázaly v celé své podstatě. Nelze než tleskat těm, u kterých se tato myšlenka zrodila a nezapomenout na hudební doprovod
Chairé (vokálně instrumentální soubor pod vedením Josefa Krčka) a
Muziky Rozmarýn.
Druhá, méně stylově sourodá část v sobě za

hrnula vícero z tanečního umění.
Dora Hoštová (
Na bidýlku), jako představitelka ženského sólového tance odkázala na čas kariéry Evy Kröscholvé jako výrazové tanečnice. Chorea Historica ještě předvedla ukázku z pořadu
Za branami renesance, jenž je rekonstrukcí tanců dle originálních italských a francouzských zápisů. A předvánoční čas připomněla jak
Valašská kolední obchůzka z představení
Staročeské vánoční hry (uváděno ve Viole – přes 30 let – v podání studentů DAMU), tak samotná paní Eva, která svým příchodem na jeviště „zmanipulovala“ všechny přítomné ke společnému zpěvu vánočních koled. Nechybělo elegantně taneční předávání květin a po představení záplava dalších gratulací a milých setkání. Atmosféra příjemná a rodinná, tak jak je u publika tohoto druhu zvykem.
Tento článek je sice mírně opožděnou, ale přesto srdečnou gratulací k významnému životnímu jubileu této významné dámy českého tance.
Vážená paní Evo, přeji Vám mnoho zdraví, ať nic nezlomí Vaši vitalitu a tanec vám stále přináší jen radost.
Zuzana Smugalová
Redakce Tanečních aktualit.cz se připojuje ke gratulaci. „Vše nejlepší!“
Foto: Hana Major Sládková
