Taneční mládí ve Státní opeře

Taneční mládí ve Státní opeře

Taneční mládí ve Státní opeře

Taneční konzervatoř hl. m. Prahy každoročně pořádá kromě absolventského představení také koncert, v němž mají příležitost vystoupit i mladší žáci školy. Večer nazvaný Taneční mládí je „výkladní skříní“ školní výuky. Diváci (především rodiče a příbuzní) mohou vidět výkony žáků od prvního až do sedmého ročníku školy a také repertoár různých tanečních stylů, které jsou zde vyučovány. Letos výjimečně vystoupili na koncertě rovněž absolventi konzervatoře s pestrým repertoárem variací. Na programu bylo přes třicet krátkých choreografií: na úvod dlouhý blok klasického tance, následovaly charakterní tance (zejména španělské), po přestávce taneční gymnastika, jazz dance, moderní tanec a na závěr pásmo lidových tanců.
Již první choreografie – Valčík hodin z baletu Coppélia – v podání studentek třetího ročníku potvrdila, že nejsilnější stránkou studentů státní konzervatoře je klasická taneční technika. Tato i většina dalších variací a sborů byly provedeny čistě a precizně, tanečnice byly sjednocené a jejich výraz odpovídal náladě hudby. Zajímavým oživením ve sledu sól, duetů a pas de trois ze známých baletů (především z Coppélie, z Burgmüllerova Petit Grand Pas a z Louskáčka) byla ukázka z výuky tance s partnerem v choreografii Pavla Ždichynce: studenti pátého, šestého, sedmého ročníku a absolventi se střídali na scéně po trojicích a předváděli různé vazby partnerského tance, od jednodušších po složité. Po této čistě technické záležitosti následovalo rozverné pas de deux z Drigovy Harlekynády v podání Kateřiny Kodešové, studentky sedmého ročníku, a Florenta Operta, člena Bohemia Baletu. Ve „španělské sekvenci“ zaujaly flamencové Sevillanas v choreografii Taťány Krištůfkové, připomínající kostýmy i svícením filmy Carlose Saury. Na závěr této sekvence se představili absolventi Lenka Maříková a Patrik Holeček v temperamentním Boleru z baletu Don Quijote.
Po přestávce vystoupili nejmladší adepti tanečního umění – žáci prvního ročníku – ve dvou choreografiích taneční gymnastiky: rozverné Hurá na prázdniny na hudbu Boba Marleyho (chor. Yvetta Hubičková) a k tomu jako protipól geometrická Hra barev na klavírní skladbu Josefa Bohuslava  Foerstera (chor. Lucie Linsler). Moderně-jazzová sekvence koncertu byla téměř úplně v rukou pedagožky Aleny Drapalíkové: společným znamením byly písně českých autorů (Josef Fojta, Petr Hapka, Lenny, Kateřina Košťová aj.) a popisná choreografie ve stylu lyrical jazz. Dílka jako Nepolykejte andělíčky, Jsem Zlá? či Přes most bez punčoch by se velmi dobře vyjímala na přehlídce scénického tance, ovšem na koncertu budoucích profesionálů, kteří jsou již nyní velmi dobře technicky vybaveni, bychom očekávali o něco náročnější produkce. V této části vynikla nadčasová choreografie Libuše Ovsové Uvnitř nás, vycházející z technik modern dance, a především originální duet První sníh, kterou vytvořil tanečník Laterny magiky a začínající choreograf Štěpán Pechar (absolvent TK).
Celý večer tradičně uzavřely lidové tance. Studenti si zatančili lyričtější české tance (např. duet Holubička), rytmicky složité Mateníky či temperamentní slovenské Karičky a maďarský Čardáš. V této části nejvíce vynikl nedostatek chlapců, který školu sužuje – v párech spolu často musely tančit dvě dívky. Z typicky mužských tanců ale byly alespoň uvedeny slovenské Píšťalky (s odzemky se statečně poprali studenti čtvrtého ročníku Kristian Pokorný a Ondřej Potužník) a v samém závěru „dospělá“ verze tohoto tance – Koňare. V tom si zatančili absolventi Patrik Holeček a Jakub Rašek, v širokém klobouku, s ostruhami na holínkách a s patřičně nadřazeným výrazem. V lidovém tanci tanečníci mohou dát naplno průchod charakteru a zároveň jsou trénováni v rytmu, skocích, krokových variacích a často i v hlasovém projevu. Navíc si tyto tance viditelně užívají. Koncert Taneční mládí představil na velkém jevišti Státní opery téměř všechny studenty Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, diváci si mohli porovnat úrovně jednotlivých stupňů a vyučovaných stylů. Je známo, že o studium tanečního umění projevují větší zájem dívky, přesto je drastický nepoměr dívek a chlapců již od prvních ročníků zarážející (ve skupině dvaceti pěti dětí pouze tři chlapci). Klasická taneční technika se zde vyučuje na vysoké úrovni, což dokazuje kvalitní provedení většiny variací. V oboru moderního tance by ale neuškodilo jít více s dobou. Jazzový tanec je velmi zábavný a náročný styl, jeho použitelnost v praxi je ovšem v současné době sporná. Profesionální soubory dnes vyžadují flexibilního interpreta, který je schopen se přizpůsobit osobitému stylu každého choreografa – to by se mělo výrazně projevit již ve výchově budoucích profesionálů.  Psáno z představení Taneční mládí 23. června 2014 ve Státní opeře.  Program: Coppélia (valčík hodin)
Hudba: L. Delibes
Choreografie: S. Vicharev
Úprava a nastudování: Anna Shchekaleva Petit grand pas (variace)
Hudba: F. Burgmüller
Choreografie: Uran Azimov
Nastudování: Marie Bártová Petit grand pas (variace)
Hudba: F. Burgmüller
Choreografie: Uran Azimov
Nastudování: Jiří Horák Louskáček (pas de trois)
Hudba: P.I. Čajkovskij
Choreografie: Vasilij Vainonen
Nastudování: Anna Shchekaleva, Marie Bártová Coppélia (tanec přítelkyň)
Hudba: L. Delibes
Choreografie: podle A. Saint-Leona
Nastudování: Marie Hybešová Coppélia (variace Svanildy)
Hudba: L. Delibes
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Kateřina Slavická Variace
Hudba: G. Verdi
Choreografie a nastudování: Jiří Horák Don Quijote (variace)
Hudba: L. Minkus
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Hana Vláčilová Tanec s partnerem (ukázka z výuky)
Choreografie, nastudování: Pavel Ždichynec
Klavír: Drahoslava Ptáčníková Harlekynáda
Hudba: R. Drigo
Choreografie: podle M. Petipa, A. Saint-Leona
Nastudování: Kateřina Slavická, Jaroslav Slavický Habanera
Hudba: G. Bizet
Choreografie, nastudování: Nelly Danko Sevillanas
hudba: lidová
Choreografie, nastudování: Taťána Krištůfková Bolero
Hudba: L. Minkus
Choreografie: Fjodor Lopuchov
Nastudování: Nelly Danko Hurá na prázdniny
Hudba: B. Marley
Choreografie, nastudování: Yvetta Hubičková Hra barev
Hudba: J.B. Foerster
Choreografie, nastudování: Lucie Linsler Nepolykejte andělíčky
Hudba: J. Fojta
Choreografie, nastudování: Alena Drapalíková Kouzelný svět
Hudba: L. Armstrong
Choreografie, nastudování: Yvetta Hubičková Kdo by se díval nazpátek
Hudba: P. Hapka
Choreografie, nastudování: Alena Drapalíková Jsem zlá?
Hudba: Lenny
Choreografie, nastudování: Alena Drapalíková Uvnitř nás
Hudba: D. Pontéz
Choreografie: Libuše Ovsová Přes most bez punčoch
Hudba: K. Košťová
Choreografie, nastudování: Alena Drapalíková Sněžná sova
Hudba: P. Hapka
Choreografie, nastudování: Alena Drapalíková První sníh
Hudba: M. Richter
Choreografie, nastudování: Štěpán Pechar Kadlec a pulmistr
Hudba: Komenium
Choreografie, nastudování: Barbora Dastychová Píšťalky
Hudba: BROLN
Choreografie, nastudování: Ivan Muchka Mateníky
Hudba: Plzeňský lidový soubor
Choreografie, nastudování: Magdalena Kaprasová Dudácká
Hudba: lidová, Jan Dumek
Choreografie: Libuše Hynková
Nastudování: Magdalena Kaprasová Holubička Hudba: lidová, J. Rokyta
Choreografie: Jan Vízner
Nastudování: Magdalena Kaprasová Mazura
Hudba: Karel Krasnický
Choreografie: Ivan Muchka
Nastudování: Magdalena Kaprasová Karičky
Hudba: Josef Lecián
Choreografie, nastudování: Věra Muchková Koňare
Hudba: lidová
Choreografie: Ján Novenko
Nastudování: Magdalena Kaprasová Čardáš z Kopanic
Hudba: Jan Dumek
Choreografie, nastudování: Magdalena Kaprasová

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: