Velké espreso při pozorování pádu Ikara
reportáže
Oorphane vznikl v roce 2007 v Brně s cílem integrovat soudobý tanec s originálními vizuálními postupy a autorskou hudbou. Hledá inovativní přístup k tanci a pohybu a svůj vlastní osobitý styl, jak uchopit realitu. Velké espreso do skla s mlékem může vyznít jako nějaká abstraktní, metaforická a velice obtížně rozluštitelná výpověď o melancholii ponurých dnů a starostech, které si uvědomujeme každé ráno. Stejně tak může být zábavným příběhem, který se odehrává v imaginacích člověka, jenž připravuje kávu:
Ze tmy se vynoří dvě ženské postavy sedící zády k publiku na velkých růžových polokoulích. Záda i paže jsou spoře oděná a to dává vyniknout velice jemným, ale propracovaným pohybům. Pohyb vidíme od lopatky až po konečky prstů. Na plátně se promítá klip z čisté a tiché krajiny hor, luk a cest, kde se postupně střídají bíle odění interpreti a nechávají se unášet silou přírody. Obě složky – tanec a video – se měly propojovat. Myslím, že se ale spíše jen tu a tam dotkly a zase rychle od sebe odskočily. Koláž hudby tento nedostatek občas zachraňovala, občas však prohlubovala. Když se zadíváme na pohyb, uniká nám video, když na video, uniká nám pohyb. Chyběla mi zde nit, která by jednotlivosti spojovala v celek, nebo alespoň v nějaký pokřivený tvar, který by měl jasná pravidla. Krajina s pádem Ikara byla o poznání čitelnější a zajímavější, dle mého názoru též povedenější. Jistě známe pověst o Ikarovi – o pokusu vzlétnout a přiblížit se ptákům. Tak jako si Ikaros v té pověsti sám vytvořil křídla z peří a vosku a opravdu se mu podařilo vzlétnout, tanečníci na jevišti na tom byli podobně. Dlouho si chránili a utužovali to své tajemství, až …až máme pocit, že opravdu letí. Podání Oorphane je ovšem realističtější a patetičtější. Ikaros si při pádu z nebes zlomil malíček, což mu zpackalo život. Má marnivou ženu Helenu a syna a neustále mu ve chvilkách, kdy rozjímá, volá Daidalos, aby mu třeba připomněl, že si mají se ženou uzavřít důchodové pojištění. Realita se míchá se sny a poezie s tancem. Videoprojekce zde plní svůj účel na jedničku. Přelet racků nad mořem a pokusy o vzlétnutí tanečníků se spojili v jeden vjem. Oorphane má velký potenciál stát se opravdu vyhledávaným profesionálním souborem. Jsou asi tři krůčky od pomyslné hranice profesionality, kterou mohou brzy pokořit. Snad jen pozor na to, aby byly zohledněny dispozice všech tanečníků a jeden nepřevyšoval druhé. Může to ovlivnit dojem z celého představení. Psáno z premiéry 22. listopadu 2008
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?