Louskáček z Londýna
Dobrého klasického repertoáru je v divadlech poskrovnu, a tak si milovníci tradice přišli na své alespoň v rámci přenosů, kterými se od září 2013 zabývají dvě společnosti. Kromě firmy Aerofilms začal filmové projekce zajišťovat také Cikánek management. První nabízí zážitky z různých divadelních koutů, druhá se více soustředí na produkce moskevského Velkého divadla a koncem roku 2013 vsadila na reprízování Spartaka, Korzára a Spící krasavice.
Ti, kdo tedy dychtili po něčem novém, zavítali do pražského kina Bio Oko. V lavině Louskáčků, která se pravidelně na nás v období vánočních svátků valí, se zde promítala inscenace Královského baletu z Londýna (Birmingham Royal Ballet). Kdo se na ni dostal, jistě neprohloupil, neboť Louskáček v choreografii Petera Wrighta, bývalého ředitele tohoto významného britského souboru v letech 1970–1995, a v režii Christophera Carra je i po třiceti letech od premiéry stále zážitkem, který vám přiroste k srdci. Královský balet uvádí totiž idylickou verzi, která se vyhnula módnímu nutkání po neustálých obměnách, a tentokrát ji přenášelo 1700 kin po celém světě! Louskáček je prostě nepostradatelnou součástí Vánoc, děj se, co děj.
Wrightova choreografie zohledňuje verzi Lva Ivanova z roku 1892, navazuje na akademickou tradici, ale oplývá navíc jiskrnou elegancí. Ocitáme se uvnitř měšťanského domu z viktoriánského období druhé poloviny 19. století, jehož interiér je vypracován do neodolatelného detailu. Wright situoval děj baletu do staré dobré Anglie, což mu svědčí. Kláru a Hanse-Petera (čili Louskáčka) tančí posluchači baletní školy Královského baletu, kteří procházejí celým dějem. Jeviště je od počátku zaplněno množstvím postaviček a příběh se odehrává v nekonečném víru tance. Na scéně je neustále živo a kouzlo fantazie spolu s vánoční atmosférou lze díky velkému plátnu naplno prožívat. Wright se striktně nedrží původní struktury baletu – Klárka je na jevišti stále přítomna a její interpretka se nemění, proto finální pas de deux závěrečného dějství netančí ona se svým idolem, ale Cukrová víla s Princem v podání sólistů Královského baletu Laury Moreraové a Federica Bonelliho. Nesmírně půvabná a po všech stránkách talentovaná Francesca Haywardová jako Klára a Alexander Campbell v roli Hanse-Petera zase vystupují místo sólových vloček, zapojují se do ruského, čínského a indického tance, vystavěných s velkou dávkou originality. Zvláště indický tanec je náležitě pikantní – tři muži přinášejí tanečnici, která sedí vysoko na vypjatých rukou jednoho z nich (tento tanečník má zlatavé široké kalhoty, dva zbývající pak jasně růžové). Množství zajímavých propojení, partnerské práce a kroků přináší vůni Orientu.
Ústřední mladá dvojice je stále zapojena do poupraveného původního děje – kouzelník Drosselmeyer trpí pomstou Myší královny, která zaklela jeho synovce Hanse-Petera do nevábné loutky Louskáčka. Toho dává Drosselmeyer při oslavě Vánoc Kláře, když je pozván na vánoční oslavu do její rodiny. Louskáček pak ožívá v Klářině snu, aby se nakonec objevil v závěru na osvícené ulici, kde ho Klára po probuzení potkává – její sen se stává realitou.
V Klářině snění krouží vznosní andělé s dlouhými rezavými kučerami a zlatavými křídly, kteří ožívají a sestupují z vánočního stromu. Jsou překrásní, když se zjevují na scéně s korunkami na hlavách v dlouhých vínových, bohatých šatech. Poněkud více však popustila uzdu své fantazii výtvarnice Julia Trevelyanová-Omanová, když Myšímu králi navrhla hřívu jako lvovi a tanečníkům v ruském tanci nasadila směšné kloboučky. I Princova pozlacená tvář dělá z přemíry barev v Cukrovém království až příliš sladkou pochoutku. Jinak je vše, jak má být, a tanečníci Královského baletu ukázali své vysoké kvality. Laura Moreraová tančila přesně a čistě. Vyšívala své variace jemně jako jehlou, a přestože nemá dlouhé nohy ani udivující rozsah, její tanec vyvolal iluzi důkladně vybroušeného krystalu, bez vad na kráse.
Peter Wright se v úvodu záznamu zmínil, že nechtěl z Louskáčka udělat muzeum, a jeho verze jím vskutku není. Některé známé variace ponechal bez větších zásahů, pouze dodal výrazné a časté battus a soustředil se na drobnokresbu skoků u pánských sól. Nakonec i bývalá principal dancer Královského baletu Darcey Bussellová, která původním přenosem provázela ze zákulisí, vzpomínala, že Wrightova Louskáčka sama ráda tančila – dodala, že již před dvaceti lety, což se nechce věřit, neboť vypadala naprosto skvěle!
…a dárek z Paříže
Do vánočního času zapadal také přímý přenos Spící krasavice z pařížské
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: Peter Wright
Světová premiéra: 1984 Spící krasavice (přímý přenos)
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: Rudolf Nurejev
Světová premiéra: 1989