3 otázky pro… Lenku Dřímalovou, uměleckou vedoucí baletu Národního divadla v Brně
rozhovory
Máme za sebou náročnou premiéru složeného večera Six & Pták Ohnivák. První část večera tvoří choreografie s názvem Six progresivního izraelského choreografa Iztika Galiliho, který jako autor a zralý choreograf má za sebou již na šedesát choreografií; spolupracoval a vytvářel své práce pro soubory stálých scén jako například Stuttgarter Ballett, Les Ballets de Monte Carlo, Les Grands Ballets Canadiens, Staatsoper München, Rambert Dance Company, Dutch National Ballet, Nederlands Dans Theater II nebo Batsheva Dance Copany.
Brněnský soubor zvládl nastudování Six na jedničku! V druhé části večera Nataša Novotná vdechla scénický život Ptáku Ohnivákovi na hudbu Igora Stravinského. Její kreace pro celý brněnský soubor přinesla své ovoce. Poslední představení v září 2012 mělo „standing ovation“.
Co mohlo dopadnout lépe a mé velké zklamání? Hudebním doprovodem k choreografii Six je skladba Steva Reicha Six Marimbas, která je transkripcí jeho dřívějšího díla Six Pianos. Přestože v Brně jsou vynikající hráči na marimbu, z finančních důvodů se nám nepodařilo toto dílo zahrát živě.
V přímém protikladu k modernímu večeru byl klasický titul balet Giselle. S dramaturgem Karlem Litterou jsme tak trochu váhali, zda balet vrátit na repertoár. V minulých letech měla Giselle v Brně nízkou návštěvnost a v současné ekonomické situaci je potřeba se s klasickým titulem trefit do černého. To byl také i důvod, proč jsme nakonec balet uvedli v historické budově Mahenova divadla, kde má skvělou atmosféru. Návštěvnost je výborná, udělali jsme správně.
Velkou radost mám také z Příběhů s démony a čerty, představení pro děti, které vytvořili choreografové z řad souboru – Japonka Aki Nishio a bývalý sólista Marek Svobodník. Oba získávali své první zkušenosti ve třech ročnících tvůrčích dílen uváděných Baletem NDB pod názvem Debut – Choreografický ateliér. Vnímám to jako velkou příležitost pro členy souboru a zároveň mne moc těší, když se jim práce daří a mají úspěch. Co pro vás osobně bylo nejdůležitější událostí minulé sezony ve světě tance obecně (ať již u nás nebo v zahraničí) a proč?
Přes nelehkou finanční situaci jsme udrželi projekty jako Taneční most / Tanzbrücke a mezinárodní Festival současného tance a pohybového divadla Tanec Brno. V rámci festivalu Ruská kultura v České republice se konal Balet gala s předními ruskými, slovenskými a českými sólisty a ve spolupráci s Izraelským velvyslanectvím večer s názvem Izraelský tanec v Brně – BLACK & WHITE.
Jsme rádi, že se nám to povedlo, přestože na tyto projekty nemáme peníze v rozpočtu, musíme si je shánět sami prostřednictvím grantů, sponzorů a dotací. Všechny zmíněné aktivity jsou pro Balet ND a taneční klima v Brně i v celé ČR velmi důležité, pomáhají nám získávat diváky a stále nové (mladší) příznivce…. Můžete nám prozradit, jaké premiéry váš soubor chystá svým divákům v nové sezoně a proč by si je divák neměl nechat ujít?
Na jaře chystá soubor premiéru choreografie Mária Radačovského, kterou bude stavět přímo pro nás. Soubor při této práci zúročí zkušenosti z tvůrčí práce z uplynulých sezon. Součástí složeného večera bude také uvedení dvou dalších choreografií – jednou z nich je Zjasněná noc Ralfa Dörnena, která bude mít premiéru na Festivalu Janáček Brno 2012 a dalším dílem je choreografický klenot z dílny Rami Be´era.
Těším se také na říjnovou premiéru baletu Lucidor a Arabella. Inscenaci jsem si vybrala po návštěvě představení ve Würzburgu. Je to balet dramatický o nenaplněné lásce na krásnou hudbu Alexandera Glazunova. Mám radost z toho, že se nám daří udržovat v Brně tak velký soubor a můžeme proto divákům nabízet i velké balety. Foto: Alexandr Špunda
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 42 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 44 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 45 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 46 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 60 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 62 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?