
David Zambrano

Ne, přišel ode mě. Vystupoval jsem už s Ivou Bittovou a velmi se mi to líbilo. A pak posledních asi 10 let se snažím spojovat workshopy s představeními. Když jsem měl jet opět do Prahy (David Zambrano vystupoval v říjnu 2012 ve Studiu ALTA, pozn. red., viz. http://www.tanecniaktuality.cz/hybaj-ho-2012-david-zambrano-a-milan-herich-ve-studiu-alta/), řekl jsem si, že by bylo hezké pozvat Ivu do dua, tak jsem navrhl festivalu, jestli by to bylo možné. A potom se mě také ptali, s kým bych chtěl sdílet týden. Navrhli různé lidi a já si vybral K. J. a říkal si, že možná by s námi K. J. taky chtěla vystupovat. Jaké bylo poprvé vystupovat v tomto složení?
Bylo to hezké překvapení. Nevystupoval jsem s K. J., myslím, tak 20 let a s Ivou Bittovou jsem vystupoval pouze v duu nás dvou. Takže tahle kombinace mi pomohla vidět jiné polohy K. J., Ivy a také mě samotného. Bylo to hezké, inspirující a byla to výzva. Vidíte mezi improvizací s hlasem a s pohybem těla nějaký rozdíl?
Nikdy jsem to takhle neviděl. Od té doby, co jsem začal tančit, cokoliv přijde skrz mé tělo, je pro mě možné použít. A zvuk a pohyb procházejí skrz sebe, jsou mezi sebou vnitřně propojené. Přicházejí skrz mé tělo, a tak je musím nechat jít a předat dál. Takže s čímkoliv, co přijde, si můžu spontánně hrát. Plánujete v nejbližší době nějaká další představení s hudebníky?
Mám mnoho projektů, především v následujících dvou letech.
Příští rok dělám představení mé kompozice Passing through na Biennale di Venezia s bubeníkem z Belgie.

Myslím, že ano. Bylo velmi hezké účastnit se Davidových lekcí a pak David se účastnil mých, takže došlo k vzájemné výměně. Myslím, že sdílíme svět improvizace a performance, i když jsme spolu nevystupovali.
Bylo překvapující, jak moc jsme se potkali v mnoha směrech. Iva se pohybovala, David a já jsme zpívali, a pak přišli divadelní momenty, interakce s publikem.
Bylo v tom také něco většího, co se dělo, a mohli jste to vzít nebo nechat být. To bylo to zajímavé. Bylo tam něco, co jsem neměla pod kontrolou a mohli jste zaznamenat, že buď do toho můžete vstoupit nebo to necháte změnit. V tomto směru to bylo překvapující. Jaký je pro vás rozdíl mezi improvizací s hlasem a s pohybem těla?
Myslím, že v tomhle momentě, kdy spojuji dohromady odlišné zájmy, je pro mě opravdu těžké nepoužít svůj hlas. Ale někdy se také nehýbu a používám jen hlas. Skutečně zpívám písně a je to něco velmi odlišného, naučit se skladbu a pracovat s ostatními hudebníky. A jindy se zase opravdu hýbu a moje tělo zpívá. Takže si myslím, že záleží na situaci. Ale včera večer hudba zvala. A miluji tento druh hudby, moravskou hudbu, kvalitu houslí a hlasu Ivy a také v této zemi je něco stimulujícího. Myslím si, že tu je něco, co se odkrylo. Plánujete teď nějaké představení se zpěvákem nebo hudebníkem?
V New Yorku vyvíjím nové dílo, na kterém pracuji téměř rok, ale velmi pomalu, protože jsem rezidenční umělec v organizaci Pohybový výzkum. Spojuji hlas, pohyb, texty. V následujících pár měsících nehraji představení. Zrovna před pár týdny jsem v New Yorku jedno měla, předváděla jsem, kde jsem ve vývoji tohoto nového představení. Během léta budu jen zkoušet a také mám pro vývoj další rezidenci. Mojí ideou je předvést dílo na podzim 2014.
Je to představení ve skupině. Momentálně v něm jsou dva tanečníci, já a cellista. Ale také se zajímám o spolupráci s houslistou. Jedná se o myšlenku, že je to sólo, ale všichni jsme součástmi tohoto jednoho sóla. Je to jako se v Body Mind Centering díváme na různé systémy. Takže v rámci tohoto tance jsme částmi stejné osoby, ale nejsme stejní. Není to o vztahu mezi námi, je to o vztahu z nás. Iva Bittová

Překvapivé to bylo. V tom, že jsme neměli jediný problém. Jako kdybychom se všichni tři už znali spoustu let a jako bychom už spolupracovali delší dobu. Nebyl tam jediný zádrhel. Tak to bylo hrozně fajn.
K. J. je neuvěřitelná bytost, která je mladistvá, je prostě otevřená. Myslím si, že pro ni to bylo taky hodně nové, protože mě slyšela poprvé na živo. A vlastně díky téhle improvizaci a spolupráci, která vznikla úplně náhodně, jsme se hodně sblížily. V podstatě si ani nemusíme nic říkat a víme o sobě. Je to prostě silný zážitek a hrozně dobrá zkušenost. Jaký je pro vás rozdíl mezi improvizací s hlasem a improvizací s pohybem?
Já si myslím, že to všechno spolu souvisí. Bohužel nemám tělo tak trénované, co se týče tance. Vyrůstala jsem s baletem, takže k tomu mám blízko, akorát ve své druhé půlce života věnuji více hodin cvičení na nástroj. Já prostě všechny složky - hlas a do toho je zapojeno i divadlo, herectví, pohyb, považuji za strašně důležité. Můj názor je, že když se chcete prezentovat před publikem, tak byste měla všechny tyhle věci ovládat co nejlépe a co nejvíc. Je pro mě důležité, v jaké jsem fyzické kondici, protože to ovlivňuje i kondici psychickou. A protože K. J. a David jsou tak živelní a navíc v moderním tanci je možnost, že se můžu zapojit, tak ráda spolupracuji a mám zkušeností s tanečníky po celém světě víc. Chystáte v nejbližší době nějaký projekt s tanečníky?
S divadlem Farma v jeskyni dělám příští rok obrovský projekt Stravinského. Takže tam jsou i tanečníci. Budeme zpívat, budeme se pohybovat, budeme dělat šílené věci. Fotografie: Vojtěch Brtnický
Filip
Skvelá odborná recenze! Gratuluji!Puppet, Dos soles solos – Dvojitá sázka na jistotu?