
Jinak stuttgartská kariéra byla velice zajímavá. Ve Stuttgartu jsem byl od roku 2001 do roku 2010, odešel jsem tam po čtyřech letech, co jsem byl v Praze v Národním divadle. Šel jsem do sboru a hned první sezonu jsem dostal demisólovou smlouvu a třetí sezonu jsem byl první sólista. Byla to skvělá zkušenost, procestoval jsem půlku světa, tancoval jsem fantastické věci, spolupracoval jsem s výbornými choreografy, někteří z nich už jsou dnes po smrti. Ten soubor má ve světě veliké jméno, taky díky tomu, že hodně cestuje. Tančil jsem balety neoklasické, klasické, moderní – repertoár ve Stuttgartu je opravdu hodně pestrý. Skoro všichni velcí choreografové se stuttgartským baletem dřív nebo později spolupracují. Řekl bych, že je to nejideálnější místo pro tanečníka, který toho chce hodně zažít. Je pravda, že pro odchod do Kanady ses rozhodl i proto, žes chtěl studovat herectví? Ano, to mě tehdy také hodně zajímalo, protože herecký projev, který máme v baletu, mě hodně baví. Všude mi také říkali, že mám velký talent jako herec. Samozřejmě herectví v tancování a ve filmu je úplně jiné. V Kanadě jsem chodil na herecké kurzy k několika lidem, zkusil jsem si to… Ale nevím… Je to takový průmysl, na který bych možná měl talent, ale asi na to nemám žaludek. V Americe jsem se seznámil se spoustou herců, jak filmových, tak divadelních a ti mi vyprávěli, jak to tam chodí. Člověk musí být prodejný, bez vlastní identity, neustále chodit na konkurzy, vnucovat se a nenechat se odmítnout… A když uspěje, tak to nekončí, spíš začíná. Čím víc jsem se tím zabýval a poznával některé příběhy, tím méně jsem na to měl chuť. Ale zkusil bych to, kdyby mě někdo oslovil. V čem se l

Na druhou stranu se člověk na vystoupení může daleko víc připravit, pro tělo to není takový šok a potom je méně úrazů. Ve Stuttgartu opravdu každý rok deset tanečníků má operaci, nějaký úraz… Což se vlastně stalo i tobě… Jo, taky jsem měl několik operací souvisejících s tancováním, opotřebování materiálu a chronické záněty. Naštěstí se mi nikdy nestalo, že bych špatně dopadl a něco si zlomil. Většinou to bylo tak, že jsem něco přetěžoval moc dlouho, neřešil to, bolest se pak stala nesnesitelnou a muselo se s tím něco dělat.
V Severní Americe to bylo tedy volnější, nebyl jsem tolik vytížený a mě už bylo přes třicet, takže mému tělu to víc vyhovovalo. Ale co se týká umělecké zkušenosti, tak ta mě neuspokojovala. Říkal jsem si, že to bude pohodička…, ale když už jsem se na něco připravil a začal zkoušet, tak jsem chtěl pokračovat, ne být dvakrát na jevišti a konec. To byl tedy ten hlavní důvod, proč jsi odešel do Austrálie? No, to ne. Nechci zacházet do příliš velkých detailů, ale byla to vnitřní politika v souboru, která mě donutila odejít. Nevyhovovalo mi, že jsou dokola obsazováni stále stejní tanečníci a já jsem nedostal přiměřenou šanci něco dělat. Když jsem se tam objevil, byl jsem nový a jiný, tak byl o mě zájem. Ale po určité době to ustalo. Všichni tam musejí být stejní, nepřeje to tam moc artistickému duchu. Když se člověk něčím vymyká, ať už třeba charakterem, tak nezapadá. Což je podle mě nesmysl; každý jsme jiný jako lidé a taky jako umělci. Umělecký šéf by měl chtít z každého dostat to nejzajímavější, a ne to utlumovat. West Australian Ballet oslovil tebe, nebo to bylo naopak? Když jsem se rozhodl, že v Kanadě skončím, potkal jsem známého, který je tak trochu baletní impresário a ten mi dal tip na Australský balet, kde se zrovna změnilo vedení. Byl jsem tehdy taky čerstvě se svou současnou přítelkyní (seznámili jsme se spolu čtyři měsíce před tím, než jsem v Kanadě skončil) a vypadalo to, že jí také mohou dát angažmá. A hlavně jsem to vzal proto, že jsem se do Austrálie vždy chtěl podívat a chtěl jsem si vyzkoušet tam žít. V té době jsem také dostal nabídku do Boston Ballet, ale v USA jsem prostě žít nechtěl. Takže loni v červnu jsem odešel do Austrálie. Byla to zajímavá etapa v mém životě, byl jsem tam rok a jsem moc rád, že jsem si to mohl zažít. Moje přítelkyně tam navíc nedostala smlouvu, takže to byl nakonec důvod, proč jsem se rozhodl, že odejdu. Nadto v Austrálii není zvykem propagovat tanečníky, dokonce v programech dlouho nebyla napsána ani obsazení, u fotografií tanečníků nejsou jejich jména. Diváci tedy pomalu ani nevědí, na koho se dívají. Propaguje se hlavně show. Je to neuvěřitelné. Mám pocit, že kdybych zůstal delší dobu, tak bych svou kariéru skončil celkem neproduktivně.

V Praze jsem tančil první tři, čtyři roky úplně všechno s Taťánou Juřicovou a také s Terezou Podařilovou, Zuzanou Susovou a Keiko Sakamoto.

Od roku 2003 dělám DJ. Když jsem byl v Německu, tak jsem se tomu pět, šest let věnoval hodně, vystupoval jsem i v několika klubech v Praze, Čechách, na Slovensku i v Německu… Hrál jsem i na akci, kde byly tisíce lidí. Teď už je to jenom jako koníček, baví mě hrát na narozeninách a svatbách známých, na silvestra nebo na halloween.
Hodně mě baví taky fotografování, cestování a teď mě začíná i dost bavit jóga, které se chci věnovat. Zhruba před dvěma lety se ze mě stal vegan – to mi otevřelo úplně jiný svět, v tom jak se stravovat a jak fungovat, co je pro mě dobré a co ne. Fyzicky se cítím mnohem lépe a psychicky také. Snažím se víc rozvinout duchovně, zjišťuji, že jsme daleko víc duchovní bytosti než fyzické. Je to prostě životní styl a pro mě, který jsem do svých třiceti tří let propagoval steaky, je to velká změna. Plánuješ se někdy vrátit do České republiky? Plánoval jsem se vrátit, kdyby se tu situace změnila, ale to se jen tak nestane, bohužel… Takže to vypadá, že ne, rozhodně ne jako tanečník. Z toho, co slýchám od kolegů, tak nemám vůbec chuť. Sleduješ dění v ČR? Jaká je podle tebe úroveň například baletu Národního divadla? No, dlouho už jsem žádné představení neviděl a naposledy jsem tu tancoval na Gala v roce 2008. Jen jsem slyšel od několika lidí, kteří se na něco byli podívat, jak se jim to líbilo nebo nelíbilo. Ale myslím si, že to vedení, co tu je, už je tu dost dlouho na to, aby se proměnilo. Myslím, že by to všem prospělo, hlavně publiku. Ale o publikum se tady asi nikdo nezajímá, každý si spíše chrání své osobní zájmy a nikdo tu o žádnou změnu k lepšímu nesnaží. Respektive o změnu v tom smyslu, že by se uvolnilo místo někomu, kdo je úspěšnější a talentovanější. Myslím si, že jestli tady nějaká změna proběhne, tak bude taková, na kterou mají vliv stávající mocní, aby si mohli prosazovat svojí politiku i nadále. Podle mě se tady jen tak nic nezmění, lidi si tu libují v průměrnosti.
www.jiri-jelinek.com