Registrace

„Jsem typ defenzívního hráče, snažím se věci dotáhnout“, říká Roman Vašek, taneční kritik a publicista

Romanem Vaškem, který slaví v těchto dnech kulatiny, jsme si povídali především o taneční kritice, o vlivu Vladimíra Vašuta, ale také o práci na edici Český tanec v datech, na níž se podílí, o situaci v Institutu umění – Divadelním ústavu a mnoha dalších tématech. A povídali myslím doslovně. Nebyl to typ rozhovoru otázka – odpověď. Jsme v mnoha věcech rozdílní, a to mě baví zkoumat a srovnávat. Snad se nebudete nudit ani vy.

Pracovní portrét v IDU. (2025)
Pracovní portrét v IDU. (2025)

Cesta k publicistice a návraty k číslům

Jak ses dostal k tanci a ke psaní o něm? Studoval jsi divadelní vědu. Specializoval ses hned od začátku?
Je to náhoda. Od dětství se totiž kamarádím s Václavem Kunešem – chodili jsme společně do Pionýra, jezdili na čundry, občas mě vzal na vystoupení taneční konzervatoře a dával tipy na představení. Divadlo a balet mě bavily vždycky, ale až do konce gymplu vůbec nebylo jasné, jakou cestou se vydám. Kdyby nevyšla divadelní věda, stal by se ze mě asi kartograf nebo demograf. Chodil jsem totiž do třídy se specializací matematika a fyzika.

Tak proto máš tak blízko k práci s daty a statistikami a v IDU se podílíš na přípravě publikací v edici Český tanec v datech.
Ano, je to trochu návrat k mému dřívějšímu zájmu. Na podzim jsem ještě absolvoval kurz Masarykovy univerzity zaměřený na práci s daty. Baví mě pracovat s průnikem obou oblastí, statistiky a práce s daty s tanečním oborem. Další průřezový průzkum v edici Český tanec v datech se bude dělat až v roce 2027. Jana Návratová dokončuje publikaci o českém hip hopu a urban scéně, následně se budeme věnovat tématu tanec a zábavní průmysl, které jsme už trochu nakousli, ale chceme jít do hloubky. Budeme mapovat, kde všude se tanečníci dnes v rámci zábavního průmyslu živí, v jakých podmínkách pracují.

Zajímalo by mě, jak si vymezíte vzorek, skupina respondentů může být opravdu hodně široká.
Ještě nevím, jak na to, přece jenom sbírat data o baletu je něco jiného než sbírat data u nezávislých umělců. Až se IDU spojí s NIPOSem, určitě to budu konzultovat s jejich oddělením statistiky. Nabízí se klasifikace podle typu uplatnění. Nepůjde jednoduše spočítat, kolik má soubor nebo produkce pravidelných spolupracujících tanečníků, protože je jasné, že každý umělec se nám objeví v mnoha různých projektech, ale to už se dělo i u předchozích výzkumů. Chci se odpíchnout od období normalizace, podívat se na tanec v televizi, ve filmu, vývoj po roce ’89, kdy do toho vstoupil komerční sektor, dnes zase sociální média a poměrně výrazně zapojení tanečníků v tomto segmentu.

Do zábavního průmyslu ovšem pronikají sportovní tance, urban dances jako současný městský folklór, probíhá i určitá komodifikace společenských tanců např. ve Star Dance, kde se ale objevují i choreografie tvůrců současného tance. Budete sledovat i ty druhy tance, které neaspirují na to, být uměleckou formou?
To je právě zajímavé, zabývat se zkoumáním hranic, kdy jde ještě o umění, kdy už o sport nebo jiný obor, hranice jsou velice neostré. Jsou to vždycky čísla s otazníky. Nejde vymyslet dokonalý univerzální dotazník, ze kterého bychom získali jasná čísla do tabulek, spíš si budeme muset vytipovat klíčové osobnosti z různých oblastí a vést strukturované rozhovory.

Takže kombinace kvalitativní a kvantitativní analýzy.
Přesně tak.

Roman Vašek. Portrétní fotografie. (2022)

Jsi nejen výzkumník, ale také publicista a kritik. Jak to začalo?
Zásadní roli sehrál můj učitel Vladimír Vašut. Na divadelní vědě jsem navštěvoval semináře Josefa Hermana, jako byla kritika hudebního divadla, ale zlomové bylo setkání s Vladimírem na katedře tance na HAMU na jeho semináři. Znal jsem ho jako velice obratného publicistu, člověka, který uměl skvěle pracovat se svou mateřštinou, a byl to právě on, kdo mě přitáhl k zájmu nejen o psaní recenzí, ale o publicistiku obecně. K touze proniknout do nějakého problému, tématu, nacházet k tomu jiné jazykové prostředky, zkusit si i nějakou investigativní novinařinu. Ale opravdu velkou, rešeršně rozsáhlou investigativní práci jsem zkusil jen jednou, když jsem se věnoval baletnímu podnikání Jany Kůrové.

Když jsem studovala žurnalistiku a chodili k nám na školu dělat besedy investigativní novináři a váleční reportéři, toužili jsme dělat takovou práci a být „hlídacími psy demokracie“. Ale v kultuře a na volné noze je to nepředstavitelné. Navíc je, myslím, pro nás i tak obtížné vyhýbat se střetům zájmů i sporům. Člověk si musel vybrat, buď investigativa, nebo kritika. Ale napadá mě – i jako kritik čelí autor nebezpečí konfliktů. Vyhrožoval ti někdy někdo žalobou?
Mám takovou zkušenost asi třikrát, ale byly to vždycky spíš takové plané řeči, několik excesů konkrétních lidí nebo ze strany divadla. Bohužel jsou osobnosti, které vás dokážou totálně otrávit. Přiznám se, že už nemám energii něčemu takovému čelit a určitým situacím se vyhýbám. Jednou šlo o naše výzkumy v IDU, kdy dotyčná osobnost nebyla spokojená s tím, k čemu jsme dospěli a jak to interpretujeme, protože si udělala výzkumy, které vycházely jinak, ale podle mě jejich metodika nebyla správná.

Obecně v kultuře a na volné noze investigativu dělat nelze, člověk by musel mít za sebou mediální dům, schopný ustát i žalobu. Mě spíš zajímá okamžik střetu kritika s tvůrcem na poli uměleckého díla v názoru. Kam až se tohle může vyhrotit?
Třeba ve spor, kde padlo něco ve smyslu, že by mě mohl dotyčný žalovat a že ať nepočítám s tím, že ještě někdy dostanu vstupenky na představení jeho souboru. Ale myslím, že to je takový „folklór“, s kterým se asi setkává více kritiků.

S tím souvisí také opačné téma, které má asi většina kritiků vyřešené, a mě zajímá, jak to máš ty – navazování spoluprací s umělci, navazování přátelství. Je lepší žít odděleně od komunity, protože nezávislost je nade vše?
Když se nad tím zamyslím, v tanci kamarády nemám. Ne takové ty, se kterými bych třeba trávil volný čas nebo zašel do hospody.

A je to záměr, nebo se to stalo samo?
Moje nejbližší kamarádství vznikala už na základní škole a na gymplu, kdy jsme spolu trávili hodně času, postupně se to vyselektovalo na lidi, s kterými jsem si rozuměl nejlíp a setkáváme se dodneška. V tanci to jsou pro mě – až na výjimky – spíš kolegové, rád se s nimi vídám, ale neřekl bych, že by to byli kamarádi nebo blízcí přátelé. A pokud jde o nějaké osobní pouto, jako mám třeba s Vaškem Kunešem, snažím se o něm nepsat nikdy, nebo alespoň nehodnotit jeho práci.

Ale třeba Vladimír Vašut psal o Pavlu Šmokovi, nepokrytě chválil jeho pokroky, sledoval a monitoroval celý jeho umělecký vývoj, jak se Šmok sám nacházel, jak zrál. Ostatně napsal první šmokovskou monografii Pavel Šmok na přeskáčku. A přitom to byl jeho velice blízký přítel a pracoval s ním jako dramaturg. Neslyšela jsem ale, že by mu to někdo vyčítal.
Po Vladimírovi se náhodou docela vozili, i když z různých důvodů. Na svou dobu byl hodně progresivní, na setkáních taneční odborné veřejnosti se do něj naváželi, protože stál mimo hlavní garnituru. Ale byla to jiná doba, taneční svět vypadal úplně jinak. Vašut byl mezi profíky člověk alternativnějšího ražení, Pražský komorní balet byl trnem v oku kdekomu. Je pravda, že do Šmokovy práce zasahoval jako dramaturg, a na druhou stranu o něm i o PKB psal, ale dneska už si to představit nedokážu. Cítím, že je pro mě ozdravné vystupovat za hranice umělecké bubliny. Ať už jsou to kuchaři, nebo právníci, nebo jakékoliv profese, které mezi blízkými kamarády mám, někdy mám pocit, že naše komunita řeší věci, o kterých 99 % okolní společnosti ani neví. Koukají na mě, jestli si nevymýšlím, co se týká třeba korektnosti jazyka…

Jako genderově neutrální jazyk? Tahle problematika mě kupodivu docela míjí.
Já na to poslední dobou narážím často. Někdy mě mrzí, že se občas podsouvá špatný úmysl někomu, kdo se pouze vyjadřuje tak, jak je zvyklý, a nikoho tím nechce diskriminovat. A dívám se na to pak i z hlediska čtenáře, takový text se prostě strašně špatně čte. V IDU to někdy řešíme, když máme vydat společnou publikaci a každý z autorů má trošku jiný přístup. Snažíme se vzájemně respektovat, byť se nám bohužel nepodaří jazykově sjednotit.

Příležitostný fotbalový tým Divadelních novin. Nahoře zleva Jakub Škorpil, Beno Blachut, Vladimír Hajšman, Jan Kysilka, Martin Švejda; dole Vladimír Mikulka, Vladimír Hulec, Roman Vašek. (2002)

Jak se vyvíjí jazyk i pochopení

Zajímalo by mě, jaký jsi typ kritika. Jako šaldovec prožívám s umělcem, když se mu nedaří, snažím se ho pochopit a myslím na to, že dílu reflexí dáváme i další život a dosah. Zároveň je pro mě hlavním vzorem Siblík, kritik gentleman. Nemám ráda vynášení jednoznačných soudů, protože už jsem si v průběhu let několikrát všimla, jak člověk mění pohled i na celý žánr nebo oblast. A také věřím, že naprosto vše se dá vyjádřit kultivovaným jazykem, že není potřeba hrát si s ironií a sarkasmem, že to jsou jazykové prostředky, které se hodí do jiných žánrů.
Naprosto souhlasím, i když se úplně nezříkám těch sarkasmů, protože jsou případy, kdy člověk vidí, že umělec prostě podvádí, a tam se to hodí. Když prodává divákovi něco, co je nalakované narůžovo, ale ve skutečnosti to je odfláklá práce. Jsou to výjimky, ale myslím, že si to můžu dovolit. Lidé tleskají, jsou nadšení, ale ty víš, že je nachytal na jistotu bez práce. A pak máš poctivého umělce, který na tvorbě stráví desetkrát víc času a úsilí, a byť se výsledek nevydaří tak, jak by mohl, přistupuji k němu úplně jinak. Také kdyby ses podívala na moje texty, viděla bys, že když jsem začínal, psal jsem jinak než dnes. Vědomí obrovského množství práce, kterou umělci do díla vkládají, se do toho propisuje pořád víc a víc. Něco se občas nepovede, ale pro mě je důležité vidět množství investované energie. A volím takové jazykové prostředky, abych člověka nesrazil. Ale mojí výhodou je, že už píšu mnohem míň, než jsem psával dřív.

A vždycky ses specializoval na divadelní tanec, na divadelní inscenace.
Ano, přesně tak, vždycky mě nejvíc bavilo divadlo. Na konceptualismus mě neužije. Ty zase hodně píšeš o současném tanci a nezávislé scéně a u všeho si najdeš nějakou cestu, jak to uchopit.

Začínala jsem jako divák baletu zafixovaný v tradiční estetice: antika, souměrnost, proporce, linie, krása. Než jsem pochopila, co nabízí současný tanec, který často, i když ne vždy, tyhle znaky popírá, nebylo to jednoduché.
Tímhle procesem jsem si samozřejmě prošel také. Někdy na začátku jsem to takřka odmítal, pak jsem se naučil hledat si v něm témata, která mě zajímají, všímat si nových pohybových řešení. Musí v tom být aspekt, který mě rozvibruje. Ale někdy se s tím nepotkám vůbec, zůstane tam zeď.

Když jsem vstoupila do žurnalistiky a kritiky, znala jsem jen historii té literární a velký vzor Karla Havlíčka. Od něj pochází zásada, že kritik má umět dílo posoudit, ale není potřeba, aby ho uměl vytvořit. V taneční oblasti se dodnes setkávám s názorem – i když už méně než před lety – že když nemáš konzervatoř a jevištní praxi, tak by ses neměl vůbec k tanci vyjadřovat. Dělo se to i tobě? Jak v takové situaci argumentuješ?
Samozřejmě jsem se s tím také setkal, asi každý z nás. Napadá mě připomenout, že o výtvarném umění také nepíší jenom výtvarníci a o hudbě nepíší jen skladatelé, je to naprosto legitimní, člověk z jiného oboru přináší jiný pohled, právě proto, že nemá osobní zkušenost, která může i svazovat. A z některých vynikajících tanečníků se stali publicisté, tedy obě cesty jsou možné. Naopak nám vzniká pěkně barevné spektrum. A stejně důležité jako podat umělecký výkon je i umět jevy pojmenovat, popsat, tudíž mít jazykové, stylistické schopnosti. Konečně, na divadelní vědě se člověk učí psát o divadle, to samé semináře na taneční vědě, kvalifikaci lze získat různými cestami.

Pak je ještě otázka, pro koho a pro co to děláme. Představuji si většinou trojúhelník. Na jednom vrcholku je divák, čtenář, kterému buď pomáhám pochopit, nebo mu dodávám kontext, můžu ho upozornit na to, co ho čeká. Na druhém vrcholku je umělec, tvůrce, který získává zpětnou vazbu, souvislosti, spojitosti. Do třetice by kritická publicistická tvorba měla sloužit i oboru jako takovému, skrze komunikaci s divákem i tvůrcem inspirovat, posouvat.
Myslím, že je to pojmenované docela přesně. Často záleží také na žánru, typu publicistického výstupu, který vrchol zrovna převažuje. Mám-li říct, na koho beru největší zřetel, je to čtenář, respektive divák. Ale samozřejmě je tam vždycky i vědomí tvůrce a i toho, že se snažíme všichni posouvat obor dál. Ale ještě bych velmi rád zdůraznil významnou úlohu dokumentace uměleckého díla, protože naše dnešní články jsou budoucí prameny. O tom, co jsme viděli, zanecháváme určitou vyargumentovanou, kontextovou zprávu do budoucna.

Fotografie s Vladimírem Vašutem v Ruzyni. (2007)

 

Odkaz Vladimíra Vašuta

Když píšu literaturu faktu a zkoumám choreografie, které ještě nemají videozáznam, jsem vděčná za recenze, které popisují, co se na jevišti dělo. Na seminářích jsem ale byla vedena spíš popisu se vyhnout.
Ctím úměrnou dávku popisu, ne otrocky do detailu, ale vždycky je třeba pojmenovat nějaké základní charakteristiky inscenace, podat kostru děje, všímat si detailů. U Hermana i Vašuta jsem se učil věci popsat, všech důležitých si všimnout. A kolikrát jsme na semináři rozebírali představení, které jsme viděli, a já byl zděšený, kolika důležitých věcí jsem si nevšiml a co všechno tam bylo zásadního. Všímat si věcí a umět je i popsat je pro mě v kritice důležité. Klíč k uchopení díla je ale jistě vždycky různý, někdy je lepší jít přes popis, někdy přes nějaké silné téma, které v inscenaci rezonuje, někdy to může být nové pohybové řešení.

Existují i určité zásady žánru, recenze i kritiky. Porušuješ je někdy (vědomě)?
Ano. Někdy mě dílo natolik inspiruje, že mám prostě potřebu jít na to jinak. Pak také méně hrozí, že se budu opakovat, což je možná i jeden z důvodů, proč píšu méně. A hodně pomalu, potřebuju se k textu několikrát vracet. Mám totiž pocit, že se někdy strašně opakuju, takže se snažím měnit přístup. Třeba když jsme byli v Budějovicích na Mladí, krásní a navždy, téma mi přišlo tak zásadní, a tak specificky inscenací prostupovalo, že mě to inspirovalo psát tentokrát jinak než obvykle. Semináře s Vladimírem byly hlavně o tom, umět si hrát s jazykem, udělat text barevný, zajímavý, proto píšu s ohledem na to, aby to čtenáře bavilo. Vladimír také vždycky říkal: Nezapomeň, že chceš, aby ti čtenář rozuměl.

Vladimír Vašut byl také dramaturg, je škoda, že tahle role ještě pořád není v tanci rozšířená tak, jak by mohla. V současném tanci mívám někdy pocit, že se nedívám na hotovou inscenaci, ale na work in progress. Přitom by stačilo třeba málo zásahů k dokončení. Oko zvenčí může ohromně pomoci i na konci procesu, pokud tvůrce důvěřuje. Nechtěl jsi to někdy zkusit?
Asi bych jako dramaturg neuspěl, ale často vidím na jevišti obrovský potenciál a cítím, že dramaturg chybí. Vidím talentovaného umělce se skvělými nápady, ale kdyby měl k ruce dobrého dramaturga, dokázal by dílo dotáhnout mnohem dál. V baletu je spolupráce s dramaturgem také ještě stále raritní. Skvělý příklad, jak to funguje, je ostravská Carmen. Jiří Pokorný má ohromný talent, ale ta inscenace je skvělá i díky spolupráci s Václavem Janečkem. Nejsou tam místa, která by ztrácela tah.

Máš k dispozici také různé články a materiály Vladimíra Vašuta.
Vladimír mi věnoval sešit se soupisem svých článků a mám od něj šanon plný výstřižků. Myslím, že jde jen o malý výsek toho, co po sobě zanechal, nicméně cítím jako velký dluh vůči Vladimírovi i taneční veřejnosti, že není zpracovaný. Vladimír by si zasloužil publikaci, která by poukázala na jeho zásadní texty a zařadila je do širších souvislostí. Proto jsem oslovil tebe, protože myslím, že by se hodila do edice, na které pracuješ v Nadačním fondu a Institutu Pavla Šmoka. Pokud jde o samotné texty, měl jsem představu, že je nejdřív zanesu do biografické databáze IDU a pak zařadím do dokumentace, ale asi to udělám naopak.

S autory Tanečních aktualit.

Inzerce

IDU v procesu změn

V jaké je teď IDU situaci, víš něco o tom, jak probíhá transformace, spojování s NIPOSem?
Všichni máme nepříjemný pocit nejistoty a upřímně nevíme, proč se to všechno děje, to se samozřejmě podepisuje i na naší motivaci. Skutečné důvody neznáme, můžeme si je domýšlet. Na opakovaný dotaz jsme zatím nedostali relevantní odpověď, kromě té často opakované, že místo dvou slabých institucí vznikne jedna silná, což mi připadá jako velice slabý argument. Nesedí i jiné věci, které byly v prohlášení pana ministra už někdy v únoru, například že rozpočet nové organizace bude 100 000 000, jenže rozpočet, s kterým pracovaly v loňském roce obě instituce, byl v součtu asi 160 000 000. Nová instituce má mít agendu rozšířenou o správu statusu umělce, na niž mělo původně vzniknout tuším pět úvazků, avšak zároveň máme informaci, že počet úvazků a jejich náplň se nebude měnit. Bohužel je také fakt, že IDU, ale to není problém jen této instituce, je na tom momentálně velice špatně finančně. Bohužel už je to tak daleko, že některým spolupracovníkům i dodavatelům služeb neplatíme včas. Dokonce se bavíme o možnosti vyhlášení stávkové pohotovosti. Velká otázka je, jestli vůbec budeme moci pokračovat ve výzkumu, který máme schválený do roku 2028, ale to vypadá, že je na dobré cestě, minimálně financování do konce tohoto roku je přislíbeno.

IDU musí výhledově opustit také budovu v Celetné.
Ano, nájemní smlouva platí do poloviny roku 2027, do té doby nejpozději ji musíme opustit.

Mluví se alespoň o tom, kde by mohly být budoucí prostory? Hledá někdo novou budovu?
Hledáme my, nikoliv ministerstvo kultury, je o tom ale samozřejmě informováno. Snažíme se sehnat prostory v rámci širšího centra Prahy, abychom nebyli odtržení od divadelního prostředí. Půjdeme do komerčního nájmu, protože žádnou budovu v majetku státu se nepodařilo najít.

Člověk by si myslel, že by třeba ministerstvo kultury mohlo ideálně pro takovou vlajkovou instituci novou budovu postavit, že…
Což by bylo krásné, ale realita je úplně jiná. Pokud nechceme skončit na periferii, možností je opravdu málo, protože podlahová plocha pro obě instituce je obrovská. Uvažuje se o prostoru na Palmovce nebo v Holešovicích a několika dalších.

Čím víc v centru budete hledat, tím spíš to bude znamenat vysoké výdaje na nájem. Jako příspěvková organizace MKČR prostředky sice zřejmě dostanete, ale není to i pobídka k tomu rozšířit aktivity pro veřejnost? Myslím nad rámec služeb, jako jsou archivy, studovna, odborné přednášky. Například pokud by to nová lokalita dovolila, proč nevybudovat výstavní prostor? Na něm třeba Deutsches Tanzarchiv Köln staví svoji popularitu, i když expozice je v reálu malá.
Určitě budeme pokračovat ve všech aktivitách, které máme, pokud to bude jen trochu možné. Samozřejmě výstavní prostor nás také napadl, ale záleží na prostoru a rozpočtu. Máš pravdu v tom, že je potřeba o sobě dávat mnohem víc vědět a trendy směřují k otevřenosti veřejnosti. Je to vidět na knihovnách, které už dávno nejsou jen místem půjčování knih a čtení, ale mají velice bohatý kulturní program. V prostoru fondů chystám program setkávání se studenty 7. ročníku tanečních konzervatoří. Bavili bychom se nad tématy jejich zamýšlených absolventských prací a podívali se, jaké máme prameny, jak jejich téma zúžit či rozšířit. Uvažujeme o různých online výstavách z našich fondů a nějakých nových spolupracích. Nápadů by samozřejmě bylo hodně…

V týmu Nadačního fondu pro taneční kariéru (nahoře zleva Zdeněk Prokeš, Roman Vašek; dole Jana Bohutínská, Jana Návratová, Aneta Brejchová, Petra Knížková).

Ještě jsem se zapomněla zeptat, co Nadační fond pro taneční kariéru? Jaké má teď aktivity?
Mně a Janě Bohutínské skončilo třetí funkční období a řekli jsme si, že je čas odejít a nadále třeba spolupracovat externě. Zase jsem měl pocit, že v porovnání s našimi začátky už do toho nedávám tolik energie, kolik bych měl, a je potřeba, aby přišli noví lidé s mnohem větším zápalem. Měli jsme podanou grantovou žádost na program koučinku, ale nezískal podporu, každopádně se ale zase plánuje akce Vstupenka, která pomáhá českému tanci. Je to jeden z mála způsobů, jak získat prostředky mimo grantový systém.

Co tvé osobní plány? Když už jsme se ohlédli za minulostí, jak je to s budoucností, máš nějaké vize, co bys chtěl ještě dokázat?
Už jsem trochu ubral. Po čtyřicítce se v lecčem dostavilo vyhoření i pocit marnosti některých snah, zjistil jsem, že už mám méně energie. Poslední desetiletí bylo ve znamení ukončování. Moje předsevzetí nebo vidina je znovu nacházet energii a chuť se do něčeho pustit naplno jako dřív. Někdy si říkám, jestli jsem začátek tenkrát nepřepálil. Dneska moje aktivity už zdaleka nejsou tak intenzivní jako v minulosti. Jak už jsem říkal, nepíšu zdaleka tak často, jako jsem psával, nejsem v tolika organizacích. Snažím se být oboru prospěšný, ale už ne na úkor svého času nebo zdraví. Můj cíl je mít pořád aspoň pro část toho, co dělám, nějaký oheň, ale věnovat se i věcem, které s tancem vůbec nesouvisí, aby ten oheň definitivně nevyhasl.

Jsi dobrý, že to oddělit umíš. Mně se profese propojily a život mám spojený s tancem a divadlem neoddělitelně.
Také jsem byl takový, že jsem se v taneční oblasti realizoval skoro na 100 procent, měl jsem pocit, že „držím prst na tepu“ tanečního dění, že dokážu s věcmi pohnout, ale dneska už ne. Chci psát jen tolik, aby mě to bavilo, jezdit s porotou Thálií mě také baví, jsem rád, že mám přehled. Moje vlastní práce v IDU nesouvisí s tancem přímo, jsem bibliograf, což je knihovnická činnost. Spolupráce na edicích, jako je Český tanec v datech, je navíc, není to něco, co bych musel. Jistotu mi dává práce v IDU, občas udělám něco, co se mi finančně nevyplatí, ale připadá mi to smysluplné, ale už si vybírám. Například píšu hesla pro biografický slovník historického ústavu, vím, že energie vynaložená na takovou věc není zaplacená, ale zdá se mi to důležité.

Cítím, že jsi typ člověka, který potřebuje v životě jistotu? U slova „jistota“ cítím pořád nějaký varovný vykřičník. Musím vědět, čím za ni platím, co bych jí měla obětovat a jestli za to stojí.
To jsou správně položené otázky. Když jsem začal pracovat v tehdejším Divadelním ústavu, bylo to skoro vysněné místo. Pořád mě baví, že jsem úplně u zdroje informací, vím, kde se co v divadlech šustne. Moje základní práce sice není až tak kreativní, ale je tu skvělý kolektiv, kolegy tady beru jako součást svého života, dobře tu funguje komunikace mezi zaměstnanci a vedením, což jsem zjistil, že vůbec není ve větších institucích obvyklé; cítím se tu svobodně. Mám jistotu stálého příjmu, jsem rád, že můžu být prospěšný badatelům, a zároveň můžu pracovat na dalších projektech, které jsou mnohem kreativnější, takže se to docela dobře doplňuje. Jsem docela konzervativní člověk. Někdy říkám, že jsem ve sportu i v profesi typ defenzívního hráče, snažím se věci trpělivě dotáhnout a nelítám v oblacích. Jsem v týmu taková racionální protiváha. Když mají ostatní moc idealistické představy a nápady, snažím se je usazovat tak, aby se dalo dojít k realistickému cíli.

 

Roman Vašek, narozený 11. dubna 1975, je absolvent divadelní vědy na FF UK a rekvalifikačního kurzu Knihovnictví a informační zdroje. V letech 1998 a 1999 byl šéfredaktorem časopisu Taneční listy a od roku 2000 pracuje v Institutu umění – Divadelním ústavu. Jako taneční kritik publikoval např. v Tanečních aktualitách, Taneční zóně, Divadelních novinách, na serveru Opera PLUS, v denním tisku aj. Je editorem a spoluautorem knihy Různé břehy, choreograf Jiří Kylián mezi Haagem a Prahou (2011) a spoluautorem publikace 100 let divadla Rokoko (2015).
Od roku 2006 se zaměřuje na sociální problematiku v českém tanci. Tématu se věnoval v rámci projektů Koncepce účinnější podpory umění v letech 2007–2013Lidské zdroje a zaměstnanost 2007–2013 a v publikacích Studie návazné uplatnitelnosti uměleckého personálu (2012, spolu s Václavem Riedlbauchem), Analýza a popis dobré praxe v ČR (2014, spolu s Janou Bohutínskou) nebo Proměny trhu práce / Srovnání povolání / Přínos a dispozice umělců pro praxi v jiných oborech (2015, spolu s Janou Návratovou). Aktuálně se jako autor a editor podílí na edici Český tanec v datech, v jejímž rámci připravil studie Taneční vzdělávání (2017), Balet (2017), Černé divadlo a podnikání v baletu (2020), Tanečníci v muzikálech (2021), Mapování 2022 – taneční vzdělávání a zřizované soubory (2023) aj. Roman Vašek byl členem správní rady Nadačního fondu pro taneční kariéru a je předsedou Cen Thálie v oboru balet, tanec a pohybové divadlo.

Zdroj: https://www.databazetance.cz/vasek-roman/

Galerie

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Z člověka slupka, jako ta od banánu. Mrazivá sonda za kulisy televizní show

Choreografka Jana Burkiewiczová se dlouho pohybovala hlavně v nezávislé sféře, dílem v nekomerční, dílem v komerční. Před necelým rokem nahlédla do světa zřizovaných baletních souborů, když pro ten ostravský připravila krátkometrážní dílo inspirované ikonickou českou filmovou sci-fi Ikarie XB 1. Druhá a o poznání povedenější je hodinová inscenace Mladí, krásní a navždy, připravená s baletem Jihočeského divadla.