Z jakého impulzu se zrodila myšlenka na založení festivalu Théseova loď?
Úplný začátek souvisí s tím, že jsem oslovil Loď Tajemství (pozn. redakce: vlajkový projekt Divadla bratří Formanů, bývalý člun předělaný na divadlo), zda bych na ní mohl uvést své bakalářské představení Pouť. Když jsem jej tam odehrál, chtěl jsem navázat i svým magisterským představením. Nabídli mi několik termínů, ale nemohl jsem všechny využít. Musel jsem je odmítnout a přišlo mi líto, že by některé termíny zůstaly nevyužity, a tak jsem oslovil pár dalších umělců a známých. Nakonec jsme se domluvili, že tato hostování, roztroušená v jednom měsíci, sjednotíme pod hlavičku festivalu. K našemu překvapení se nápad ujal. Dohodli jsme se proto na dalším ročníku, tentokrát s tím, že vybrané inscenace sjednotíme do jednoho týdne. Jenže přišly povodně, na Náplavce byly zatopené rozvody a loď musela odjet do doku. Ale nevzdali jsme se a přesunuli festival do jednoho z barů na Národní třídě.
Nemá smysl předstírat, že jsem pokračovatelem slavných tvůrců minulosti. Chci být umělcem dneška, říká Mates Petrák
Mates Petrák je rodilý Ostravan a zakladatel festivalu Théseova loď. Vystudoval magisterské studium v oboru nonverbální divadlo na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze. Po svém bakalářském projektu Pouť vytvořil další úspěšné sólo Memento Mori. Během studií působil v divadle Minor, spolupracoval s Národním divadlem – Laternou magikou a jinde. Letos mj. obdržel Cenu generálního ředitele Národního divadla pro mladé talenty do 35 let. S Matesem nás pojí nejen Katedra nonverbálního divadla HAMU, ale především inscenace BatoLaterna, proto si tykáme.