Rozhovor o festivalu Město v pohybu v Českých Budějovicích
rozhovory
Pavel Štourač: Naše workshopy jsou většinou založené na sérii cvičení, která vycházejí z naší dosavadní praxe zaměřené na pohyb, rytmus, partnerskou práci a muzikalitu. Pochopitelně, že je každý workshop jiný a hodně záleží na složení účastníků, jejich zkušenostech, způsobu přístupu k práci. Workshopu v Českých Budějovicích se účastní šest či sedm účastníků ve věku mezi 20 a 30 roky. Většina z nich má za sebou studium nějaké herecké či taneční školy. Spolupracoval jste již někdy v minulosti s druhým z lektorů Jarem Viňarským?
Pavel Štourač: Práci Jara Viňarského dlouhou dobu znám, sleduji ji a velmi se mi líbí. Tento workshop je naší první spoluprací. Po prvních dvou dnech musím říct, že mi jeho způsob vedení workshopu velmi vyhovuje a moc se mi líbí. Vámi organizovaný workshop je zaměřen na práci v městském prostředí. V popisu je uvedeno několik otázek, z nichž jedna mě zaujala nejvíce. Nevím, co si pod touto poměrně složitou větou přesně představit: Kde je hranice mezi vykonstruovaným a přehnaně expresivním projevem a funkčním projevem inspirovaným prostředím? Co tím myslíte a jak se zrovna na tuto otázku hledá odpověď?
Markéta Málková a Bára Paulátová: Máte pravdu, že odpověď na tuto otázku se nehledá jednoduše a proto jsme si k hledání přizvali Jara Viňarského a Pavla Štourače. Tvorba jich obou je podle nás ztělesněním čistého a pravdivého projevu, kdy každý pohyb má přesně tu správnou míru. Společně s účastníky workshopu využívají pohybovou improvizaci, pozorují a nechávají na sebe působit prostředí vlakového nádraží. Vnímají jeho pulzování a zkouší si, jak daleko můžou pustit svou expresi, aby však nevyděsili obyčejné kolemjdoucí. Kdy jsou ještě vnímáni, jako součást prostředí - tedy cestující, a kdy už je ostatní vnímají jako herce, tanečníky. Každopádně jejich odpověď na tuto otázku bude ke shlédnutí na hlavním vlakovém nádraží ČD v Českých Budějovicích 24. října od 17.00. A musíme přiznat, že jsme sami zvědavi, k čemu v procesu hledání došli. Ještě se vrátím k účastníkům vašich workshopů. Jsou to lidé, kteří vyhledávají spolupráci zrovna s vámi nebo lidé, kteří navštěvují rozličné akce za účelem rozšiřování vlastních možností? Stane se vám někdy, že se na těchto kratších akcích setkáte s někým, komu nabídnete spolupráci i na dalších projektech?
Pavel Štourač: Stává se poměrně často, že lidé, kteří absolvovali některý z našich předešlých workshopů, se vrací na další nebo se přihlásí na letní třítýdenní projekt pořádaný v Malovicích a okolí. Tohoto workshopu se však vedle členů Divadla Continuo účastní lidé, se kterými jsme se doposud nesetkali.
Že bychom někomu nabídli spolupráci již po prvním setkání na krátkém workshopu se ještě nestalo. Pokud se nám s někým dobře pracuje a tento zájem je oboustranný, následuje pozvání na nějaký větší projekt a pokud i potom trvá oboustranný zájem, přichází takový člověk na tříměsíční stáž do našeho souboru. Teprve po této třetí dlouhodobější spolupráci se stává členem souboru.
Markéta Málková a Bára Paulátová: Máte-li namysli workshop Odvaž se!, pak je to pro nás premiéra takového typu workshopu - tedy orientovaného na profesionály. Účastníky lze rozdělit na dvě poloviny. Jedna polovina jsou členové Divadla Continuo, se kterými již spolupracujeme na worskhopech pro veřejnost od našeho počátku, a druhá skupina je namíchaná z tanečníků a performerů z celé České republiky, kteří jsou v Kredanci a na festivalu Město v pohybu úplně poprvé. Domníváme se, že je napoprvé přitáhla jména Jara Viňarského a Pavla Štourače. Účastníci ostatních workshopů (určených veřejnosti) se k nám dostávají převážně skrze naši celoroční činnost. Myslím, že si k nám postupně nacházejí důvěru, že zveme kvalitní lektory.
Během workshopu vznikne představení Na peroně. Nádraží a jízda vlakem byla také vyvrcholením jednoho letního projektu Divadla Continuo. Máte k nádražím a vlakům nějaký zvláštní vztah nebo je to náhoda?
Pavel Štourač: Nebude se jednat o představení. To se za pět dní udělat nedá. Bude to spíše prezentace výsledků workshopu, jakási kolektivní improvizace v prostoru nádražní haly v Českých Budějovicích. Když jsme společně s organizátorkami festivalu hledali vhodné místo pro tuto prezentaci, navrhli jsme jim, aby se odehrála na nádraží. Jeho budova totiž není daleko od tanečního prostoru Kredance, kde workshop probíhá. To ale nebyl hlavní důvod. Je pravdou, že mě nádraží baví a inspirují. Je to místo, kde se odehrává spousta situací, které mají divadelní potenciál. V rámci festivalu vystoupí i Divadlo Continuo s představením Now...?, které hrajete v různých městech a v různých státech. Jak je důležité v tomto kuse právě prostředí a jak se s jeho proměnami mění i samotné představení?
Pavel Štourač: NOW..? vzniklo jako pouliční představení, které jsme připravili z improvizací, nápadů, novinových článků a dalších materiálů během třítýdenní intenzivní přípravy. Od svého vzniku se neustále vyvíjí, mění, některé scény přibývají, jiné mizí. Několikrát jsme v rámci týdenního workshopu spolupracovali se skupinou účastníků a výsledky společné práce zapojili do připravené volné struktury. Místo, na kterém se představení odehrává, hraje pochopitelně velmi výraznou roli. Na festivalu Město v pohybu jej budeme hrát v kavárně tanečního prostoru Kredance, tedy pro nás ve zcela novém prostředí. Před sobotním představením budeme v prostoru dva dny zkoušet a snažit se do něj zapojit co nejvíce z daného prostředí. Na závěr ještě otázka k samotnému festivalu Město v pohybu, který se oproti předchozím ročníkům koná letos na podzim. Jaké publikum ho podle vás vyhledá? Jedná se o místní diváky, kteří rádi vidí pohyb a tanec ve svém městě nebo má, jak to u festivalů někdy bývá, větší zastoupení v „přespolních“ návštěvnících?
Markéta Málková a Bára Paulátová: V předchozích dvou ročnících festival navštívili lidé z celé České republiky, ale samozřejmě největší zastoupení měli diváci z Jihočeského kraje. Letos jsme zvědaví, jestli se počet "přespolních" zvýší, neboť celá akce by měla svým novým formátem nabídnout atmosféru známou spíš z letních hudebních festivalů. Také z toho důvodu jsme propagaci směřovali intenzivně i za hranice jižních Čech. Po celou dobu festivalu by se měla pěkně na blízko koncentrovat komunita diváků, tanečníků, hudebníků i organizátorů. Věříme, že se nám podaří vytvořit příjemnou atmosféru, kterou budou v příštích letech vyhledávat i obyvatelé větších měst, kteří se jinak se současným tancem snadno setkají po celý rok. Festival by tak měl nabídnout něco, co jinde v České republice nenajdete - zkoncentrované kreativní prostředí z oblasti současného tance a pohybového divadla v intenzivní dávce. Věříme, že podzimní termín festivalu pomůže přitáhnout také vysokoškolské studenty Jihočeské univerzity.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 39 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 41 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 42 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 43 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 57 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 59 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?