V těchto dnech vychází první číslo nového recenzovaného periodika ArteActa. Časopis, který vydává Akademie múzických umění v Praze, se zaměřuje na umělecký výzkum a soudobé performativní umění, zejména divadlo, audiovizi, hudbu a tanec, s přesahy do výtvarného umění. Časopis byl na veřejnosti poprvé představen 13. října 2018 v rámci odborného workshopu na festivalu 4+4 dny v pohybu.
Projekt vydávání časopisu ArteActa vychází z iniciativy rektora AMU Jana Hančila, který dodává: „Časopis ArteActa se snaží zaplnit jisté vakuum. V oblasti performativního umění doposud chybělo odborné periodikum, které by soustavně zdůrazňovalo interdisciplinární přesahy a kromě uměnovědné perspektivy nabídlo také platformu pro zveřejňování informací o uměleckém výzkumu. Věřím, že energie do tohoto projektu vložená se časem zúročí v podobě obohacení odborného diskursu v oblasti audiovizuálního, divadelního, hudebního a tanečního umění.“
Časopis ArteActa vznikl z potřeby specializovaného periodika, v němž se bude setkávat a zároveň vzájemně inspirovat hned několik vědeckých disciplín. Z jedné strany se jedná o současné performativní umění s důrazem na audiovizi, divadlo, hudbu, tanec a jejich interdisciplinární přesahy. Druhou oblast zájmu periodika představuje umělecký výzkum. „Netváříme se a ani se tvářit nechceme, že známe přesnou a jedinou správnou podobu uměleckého výzkumu, jeho hranic a metod. Chápeme ArteActa jako prostor, který bychom chtěli k diskusi o této disciplíně nabídnout. Chceme hledat její konkrétní podoby, přinášet dílčí studie vzešlé z uměleckého výzkumu, ale i podněcovat k reflexi jeho možných podob a metodologických postupů,“ doplňuje výkonný redaktor časopisu Jan Jiřík.
Vedle recenzované části naleznou čtenáři v ArteActech také eseje, překlady statí či recenze knižních titulů nebo výstav
Jádro každého čísla budou tvořit recenzované studie. Vedle uměleckého výzkumu je časopis zaměřen především na příspěvky o performativním umění minulého a současného století, jež v ideálním případě zároveň překračují hranice svých tradičních oborů. Na rozdíl od čistě oborových periodik nabízí nový časopis prostor autorkám a autorům, kteří pro své přemýšlení a vize přestávají v tradičních uměnovědách o audiovizi, divadle, hudbě či tanci nacházet místo. Vedle recenzované části se budou v časopise objevovat také eseje reflektující aktuální témata výše zmíněných oblastí i překlady významných statí zahraničních autorů. Podstatný prostor je věnován obsáhlejším recenzím či přímo recenzním studiím knižních titulů, výstav a dalších typů relevantních výstupů či událostí. ArteActa budou vycházet dvakrát ročně. Studie budou publikovány v českém, slovenském a anglickém jazyce.
Z editoriálu prvního čísla
Obsahový záměr časopisu ArteActa se začíná pozvolna naplňovat již prvním číslem. Jitka Pavlišová ve studii „Tanec-koncept“, „ne-tanec“ nebo „nová choreografie“? s podtitulem Aktuální německojazyčný teoretický diskurs v oblasti taneční performance sleduje fenomén konceptuálního tance, který se začal rozvíjet v poslední dekádě 20. století a který vyvolává značnou teoretickou pozornost. Volný cyklus věnovaný uměleckému výzkumu, jemuž se v rubrice esejů a překladů bude redakce věnovat dlouhodoběji, otevírá polemická esej Jana Motala s názvem Od uměleckého výzkumu k radikálnímu bádání, od vědy k diplomacii. Recenzní část tvoří dva texty. V prvním se František A. Podhajský zamýšlí nad originální webovou platformou, na níž výrazní současní performeři, ale také teoretici performance soustřeďují své názory na soudobé performativní umění. V závěrečném textu tohoto čísla Barbora Kašparová recenzuje český výběr Dity Dvořákové z aktuálních tendencí německojazyčné taneční vědy.
Zdroj: Nakladatelství AMU v Praze
Akademie múzických umění v Praze vydává první číslo nového odborného časopisu ArteActa
Tanec
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela mladá česká tanečnice a choreografka Natálie Podešvová
zprávy -
Byly zveřejněny nominace na Ceny Thálie
zprávy -
Laureáti Cen Thálie 2023
zprávy -
There is something in the air – Dech na hraně únosnosti
recenze -
Eva Urbanová: „Vášeň a osobná zainteresovanosť sú pre mňa v tanci veľmi dôležité“
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 16 dny
Mila
Za mě...ne. Nepohoršuje, ale je to za hranicí. Pro mě je klasika klasikou. Pokud nekdo chce jít touto cestou, tak ať…Labutí jezero aneb Co nejdál od pohádky
před 20 dny
Josef Bartoš
Vzpomněl jsem si na onu předpověd autorů prvního komentáře o tom, že Krajina těla je horkým kandidátem na Ceny Thálie.…Krajina těla – Nezdařilá přehlídka ohebnosti a síly
před 21 dny
Michal Sedivy
toto predstaveni jsem videl diky pratelum, kteri mne chteli potesit a prekvapit; udelali mi velikou radost svym cinem, a…Krajina těla – Nezdařilá přehlídka ohebnosti a síly
před 21 dny
Jana
Představení libereckého divadla - Mauglí, je mimořádně povedené a nádherné. Krásná hudba i scéna, vynikající výkony…DFXŠ zve na premiéru baletu Mauglí
před 75 dny
Tom
Odborná témata fungují trošičku jinak.Pokud novinář rozumí zdravotnictví, nepotřebuje se ptát expertů. Pokud novinář…
Taneční publicista není PR agentura
Jiří Vacek
Dobrý den, mám tu čest přihlásit se k tomu, že paní Miroslavu Pešíkovou, primabalerinu Národního divadla, znám osobně z…K výročí Miroslavy Pešíkové