Holešovické Studio ALTA uvede 12. a 13. prosince 2018 premiéru kolektivu tYhle s názvem Medúza. Autorka scénografie a choreografka Marie Gourdain zde s pěticí tanečníků zkoumá křehkost bytí, vratkost, nerovnováhu a nepředvídatelnost života: momenty, které převrací naše chápání normality.
Inscenace Medúza je obraz na jevišti, který nám umožňuje opustit záchytné body a tázat se na vnímání hranic. Hranic mezi životem a smrtí, světlem a temnotou, nadějí a beznadějí. Hranic, na kterých balancujeme, symboly křehkých okamžiků, které převrací běh života.
Díky přístupu choreografky Marie Gourdain, která vychází ze svého výtvarného vzdělání, je Medúza inscenací postupující od obrazu k pohybu. Od výchozího bodu - obrazu Vor Medúzy Théodora Géricaulta - ke koláži, která odkazuje na její vnímání dnešního světa. Lineární pohled už nestačí, je třeba brát v potaz jednotlivé vrstvy, které se transparentně prostupují.
Zkoumání hranic se objeví v přítomnosti čtyř objektů - geometrických ploch a pěti tanečníků, jejichž figurální těla a expresivní pohyb jsou v kontrastu k minimalistické a funkční manipulaci se strohými plochami.
„Dnešní svět chápu jako metaforu ztracenosti v oceánu a vnímám to tak, že politicky se blížíme k zásadní změně. My všichni cítíme, že něco nefunguje, nevíme, kam jít a neznáme odpovědi. Postupně opouštíme pevné body dané minulostí. Libanonsko-kanadský režisér Wajdi Mouawad popisuje krásně období, kdy se starý svět rozpadá a nový svět ještě nevznikl. Je to období monstrozity, které charakterizuje právě Medúza - antická figura - symbol chaosu, rozbití všech forem. Děsí nás, když křičí, zkamení nás pohledem, je to žena i muž, je smrtelná i monstrum, není jednoduché ji definovat, každou chvíli je jiná. Vše se rychle mění a my se nacházíme v té mutaci, v tom přechodu,“ říká Marie Gourdain.
Jedná se o již osmou produkci stále mladého, progresivního, ale již etablovaného česko‑francouzského kolektivu tYhle. Kolektiv v roce 2015 založili tanečníci a herci, Florent Golfier a Lukáš Karásek, kteří se seznámili během studia. Následně se připojila světelná designérka Zuzana Režná a scénografka/choreografka Marie Gourdain. Kolektiv je myšlen jako platforma pro vyjádření se prostřednictvím performativního umění, tance, fyzického divadla a vizuálního umění. Název tYhle je inspirován generací Y. Písmeno Y svojí grafickou podobou vyjadřuje průnik různých linií, směrů, inspirací a pozadí a tento průnik je pro tYhle prostor, ve kterém se potkávají a tvoří.
Zdroj: Studio ALTA
Medúza – bytost ztracená mezi životem a smrtí
Tanec
Diskuze
Přidat komentářDIÁŘ PŘEDSTAVENÍ
leden 2021
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | |||||
NEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Kata Zagorski
Možno preto, že keď niekto ponúkne svoje hodnotenie a kritický názor, je tu potom za to od všelijakých dotknutých aj…Zabiják život – Široce rozevřená křídla nad radostí a smutkem
před 11 dny
Václav H.
Casto uvazuji proc jsou tyhle Ceske recenze psane spise jak obsah dila a nikoli jako recenze?!Porad nenachazim…
Zabiják život – Široce rozevřená křídla nad radostí a smutkem
před 15 dny
Ivana Kloubková
Milý pane Lukáši Slavický, děkuji za doplnění a držím palce vám i celému souboru! S pozdravem Ivana KloubkováVzpomínky staré paruky aneb Čím žije stáří
před 19 dny
Lukáš Slavický
Vstřícná a pozitivní recenze od paní Kloubkové mně velmi potěšila! Rád bych jen doplnil, že dále tančili Tereza…Vzpomínky staré paruky aneb Čím žije stáří
před 24 dny
Kerim
Pan Malcev byl umělec,který svoje řemeslo bravůrně ovládal. Na jeho balety jsem rád chodil.Viktor Malcev – Výrazná postava českého baletu z Tádžikistánu
před 57 dny
Marcela Martiníková-Krobová
Pane Bartoši,dvacet let jsem žila umělecký život s Jaroslavem Slavickým. Od rána do večera na baletním sále, večer…
Zlatá Praha – Smutný obraz českého tance
Roman Vašek
Už nějaký ten rok mám problém vyznat se v některých pracovních pozicích v Národním divadle. Občas dumám, proč se tahle…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové